• 1
  • 2
2013-08-26, 09:24
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag är sjukpensionerad, har låg inkomst men ganska stora tillgångar.

Är det inte smartare för mig att välj en utbetalningstid på 5år vilket motsvarar
ca 4ggr mer än utbetalning livet ut? I Sverige överlever man ju alltid å man får ju
bostadsbidrag vid behov trots att man har massa kapital bara en tanke jag fick!

Hur tänker ni andra, och har ni gjort något val om utbetalningstiden?
Citera
2013-08-26, 09:49
Medlem
1979s avatar
Ja, ut med skiten!

Ska själv ta ut alla låsta pengar så tidigt och fort som möjligt.
Citera
2013-08-26, 10:26
Medlem
så tidigt som möjligt och på kortaste utbetalningstid dvs vid 55 års ålder och på 5 år.
Citera
2013-08-26, 10:47
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
så tidigt som möjligt och på kortaste utbetalningstid dvs vid 55 års ålder och på 5 år.

Ja de e nog smartast för den som kan hålla i pengarna, men jag får väl vänta
till jag fyller 65år pga min sjukersättning, sen skall allt ut, å förvalta själv
Citera
2013-08-26, 14:26
Medlem
Jag har halv sjukersättning och en privat pensionsförsäkring som försvinner när jag fyller 61 nästa år (tog ut den på 6 år). När jag fyller 61 tar jag halv pension och en tjänstepension som jag valt att ta ut på 7 månader. Kortaste möjliga tid är 6 månader. Planering pågår för fullt om hur jag ska placera dessa, det rör sig om ca 9000 kr/mån. Sjukersättningen får jag behålla.
Citera
2013-08-26, 17:55
Medlem
Beror helt och hållet på vilken pension man får och vilka marginalskatteeffekter som kan bli en följd.

Men det känns som en onödig sak att hänga upp sig på tjänstepensionen kommer med största sanolikhet att tvångskonsfiskeras och fördelas "solidariskt" till en äldre generation.

Löfven smälde av startskottet igår genom att ge sig på PPM som är det enda som vi var "garanterade".
Senast redigerad av Brollio 2013-08-26 kl. 17:57.
Citera
2013-08-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vovvensmatte
När jag fyller 61 tar jag halv pension och en tjänstepension som jag valt att ta ut på 7 månader. Kortaste möjliga tid är 6 månader.

förklara hur du lyckas ta ut tjänstepensionen på 7 månader ?
är det en ITPK ?
Citera
2013-08-26, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Men det känns som en onödig sak att hänga upp sig på tjänstepensionen kommer med största sanolikhet att tvångskonsfiskeras och fördelas "solidariskt" till en äldre generation.

förklara hur en löneförmån som ägs av din nuvarande / tidigare arbetsgivare och där du står som försäkrad samt betalningsberättigad kan konfiskeras för att fördelas till "en äldre generation"
Citera
2013-08-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
förklara hur en löneförmån som ägs av din nuvarande / tidigare arbetsgivare och där du står som försäkrad samt betalningsberättigad kan konfiskeras för att fördelas till "en äldre generation"

Det går naturligtvis inte med nuvarande lagstiftning problemet är att möjliggörandet bara är ett politiskt beslut bort eftersom det är politikerna som har den lagsitftande makten.

Det kan verka långsökt men du ska inte undrskatta vilka beslut politiker kan fatta när en krissituation uppstår, och krisen är oundviklig med nuvarande system specielt om man kapar väck ppm vilken är den enda sunda delen av det statliga pensionssystemet.

Men jag får väll villigt erkänna att det är betydligt troligare att de helt enkelt kommer att nöja sig med att minska din statliga inkomstepension med samma summa som du får i tjänstepension innan de går hela vägen och tar rasket för en sådan åtgärd kan säker skjuta upp kolapsen yterliggare en 10 år.
Citera
2013-08-26, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
förklara hur du lyckas ta ut tjänstepensionen på 7 månader ?
är det en ITPK ?

Det är en tjänstepension jag fick när jag jobbade 5 år som banktjänsteman på 90-talet. Den kortaste utbetalningstiden är sex månader men jag har valt att dra på det en månad till Nu vill jag att tiden går fort till februari när första utbetalningen kommer!
Senast redigerad av Vovvensmatte 2013-08-26 kl. 20:43. Anledning: Stavfel
Citera
2013-08-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vovvensmatte
Det är en tjänstepension jag fick när jag jobbade 5 år som banktjänsteman på 90-talet. Den kortaste utbetalningstiden är sex månader men jag har valt att dra på det en månad till Nu vill jag att tiden går fort till februari när första utbetalningen kommer!

ahh o en ITPK då mao. de 2,06% du själv fick förfoga över.
tror bestämmelserna på den gällande 6 månader är nåt din förvaltare / bolag hittat på / har som regel, i kollektivavtalet tror ja inte dom har ens specat nån utbetalningstid men för att den ska kunna utbetalas i "rater" så är kortast tid 2 månader hos vissa bolag...

vanlig tjp samt privat pension kan ju utbetalas så ort som 3 år om den utbetalas som en ren ålderspension (dvs utan efterlevandeskydd) från 62 till 65.
Citera
2013-08-27, 16:42
Medlem
ta ut pengarna direkt för fan. Det är säkrast. Se bara till att du inte slösar allt direkt bara
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in