2013-08-22, 11:54
Medlem
Någon på arbetsförmedlingen rekomenderade mig att skriva olika personliga brev för olika företag men jag sa att det skulle ta alldeles för lång tid att ändra fram o tillbaks hela tiden. Jag sa att jag skickar ett o samma till alla och om någon nappar så är det bra men annars få det va det. Hon sa inte så mycket mer om det

Skriva ett personligt brev tar för mycket tid säkert upp till 1timme, Nej tack. Varför jag gör det här är för att många gånger tittar arbetsgivarna inte ens på CV/personliga brevet utan det hamnar direkt i papperskorgen så varför ska jag lägga ner mer energi än det jag kan göra en gång

Hur gör ni? Tänker jag fel?
Citera
2013-08-22, 12:17
Medlem
gambiafarfars avatar
Ha ett standard men med vissa modifieringar du kan göra för just den specifika tjänsten. Exempelvis i mitt personliga när jag sökte jobb ändrade jag vissa av mina egenskaper för att passa bättre in för en viss tjänst.
Citera
2013-08-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Tänker jag fel?
Ja.
Citera
2013-08-22, 13:06
Medlem
judochops avatar
Du ska givetvis anpassa ditt personliga brev till vare enskild ansökan. Tänk kvalitet före kvantitet. Det är bättre att du söker ett jobb och får det än att du söker hundra och inte får ett enda. Det du ska tänka på är att noga läsa igenom jobbannonsen och försöka plocka ut nyckelord som du sen hänvisar till i din ansökan. Det kan även vara bra att läsa på om företaget i övrigt för att ta reda på vad de sysslar med och vilka värderingar företaget har.

Jag kan lova dig att dom som sitter och läser igenom ansökningarna omedelbart ser att du inte har anpassat din ansökan till just den tjänsten det gäller utan att du har använt en generell mall som du skickar med i alla ansökningar.

En timme för en ansökan tycker jag låter som ganska lite tid att lägga ner, jag har ibland letat information om företaget, skrivit, ändrat och anpassat min ansökan i flera dagar bara för att ge mig själv större chanser att få den utannonserade tjänsten. Detta leder till att den som har hand om ansökningarna ser att jag har lagt ner stor möda på min ansökan och att jag därmed är angelägen att få jobbet.
Citera
2013-08-22, 14:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Skriva ett personligt brev tar för mycket tid säkert upp till 1timme, Nej tack.

Skriver du breven för hand?
Citera
2013-08-22, 16:39
Medlem
tnems avatar
Citat:
Någon på arbetsförmedlingen rekomenderade mig att skriva olika personliga brev för olika företag men jag sa att det skulle ta alldeles för lång tid att ändra fram o tillbaks hela tiden. Jag sa att jag skickar ett o samma till alla och om någon nappar så är det bra men annars få det va det. Hon sa inte så mycket mer om det

Skriva ett personligt brev tar för mycket tid säkert upp till 1timme, Nej tack. Varför jag gör det här är för att många gånger tittar arbetsgivarna inte ens på CV/personliga brevet utan det hamnar direkt i papperskorgen så varför ska jag lägga ner mer energi än det jag kan göra en gång

Hur tror du arbetsgivarna väljer ut sina kandidater då? Drar en ansökan ur hög och hoppas det blir bra?

Och du är arbetslös bara för du inte har tur i detta lotteri?

1 timme för ett personligt brev låter väldigt lite, låt det tar några dagar och fundera igenom dina formuleringar noggrant. Sedan måste du GÖR research om företaget för ta reda på vad deras vision osv. är, samt vilka värdeord de använder.
Har du ringt till något av företagen du sökt jobb på?

Skriver du bara ett standard brev som inte passar någon så kommer du med 99% sannolikhet hamna i papperskorgen.

Bättre att söka 2-3 jobb i vecka istället och komma på intervju istället för att skicka 50 ansökningar och inte få komma på en enda intervju.
Citera
2013-08-22, 16:48
Medlem
Ja du tänker helt fel. Det märks när man kollat upp företaget, tjänsten och skriver anpassat för den. Som någon nämnt; gör en mall som du utgår ifrån, så ändrar du bara vissa nyckelpunkter. Skulle råda dig att alltid skriva ett helt nytt stycke om "varför är jag rätt person för ert företag?" när du ska söka en ny tjänst. Sitter du bara på platsbanken och söker så får de in lassvis med standardiserade ansökningar, så där gäller det att sticka ut och visa att du i alla fall inte är så lat/hjärndöd att du inte ens kan anpsassa ditt PB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in