2013-08-25, 20:16
Medlem
seabirds avatar
Hej,

Hittade ingen tråd som behandlar detta, om jag är dålig på att söka så ge mig lite smisk & skicka mig till rätt tråd tack

Ponera att jag ber min löneavdelning att inte dra någon skatt på mig utan sätta in hela summan som jag är berättigad ink. det som dras av i skatt. Vi låtsas även att jag har en fast lön och inte jobbar extra, får ackord eller bonusar eller någonting som kan göra att summan förändras.
Jag har då en summa jag vet att jag ska betala i skatt för att kronofogden inte ska börja gråta blod.
Låt säga 90 000.

Kan jag, istället för att betala in till staten varje månad, spara ihop denna summa själv (med de pengar som jag får extra) på ett konto med hög ränta och pynta in i en stöt när det blir dags för detta efter deklarationen?

I.e. kan jag ge fan i att betala skatt och sen parera det i efterhand? Eller finns det någon lag som säger att du måste betala en viss del av totalsumman per månad?
Citera
2013-08-25, 20:41
Medlem
koh-i-noors avatar
Tar inte Skatteverket ut ränta och straffavgift isåfall?
Citera
2013-08-25, 20:46
Medlem
http://www.skatteverket.se/privat/sk...ee2eb5371.html

Tror det anses som svartjobb om du inte betalar skatten och som tidigare skribent skrev: Det kan nog bli både straffavgift etc för att itne betala skatten.

Tror inget seriöst företag låter bli att betala in skatten och sociala avgifter för en anställd. Det skulle kunna sluta med skatterevision och annat strul för företaget.

Dvs tipset är: Se till att din skatt betalas av arbetsgivaren - det tjänar förmodligen både du och de på!
Citera
2013-08-25, 20:47
Medlem
seabirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koh-i-noor
Tar inte Skatteverket ut ränta och straffavgift isåfall?
Bara om det är försenad inbetalning efter att de skickat ett kravbrev, har jag för mig?
Fick kvarskatt för ett par år sen på ett par tusenlappar och då lät det ungefär "Pynta in summan inom det här datumet, annars blir det straffavgift ränta och prickar i både register och på din kropp"
Citera
2013-08-26, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seabird
Bara om det är försenad inbetalning efter att de skickat ett kravbrev, har jag för mig?
Fick kvarskatt för ett par år sen på ett par tusenlappar och då lät det ungefär "Pynta in summan inom det här datumet, annars blir det straffavgift ränta och prickar i både register och på din kropp"

Men då handlade det ju om något "normalt" att det blir för lite skatte (eller för mycket) ibland. Och inte medvetet undanhållande HELA skatten tills "du har lust" att betala in den.
Dessutom så är fortfarande arbetsgivaren skyldig att dra skatt enligt skattetabell eller beslut från Skatteverket.

I korthet: Du kanske kan få en mindre seriös arbetsgivare låta bli att dra skatt, men det ger både dig och dem konsekvenser. För dig står detta påSkatteverket* :

Citat:
Dyrt att inte betala skatt

Om du har jobbat svart, det vill säga utan att arbetsgivaren har gjort skatteavdrag på din lön, är du skyldig att själv betala skatten i efterhand. En sådan efterbeskattning kan du drabbas av upp till fem år efter att du fick dina pengar.

Till detta kommer en straffavgift på 40 procent av den obetalda skatten. Skatteverket har även en skyldighet att anmäla sådana handlingar som skattebrott. Det kan alltså bli dyrt att inte betala skatten och du riskerar att bli brottsanmäld.

I korthet du anses ha arbetat svart om inte arbetsgivare gjort skatteavdragen. Och du får betala 40% extra i straffavgift. Då gäller det att du har bra ränta för att det ska gå jämnt upp... Och då har jag inte ens tagit med risken om att bli dömd för skattebrott...

*Edit länken till SKV korrigerad
Senast redigerad av Melkol 2013-08-26 kl. 01:13.
Citera
2013-08-26, 22:28
Medlem
seabirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Men då handlade det ju om något "normalt" att det blir för lite skatte (eller för mycket) ibland. Och inte medvetet undanhållande HELA skatten tills "du har lust" att betala in den.
Dessutom så är fortfarande arbetsgivaren skyldig att dra skatt enligt skattetabell eller beslut från Skatteverket.

I korthet: Du kanske kan få en mindre seriös arbetsgivare låta bli att dra skatt, men det ger både dig och dem konsekvenser. För dig står detta påSkatteverket* :

I korthet du anses ha arbetat svart om inte arbetsgivare gjort skatteavdragen. Och du får betala 40% extra i straffavgift. Då gäller det att du har bra ränta för att det ska gå jämnt upp... Och då har jag inte ens tagit med risken om att bli dömd för skattebrott...

*Edit länken till SKV korrigerad
Aha.. ja det kastade ju lite ljus på det hela.
Tack för svaret, då förstår jag att det inte är aktuellt.
Citera
2013-08-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seabird
Hej,

Hittade ingen tråd som behandlar detta, om jag är dålig på att söka så ge mig lite smisk & skicka mig till rätt tråd tack

Ponera att jag ber min löneavdelning att inte dra någon skatt på mig utan sätta in hela summan som jag är berättigad ink. det som dras av i skatt. Vi låtsas även att jag har en fast lön och inte jobbar extra, får ackord eller bonusar eller någonting som kan göra att summan förändras.
Jag har då en summa jag vet att jag ska betala i skatt för att kronofogden inte ska börja gråta blod.
Låt säga 90 000.

Kan jag, istället för att betala in till staten varje månad, spara ihop denna summa själv (med de pengar som jag får extra) på ett konto med hög ränta och pynta in i en stöt när det blir dags för detta efter deklarationen?

I.e. kan jag ge fan i att betala skatt och sen parera det i efterhand? Eller finns det någon lag som säger att du måste betala en viss del av totalsumman per månad?

Det låter inte helt ologiskt, men du kommer få en fet kvarskatt på det sen
Citera
2013-08-27, 20:47
Medlem
Arbetsgivaren skall dra enligt tabell eller 30% om inget annat är beslutat av SKV.

Om du inte vill betala skatt löpande under året (vilket du ska göra) får du begära jämkning hos SKV, vänta på beslutet där det står hur mycket skatt arbetsgivaren skall dra och ge detta till din arbetsgivare.

Det förutsätter ju dock att du har något att jämka mot, t ex katastrofalt höga ränteutgifter (vilket du givetvis får styrka innan beslut).

Och räntan på ett år med 2,5 % blir ju inte särskilt mycket pengar för att smutsa ner sig för...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in