• 1
  • 2
2013-08-27, 07:53
Medlem
buzzkillingtons avatar
Ja, använd Avanza (eller annan nätmäklare) om du ska investera dina pengar. Däremot är det en riktigt dålig idé att stoppa in alla dina pengar i aktier eller aktiefonder om du behöver dem om ett par år. Det är också en riktigt dålig idé att investera allt på en gång om du inte vet vad du gör. Börsen är högt värderad just nu och kommer med all sannolikhet att gå ner förr eller senare. Det kan sen ta flera år innan den har återhämtat sig. Behöver du då använda dina pengar under återhämtningsperioden blir det inte så roligt.
Citera
2013-08-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandnewgame
Många som använder sig utav Avanza alltså... Lönlöst med Handelsbanken eller finns det någon vits med att faktiskt spara där?
Nej, faktiskt inte, inte vad jag kan se.
Kanske, möjligtvis, eventuellt att man kan lyckas förhandla bra ränterabatt på bolånet om man samlar allt hos Handelsbanken, inkl sparandet. Rabatt som täcker alla kostnader som fördyrar sparande hos dom. Men jag tvivlar starkt på det.
Citera
2013-08-27, 15:51
Medlem
En annan fördel med Avanza är deras telefonsupport.
Är det något du undrar över så är det bara att ringa till dem.
Korta kötider och hjälpsam personal.

De har även sparkonton med lite högre ränta än storbankerna om du nu inte vill riskera något på fonder eller aktier.
Dock kan du få ännu bättre ränta om du letar på pricerunner.

Men jag rekommenderar Avanza för dig ändå då du inte verkar vara intresserad av att ha massa med konton här och där, och nån gång i framtiden kommer du förmodligen vilja köpa fonder och aktier ändå.

Tänk vad mycket gratisreklam Avanza fått från oss Flashbackare. Detta om nått borgar väl för deras överlägsenhet vad gäller kvalitet och service.
Citera
2013-08-27, 16:17
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder har jag 150 000 kronor som jag vill förvalta i ett investeringssparkonto med fonder hos Handelsbanken. Pengarna behöver jag inte förrän om ett par år tidigast.

Hur bör jag göra? Ska beloppet delas upp i olika fonder eller gå all in på en fond? Jag är lite smått insatt i skillnaden mellan räntefonder och aktiefonder.

ha pengarna på bankkontot. Säkrast av alla alternativ.
Citera
2013-08-28, 13:38
Medlem
Brandnewgames avatar
Tackar för alla svaren än så länge.

Många bud men de flesta pekar på Avanza... Har dock inte bestämt mig ännu hur jag ska göra. Avanza Zero eller Handelsbankens indexfonder m.m. Några fler idéer?
Citera
2013-08-28, 14:30
Medlem
AvanzaBanks avatar
Måste bara flika in och ödmjukast tacka för det fina omdömet som flera av er ger oss. Verkligen kul att höra!

Vi finns även här på Flashback så om ni undrar över något så är det bara att dra iväg ett PM här eller kika in i "Värdepapper, valutor och råvaror" där vi främst håller till.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-08-28, 17:24
Medlem
kezz89s avatar
Citat:
Många som använder sig utav Avanza alltså... Lönlöst med Handelsbanken eller finns det någon vits med att faktiskt spara där?

Dyrare att spara hos storbankerna.

Kör avanza rakt igenom, det är kanon. Just nu kör jag på Avanza zero som inte har några avgifter alls
Citera
2013-08-28, 21:20
Medlem
kom igen!
Jag har handelsbanken och är faktiskt nöjd med det! just för att dom inte har speciellt mycket avgifter och att det faktiskt är en fysisk bank också!
deras telefonsupport är grym och finns tillgänglig dygnet runt. de har också någon indexfond likanande avanza zero utan avgift, glömt namnet dock.
kan rekomendera deras småbolagsfond som visserligen har avgifter men nästan alltid slagit index (och avanza zero)
vill inte hylla en storbank egentligen men vill ha lite balans i hyllningarna till avanza...
Citera
2013-08-29, 10:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorillo
Jag har handelsbanken och är faktiskt nöjd med det! just för att dom inte har speciellt mycket avgifter och att det faktiskt är en fysisk bank också!
Jag har också Handelsbanken. Och ICA. Och Avanza.
Citat:
deras telefonsupport är grym och finns tillgänglig dygnet runt.
Edit: Avanza svarar på frågor på fb.
Citat:
de har också någon indexfond likanande avanza zero utan avgift, glömt namnet dock.
Nej, det har de inte. Det finns tre gratis fonder i Sverige, Avanza Zero, den identiska SBAB Fri, och SEB Euroland Gratis.

Handelsbankens generationsfonder är inte riktigt gratis, men den stora nackdelen är att de inte går att köpa utanför ppm.
Citat:
kan rekomendera deras småbolagsfond som visserligen har avgifter men nästan alltid slagit index (och avanza zero)
Ja, det är en bra fond, även om det är svårt att säga att den slagit index då den inte följer något index, inte ens småbolagsindex.

Den går dessutom att köpa hos Avanza, så den dyra fonden är inget argument för att betala ännu mer avgifter.
Citat:
vill inte hylla en storbank egentligen men vill ha lite balans i hyllningarna till avanza...
Anledningarna till att man hyllar Avanza är att de är billigast och det är svårt att argumentera emot det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in