• 2
  • 3
2013-09-13, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halareal
Jag har precis fått ett lånelöfte(själv) på 1,5mkr. Jag behöver gå in med 5% av kontantinsatsen och räntan skulle ligga på ungefär 5-6%. kollar på lägenheter med max 2 000 i hyra. Jag tjänar ungefär 24k i månaden. Är detta en bra affär? Har absolut noll koll, ringde för skoj skull och ville kolla hur mkt jag skulle kunna få(orkar inte bo i andrahand längre). plus bolån är banken. letar lgh runtom i stockholm dock INTE innanför tullarna.. svindyrt

tack!
5-6% på hela bolånet så är det en riktigt dyr affär, då skulle jag inte gå i genom med affären. 5-6% på de 10% du saknar i insats, dvs topplånet eller privatlånet är okej. Din boränta bör vara runt 2-3% ungefär.

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Gäller den räntan för hela lånet eller endast topplånet (dvs. mellanskillnaden mellan din insats och 15 % av bostadspriset)? Om det är det förstnämnda är det svindyrt. Jag skulle inte acceptera en ränta över 3 % i dagsläget. Jag fick själv en ränta på 2.8 % innan de sänkte reporäntan.

Stabil i det avseendet att den knappast kommer gå i konkurs i närtid, visst. Men svindyr i förhållande till de andra bankerna.

Skulle inte säga att SBAB är så mycket dyrare än andra banker, men lite grann kanske.
Citera
2013-09-13, 16:58
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglosvensken
Skulle inte säga att SBAB är så mycket dyrare än andra banker, men lite grann kanske.
De har legat i sämsta ligan i alla granskningar SvD Näringsliv gjort de senaste månaderna.
Citera
2013-09-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
De har legat i sämsta ligan i alla granskningar SvD Näringsliv gjort de senaste månaderna.

Absolut, de är kanske dyrare men inte särskilt mycket. Säg 0,05-0,10% högre. Slå ut den mellanskillnaden på säg 2miljoner så pratar vi inte många kronor.

Så har man inte 15% insats så är det ett utmärkt alternativ om man ska köpa bostad. De man ska akta sig för är andra bolånegivare som t.ex. Bluestep.

Där pratar vi ockerräntor.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in