2005-06-24, 13:26
Medlem
Grårävs avatar
Har nu vart och inhandlat två bitar hängmörad entrecote, vackert melerad med insprängt fett och med underbar doft! Dyrt va det, men värt varje öre.
Till detta skall inmundigas smörslungad färsk sparris och whiskeymarinerad portabello - allt grillat över heta kol.
En coleslaw står och mognar ovanpå kylskåpet. Mums!

Nå, nu till ämnet;
Jag upplever att kött, i detta fall nötkött, kan vara oerhört meningslöst och överskattat om det inte fått mogna.
Glöm impulsmörning och vacuum-mörning - det ger inte bra resultat.
Visst blir köttet mört, det är inte fråga om det, men någon god smak utvecklas alldrig.

En köttbit är på gränsen för sitt bäst före datum däremot, (till och med en eller ett par dagar över) och som gärna fått stå framme i rumstemperatur under dagen innan den tillagas har en underbar smak!

Här behövs inga marinader eller glaze som annars är så nödvändigt för att ge köttet karraktär.
Ni som alltid marinerar kött: prova för allt i världen att äta en mogen köttbit smaksatt med bara salt och nymalen svartpeppar! Innan ni gjort detta har ni inte smakat kött! (ja det har faktiskt en egen smak)

Är det fler än jag som upptäckt hur otroligt gott kött kan vara om det bara ges tid att mogna?
Citera
2005-06-24, 13:48
Medlem
Carl-Jan Grankvist?
Citera
2005-06-24, 15:00
Medlem
pockis avatar
Absolut.
Jag bor ovanför en slaktare, och köttet man köper där är välhängt och på gränsen till brunt. Inte knallrött som det man köper i mataffärerna.

Nu blev jag sugen på att köpa mig några lammkotletter.
Citera
2005-06-24, 15:30
Medlem
Sluta fresta mig!

Måste tänka på sommar formen
Citera
2005-06-24, 15:45
Medlem
apanola IIs avatar
Det finns inga genvägar till bra kött.
Hängmörat kött är och förblir den bästa metoden för att ge ett välsmakande, mört kött.
En personlig favorit, som nu tyvärr är förbjuden, är T-benstek eller den också nu förbjudna entrecote med ben. just entrecote med ben blir det bästa du kan lägga på en grill, mört som oxfile, men med en oöverträffad smak och saftighet. Entrecoten med ben ska hängmörai runt 30 dagar, då har det kött som är exponerat fått en mörk läderartad yta, men ska tilläggas, att efter en vecka-tio dagar så penslar man alla synliga exponerade köttytor med smält nöt talg för att kapsla in och skydda köttet. Men satan i gatan vilket kött!
t.o.m kappan på entrecoten var mör!
Brukade ordna riktigt stora stekar på 8-10 hg, grilla lite tomater och lök till, sen, för sakens skull, en potatis. Så var det bara att hugga in...
Citera
2005-06-24, 16:13
Medlem
vagators avatar
Visst, helt klart! Är köttet av ypperlig kvalitet, räcker det med salt och peppar.
Men säg mig, varför är T-bone förbjuden i Sverige?
Citera
2005-06-24, 16:22
Medlem
Jag kommer ihåg när jag skulle handla en bit oxfilé och hade fått en bit reserverad eftersom det var i samband med nyårshelgen. Och när jag skulle hämta köttbiten var den som tidigare nämnts nästan brun och dessutom svagt grönskimrande. Jag blev aningen förtvivlad innan jag fick förklarat att köttbiten nu var som allra bäst och mycket riktigt det var något av det möraste och godaste kött jag ätit.
Citera
2005-06-24, 16:23
Medlem
apanola IIs avatar
Galna kosjukan.

Man tog ett beslut i EU om et generellt förbud då det gäller kött där ryggmärgen finns med, då rök T-benstek, högrev med ben, entreocte med ben. Ryggmärgen är ett av fem ställen där BSE kan finnas. Att sen Sverige sen mycket länge har en så säker djurhantering att det inte ens finns en teoretisk risk för BSE, sket man glatt i. Europeisk köttindustri ville inte ge konkurrenter en fördel gentemot den inhemska köttproduktionen och därav förbudet. Dock, kan man understundom se T-ben i olika saluhallar, men då jag tittat så är det inte BSE säkrat, dvs att ryggraden med märgen är bortsågad, utan där är allt kvar. Dock får man betala en vacker slant för det hela. Men entrecote med ben är och förblir ett vackert minne, och personligen kan jag säga att den dagen jag vinner på lotto så kommer det att investeras i en jättekyl och ett par entrecoter med ben som kommer att få hänga där tills dom fått skägg..sen satan kommer grillröken att lika som en lutzen dimma över nejden då apanola käkar kött och pissar veganerna i ansiktet...skål bröder!!!
Citera
2005-06-24, 16:25
Medlem
Anemis avatar
[quote=Gråräv] Har nu vart och inhandlat två bitar hängmörad entrecote, vackert melerad med insprängt fett och med underbar doft! Dyrt va det, men värt varje öre.
Till detta skall inmundigas smörslungad färsk sparris och whiskeymarinerad portabello - allt grillat över heta kol.
En coleslaw står och mognar ovanpå kylskåpet. Mums! [quote]

Jag bjuder 100€ för hela paketet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in