• 1
  • 2
2013-08-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Tyvärr så görs detta oftare än vad man tror. Som Puttosleep skrev, det ingår i standardkollen på väldigt många företag nu...

Uhm jag undrar verkligen om det stämmer?
Jag förstår OM det handlar om ett jobb med ekonomiansvar, men i övrigt tvivlar jag. Undrar hur företagen får till "legitima" skäl för vanliga kontorsjobb utan ekonomiansvar.
Citera
2013-08-27, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttosleep
Nästan alla företag gör kreditkoll på än när man börjar jobba där med. Om man har för många anmärkningar = slarvlig och då blir det inga jobb. Samma med lägenhet och lån till bil o allt sådant!

Det där stämmer inte. Vanliga skitjobb tar verkligen inte en upplysning på en. Är nog mer om man ska jobba med sådant som rör pengar etc.
Citera
2013-08-27, 03:02
Medlem
Citat:
Tyvärr så görs detta oftare än vad man tror. Som Puttosleep skrev, det ingår i standardkollen på väldigt många företag nu....

Jaha? Ta fram några exempel på sådana företag då? Nu pratar jag inte om jobb var man hanterar pengar.
Citera
2013-08-27, 07:47
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s1d2
Jaha? Ta fram några exempel på sådana företag då? Nu pratar jag inte om jobb var man hanterar pengar.

På G4S är det standard. När jag jobbade där blev det både kredit och SÄPO kontroll innan anställning, och då var det inte på kontant hanteringen som jag jobbade, jag var överhuvudtaget inte inblandad i pengarna.

Anledningen till att man tar kreditkontroller är för att dom är billiga och för att man kan utläsa om personen är slarvig med att betala räkningar (slarvar man med dom, är man nog slarvig på jobbet också). Jag tror inte man tar det på någon som skall anställas på ett riktigt lågkvalificerat arbete, men på ett arbete där det krävs ordning och reda är det inte omöjligt. Fördelen är ju att man alltid får en upplysning hemskickad om att någon har tagit en kreditupplysning på dig, så ingen kan smyga med det.
Citera
2013-08-27, 16:29
Medlem
varför ska arbetsgivare ta kreditkontroll? Har man inte råd att betala sina skulder så ska väl få jobba för att kunna betala tillbaka skulderna?
Citera
2013-08-27, 16:48
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiptronic
varför ska arbetsgivare ta kreditkontroll? Har man inte råd att betala sina skulder så ska väl få jobba för att kunna betala tillbaka skulderna?

Jag håller med dig. Om man gör det per rutin på arbete där det inte behövs är det förkastligt. På positioner där du hanterar pengar är ju saken i ett annat läge.
Citera
2013-08-27, 22:51
Medlem
Citat:
På G4S är det standard. När jag jobbade där blev det både kredit och SÄPO kontroll innan anställning, och då var det inte på kontant hanteringen som jag jobbade, jag var överhuvudtaget inte inblandad i pengarna.

Anledningen till att man tar kreditkontroller är för att dom är billiga och för att man kan utläsa om personen är slarvig med att betala räkningar (slarvar man med dom, är man nog slarvig på jobbet också). Jag tror inte man tar det på någon som skall anställas på ett riktigt lågkvalificerat arbete, men på ett arbete där det krävs ordning och reda är det inte omöjligt. Fördelen är ju att man alltid får en upplysning hemskickad om att någon har tagit en kreditupplysning på dig, så ingen kan smyga med det.

Ja men herregud.. G4S vem hade trott annat? Ungefär som att skriva valfri bank eller flygplats för den delen. Givetvis krävs det då.

Men vanligtvis gör man ej det, så nej!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in