2013-08-25, 18:47
Medlem
Hej,

Jag ska inom en månad beställa en ny Mercedes E 300 Diesel-Hybrid och tänkte fråga er på flashback om ni skulle kunna ge några tips och råd angående modellen? Hur är Mercedes när det kommer till kvalitén? I och med att bilen har en elmotor (Batteri?) så skall även den servas och det blir väl extra dyrt efter att nybilsgarantin går ut om två år?

För att få bästa pris skall jag ringa runt imorgon till några återförsäljare runt mälardalen för att få bäst offert när det kommer till utrustning kontra pris, tror ni att Mercedes-Benz i Akalla skulle kunna ge bättre pris än en vanlig återförsäljare som exempelvis Veho eller Landrins?

Tar gärna emot alla typer av råd!
Citera
2013-09-12, 22:44
Medlem
Roddarens avatar
Jag har en E-klass S212 med samma motor men utan hybriddrift. Som bil är den kanon, Kvaliteten hade Mercedes problem med under Chryslereran mellan ca 1998-2006 och modeller som kommit därefter har återigen goda betyg hos ägarna. Just E-klass anses av ägarna bättre än medelbilen på allt utom priset och det kan jag förstå, det är en fin bil men den kostar att köpa.

Om du vill ha en miljöbil kan det kanske vara aktuellt (osäker på klassningen) men den är snål även utan hybriddrift. Jag har sett att taxifirmorna har börjat köra med E 300 som komplement eller ersättning till E200 NGT (gas), så helt fel är det nog inte.

Bilen är rymlig och bekväm och körkänslan är svårslagen. Motorn hörs nästan inte i kupén till skillnad mot ex Passater som kan knattra rätt ordentligt. Om du skall köra mycket stadstrafik skulle jag nog kanske avråda från Avantgarde med Sportfjädringen då den är lite stötig men detta faller på plats på motorvägen då den känns stabil i alla farter och du kommer käka mil som en tok.

När det gäller servicekostnader ligger den väl lite över Volvo men inte överdrivet (Hybrid vet jag inte). Är man sugen på en Tysk premiumvagn är servicen här inte någon dealbreaker, då är det dyrare med V6 och V8 modeller som har fler servicepunkter.

Så här i efterhand kan jag inte tänka mig att byta till något annat än möjligtvis en BMW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in