2005-06-23, 22:56
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Jag har inte fattat detta riktigt, om någon sitter vid min dator och dra hem tex DC++ kan jag då bli straffad? Ska man bli straffad för något som någon annan gör?
Citera
2005-06-23, 23:56
Medlem
Carpe Diems avatar
Enligt lagen: Nej!

Man måste dock inse att vi lever i en stat där domarna gör saker den som saklös är och saklös den som saker har.

Att du har rätt enligt lagen är ingen garanti mot att du, i praktiken, skall bli fälld för "brottet".

Tänk om Hor-leffe Thorsson, son till sossepampen Inga Thorsson, skulle dömma i målet...
Citera
2005-06-24, 13:45
Medlem
Thoffss avatar
När jag teckade adsl fanns det följande meddelande;

"du har ansvar för allt som laddas ner på din uppkoppling och det är du som får betala bötern om du bryter mot lagen och vi kan stänga av din uppkoppling utan att meddela dig om vi tycker att du bryter mot lagen"
Citera
2005-06-24, 21:11
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoffs
När jag teckade adsl fanns det följande meddelande;

"du har ansvar för allt som laddas ner på din uppkoppling och det är du som får betala bötern om du bryter mot lagen och vi kan stänga av din uppkoppling utan att meddela dig om vi tycker att du bryter mot lagen"
Det är ett avtal, man kan inte avtala att någon skall bli påförd en straffrättslig sanktion.

Om möjligheten att "stänga av din uppkoppling" är rättsenlig förefaller tveksamt. Eventuellt kan det vara ett oskäligt avtalsvilkor enligt 36§ avtalslagen.
Citera
2005-06-26, 23:51
Medlem
Mr_Blisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Jag har inte fattat detta riktigt, om någon sitter vid min dator och dra hem tex DC++ kan jag då bli straffad? Ska man bli straffad för något som någon annan gör?

Själva DC++ blir väl inte olagligt att inneha eller att hämta ner för installation? Eller är jag dåligt påläst på lagen?
Citera
2005-06-27, 00:01
Medlem
njetskis avatar
Att folk inte vaknar upp, inte minst de ultrakonservativa (och dumma) Bush-amerikanerna. Någon tankar hem och delar med sig lite musik. Polisen straffar dig. Vad är det för samhälle? Vad är nästa steg? Bokbål? Vår justitieminster har i detta en del sunda åsikter faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in