2013-08-24, 13:56
Medlem
Heiduskajas avatar
Hej! Jag har två hundar i rasen shih-tzu, det foder jag ger dom nu är Axess som fungerar hur fint som helst till ena hunden men inte riktigt till den andra.
Tiken har ofta svårt med att tugga (hon hatar blötmat och uppblött foder vilket hon vägrar att äta), jag gav dom till en början Royal Canin's foder men det ville dom inte ha, har bland annat prövat med lite annat foder men hittills är det Axess som funkar bäst.
Problemet här är ju att tiken också går ned i vikt väldigt fort, hon älskar vatten och kan dricka sig mätt på det - inte bra då hon rasar ned i vikt pga det! Jag ger henne begränsat med vatten för att hon inte ska rasa ned i vikt. Så nu tänkte jag att jag ska börja ge henne valpfoder så hon håller sin vikt och även går upp lite. Ger henne dagligen även godis, men detta blir för dyrt för mig i längden - sen är det inte precis heller hälsosamt för henne att bara få hundgodis speciellt om hon vägrar äta annat. Har även prövat att laga mat till henne såsom korvdelikatesser och dylikt, men detta tar också ca minst en timma framför spisen per dag, sen vill hon alltid inte ens ha det man lagat

Tänkte om ni kan ge tips på valpfoder som är väldigt bra i kvalité men går ändå att köpa till ett rimligt pris (tänkte då främst på 10kg säckar så det ALLTID finns mat hemma även om ekonomin skulle knipa lite).
Allt UTOM royal canin för det är som att slänga pengar i toastolen...

Släng gärna även tips på bra hundgodis (nu vill jag inte ha nyttig hundgodis, utan ''onyttig'' hundgodis...)

Tiken är en fullvuxen 3 årig tös btw.
Citera
2013-08-24, 14:44
Medlem
ogoreks avatar
Antar att hunden är frisk fysiskt i övrigt?
Tänderna är bra? Magen är bra? Ingen sjukdom?

Det brukar ofta fungera med att byta till färskfoder när en hund har svårt att äta och behöver gå upp i vikt (veterinärens rekommendation).

Testa:
Prima färskfoder
Vom o hundemat
Klass färskfoder
Bravo färskfoder
Nordic Färskfoder
Fodax

Jag använder Frolic som hundgodis ibland, hundarna blir helt galna.
Dom tycker till och med bättre om Frolic än om falukorv
Senast redigerad av ogorek 2013-08-24 kl. 14:48. Anledning: edit
Citera
2013-08-24, 15:07
Medlem
Jag är också inne på att du ska testa färskfoder, går ju att köpa dem löst i en korv åt gången i många djurbutiker om du bara vill testa. Testa olika sorter. Vi köpte en hamburgare typ när vårt vanliga färskfoder var slut, men den ville hunden inte ha. Fick handmata hunden för att den inte skulle svälta de fem dagarna tills de skulle få in en ny leverans
Citera
2013-08-26, 08:45
Medlem
Luktar hunden illa i munnen, har den normalt bajs?

Köp de foder den verkar gilla mest och kör på det små säckar så det håller sig färskt, sätt igen påsen så smaken håller i sig och ge den maten inte godis.
Mata bara efter promenad eller tankeverksamhet, maten är ju belöningen för utfört arbete (varg... jakt... mat) så låt inte maten stå framme utan ge den när det är dags.

En del hundar har inget stort matbehov och en del har problem i munnen eller i tarmarna.
Men sluta med godiset för som katter är även hundar lätt skämma bort.

Ett trix är även att lätta maten i en stor petflaska som den får försöka komma på hur man tömmer, sprid ut i gräset så den får jobba med nosen ordentligt.

Stressa inte över det det känner hunden och måltiden blir en stress för den, för till skillnad mot katter så dör sällan hundar av svält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in