Citat:
Ursprungligen postat av
Snygg
Visst, men vill man bli riktigt duktig inom något måste man ju tro på sig själv att man har potential att "slita sig loss" från den mediokra skaran. Man har mycket att vinna på att
inte förlika sig med alla andra. Det är att ha ett tankesätt utöver normen som gör att man placerar sig bland dessa 0,7% som omskrivs i historieböckerna. Annars förblir man tillhörande den stora massan. Och nu talar vi inte utseende längre, för där gör man nog bäst i att ge med sig

Du har helt rätt. Men - om vi ska generalisera väldigt mycket kan vi dela in människor i tre grupper: 1) de som inte eftersträvar storhet och berömmelse, 2) de som eftersträvar storhet och berömmelse, men inte når det, och 3) de som uppnår storhet och berömmelse. Grupp 3 är de 0.7% vi pratade om, och i övrigt skulle jag väl säga att befolkningen är hyfsat jämnt uppdelad mellan grupp 1 och 2 (kom ihåg att detta är fria spekulationer från min sida). Vad jag menar är att grupp 2, som nog många tillhör utan att vilja erkänna det för sig själva, kan uppnå viss tillfredsställelse och inre frid av att istället ansluta sig till grupp 1. Visst, ambition och mål är ett måste för att ta sig uppåt, men det finns många sådana människor som måste slåss mot varandra - vissa med mer talang och/eller tur än andra - och således kan det bara finnas en liten skara vinnare. Resten kommer förbli här nere i verkligheten precis som de i grupp 1, trots sina ambitioner, och kanske skulle de då ta nytta av att anamma grupp 1-mentaliteten en aning för att förlika sig med sitt "öde".