2013-08-25, 23:47
Medlem
Holisistics avatar
Jag har en del aprikoser hemma och funderar över att slänga ner de i min dagliga smoothie med kärnor och allt. Det verkar dock råda oenighet huruvida kärnorna är nyttiga att äta eller giftiga. Någon som kan skänka lite klarhet i den frågan?
Citera
2013-08-25, 23:59
Medlem
Varför chansa cyanid är ju inga trevliga saker. du äter väll inte ägg med skalen på bara för det går snabbare?
Citera
2013-08-26, 00:00
Medlem
Tror det ska vara nyttigt i små mängder, men jävligt giftigt i större mängder. Det är vad jag har för mig, men är inte säker. Tror dom ska innehålla en liten mängd Cyanid.
Citera
2013-08-26, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazybum
Varför chansa cyanid är ju inga trevliga saker. du äter väll inte ägg med skalen på bara för det går snabbare?
Min fars kompis äter äggskal för kalciumet Men ja det vore onödigt och äta frön för det kan innehålla cyanid som sagt.
Citera
2013-08-26, 00:11
Medlem
Sightnesss avatar
De är inte goda, mycket bitter smak.
Citera
2013-08-26, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Min fars kompis äter äggskal för kalciumet Men ja det vore onödigt och äta frön för det kan innehålla cyanid som sagt.

Ingen fara såvida man inte käkar för många på kort tid. Ett par tre stycken är ingen större fara.
Citera
2013-08-26, 04:35
Medlem
hockexxs avatar
Det lär smaka Dr. Pepper om smoothien sen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bensaldehyd

Det är tämligen högt LD50 värde och den är inte ens klassad som giftig så nog tror jag lite aprikoskärnor inte skall vara någon fara. Frågan är ju bara hur pass snabbt kroppen bryter ner vätecyanid och om det verkligen är rekommenderat att inta flertalet kärnor varje dag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tecyanid
Senast redigerad av hockexx 2013-08-26 kl. 04:37.
Citera
2013-08-26, 09:27
Medlem
lilonjoys avatar
Det finns aprikoskärnpasta att köpa i välsorterade hälsokostbutiker eller ekobutiker.

Vet inget om giftighet men den säljs för invärtesbruk i små burkar såsom tex jordnötssmör.

Smakar ganska gott och inte alls bittert.
Citera
2013-08-26, 12:07
Medlem
Holisistics avatar
Verkar som att man enbart kan äta "kärnan inuti kärnan". Mao inte någon bra ide att slänga hela aprikoser i blendern.

Jag åt precis en kärna och det smakade jävligt bittert och äckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in