3 880 kr är minimibeloppet för socialbidrag i Sverige. Det motsvarar 46 560 kr per år. En person med en sådan inkomst tillhör enligt
Global Rich List de 21 procent rikaste i världen.
Jag räknar högt och tänker mig att man utan problem kan överleva på 10 kr per dag i Sverige. För detta får du ett kilo potatis, vilket borde hålla magen mätt. Per år blir detta 3 650 kr. Kvar blir alltså nästan 43 000 kronor.
Skänker man bort detta belopp skulle man rädda
många stackars svältande liv i tredje värden - detta samtidigt som du fortfarande skulle tillhöra de 90 procent rikaste. Lägg till att du bor i Sverige och i händelse av olycka eller sjukdom har rätt till avancerad sjukvård borde göra frågan enkel.
Men så enkelt tycks det inte vara. I stället ska det klagas på de få procent som är rikare än den stackars kommunisten. Med tanke på att vänstertoken inte heller lever endast på minimibeloppet, utan har det betydligt bättre ställt och sannolikt ligger över topp 10 procent, blir det ännu mer uppseendeväckande.
Jag anser att man är egoistisk
och hycklare om man:
- Tillhör topp 20 procent (sannolikt topp 2 procent) i världen och inte kan tänka sig att gå ner till topp 80, samtidigt som man;
- Anser att de marginellt rikare medmänniskorna ska minska sin lyx motsvarande (eller ens något)
Ändra min uppfattning.