2013-08-22, 01:08
Medlem
Tordyvelns avatar
Har en Volvo 240 DL från -83 som jag kör med mest på skoj i stugan, men nu har den börjat krångla.

Den gick jättebra innan, men nu dör den efter några minuter. Min amatörmässiga gissning är att något händer när den blir lite varmkörd. Den startar dock som den ska. Har en ny kylare på den så det kan inte vara p.g.a. den. Tog rondellen och kapade av avgasröret.. men det kan väl knappast ha någon inverkan...

Kan det vara något med förgasaren, eller vad kan det bero på?

Jag är så jävla dålig på mek-biten tyvärr... skulle uppskatta ett tips om var jag bör börja.

Mvh, Tordyveln
Senast redigerad av Tordyveln 2013-08-22 kl. 01:14. Anledning: glömde nämna årsmodell
Citera
2013-08-22, 01:27
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tordyveln
Har en Volvo 240 DL från -83 som jag kör med mest på skoj i stugan, men nu har den börjat krångla.

Den gick jättebra innan, men nu dör den efter några minuter. Min amatörmässiga gissning är att något händer när den blir lite varmkörd. Den startar dock som den ska. Har en ny kylare på den så det kan inte vara p.g.a. den. Tog rondellen och kapade av avgasröret.. men det kan väl knappast ha någon inverkan...

Kan det vara något med förgasaren, eller vad kan det bero på?

Jag är så jävla dålig på mek-biten tyvärr... skulle uppskatta ett tips om var jag bör börja.

Mvh, Tordyveln

Kan vara att den inte får tillräckligt med bensin , alternativt tandstiften .

Eller så kanske det är för lite luft i stugan prova att ta ut bilen på gården
Citera
2013-08-22, 05:26
Medlem
Som du beskriver det går ju motorn för varm och bensinen förångas innan den når tändstiften.
Kolla att kylarfläkten fungerar ok.
Finns ju fler varianter på problem och lösningar men börja med fläkten om kylaren är ok.
Citera
2013-08-22, 08:25
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Som du beskriver det går ju motorn för varm och bensinen förångas innan den når tändstiften.
Finns ju fler varianter på problem och lösningar men börja med fläkten om kylaren är ok.
Där satt den!
Skärma av grenrören med en plåt. Scoop i huven vid förgasaren, ser asfräckt ut ;-) eller led in kall luft från fronten till förgasaren på snyggare sätt. På 140 har jag sätt förgasaren monteras med en stor plåt som mellanlägg för extra kylning (tror att det var en visa företräde som kapats till)
Citera
2013-08-22, 09:48
Medlem
Tordyvelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Kan vara att den inte får tillräckligt med bensin , alternativt tandstiften .

Eller så kanske det är för lite luft i stugan prova att ta ut bilen på gården

Haha.
Citera
2013-08-22, 09:49
Medlem
Tordyvelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind

Men kan motorn verkligen bli så varm på ynka 5 minuter..?
Citera
2013-08-22, 10:31
Medlem
Citat:
Men kan motorn verkligen bli så varm på ynka 5 minuter..?
Absolut inte.Och som någon skrev ovan och jämförde med en 140 stämmer inte heller.140n hadde avgasoch insugsröret på samma sida medan b23 motorn i din bil är en genomströmmningsmotor. problem med förångad bensin uppstår när bilen har stängts av med varm motor inte att den dör.Felet ligger troligtvis i kondensatorn för du borde ha brytare på en 83a.om inte så är felet tändmodulen.
Citera
2013-08-22, 17:57
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Absolut inte.Och som någon skrev ovan och jämförde med en 140 stämmer inte heller.140n hadde avgasoch insugsröret på samma sida medan b23 motorn i din bil är en genomströmmningsmotor. problem med förångad bensin uppstår när bilen har stängts av med varm motor inte att den dör.Felet ligger troligtvis i kondensatorn för du borde ha brytare på en 83a.om inte så är felet tändmodulen.
Du har rätt, jag var bara sömndrucken när jag läste.
Citera
2013-08-24, 00:33
Medlem
Tändspolen.
Citera
2013-08-25, 23:48
Medlem
VonObens avatar
Minns inte hur det är på 240 men min 145 var likadan när den mekaniska bränslepumpen i fram var dålig. När motorn (och den) blev varm pumpade den inte soppa.
Citera
2013-09-04, 22:47
Medlem
Tordyvelns avatar
har nu kikat lite på bilen igen... om ingen växel är i kan man varva den utan problem. Även då den är varm. Körde även flera varv runt gården lite lugnt på tvåans växel. Inga problem alls. Problemet uppstår då man petar i en växel och pressar bilen ordentligt. Ungefär som att den inte orkar och stänger av. Det påminner mycket om ett bensinstopp. Men om det vore så att den inte får soppa så borde det väl inte gå att varva full då ingen växel är i..?

Kom fram till att det är en ovanlig förgasare på den som bara fanns något eller några år. "Insprutningsförgasare" typ. Choke finns men det är ingen klassisk 240-förgasare som man har olja i en kopp uppe på.

Provade i vilket fall att öppna förgasaren och kväva den med en trasa medan jag varvade max.. tog sedan bort trasan för att det skulle suga till ordentligt och få bort eventuell skit i den. Funkade ej.

Provade även att knacka ordentligt på förgasaren om något hängt sig i den. Ingen skillnad.
Gjorde rent luftfiltret för att plocka bort den felkällan. Funkade ej.

Kopplade loss bensinslangen in i förgasaren och gasade på för att se om det kom tillräckligt med bensin. Det gjorde det.

Har fortfarande inte kommit underfund med vad som är fel. Ännu.

Tillägg: Tomgången har höjts (rejält) sedan den började krångla om jag inte har fel. Samband?
Citera
2013-09-04, 23:45
Medlem
Citat:
Kom fram till att det är en ovanlig förgasare på den som bara fanns något eller några år. "Insprutningsförgasare" typ. Choke finns men det är ingen klassisk 240-förgasare som man har olja i en kopp uppe på.
Är det verkligen en 83a? och om det är det är det original motorn då? låter på din beskrivning att det är en b 230 k motor.Fanns 87 och eventuellt 88.Förgasaren från helvetet med mängder av vakumslangar.Ingen sådan du har?Om så åk till skroten och köp ett insug med förgasare från en b230a motor.Plugga returen till tanken och montera.Sparar många svordomar.Varför jag gissar på en k motor är för att en 83a borde inte ha en "konstig " förgasare.Ps.Originalförgasaren på en k motor heter Solex sisac(stavning?). Medan på en 83a så heter den Pierburg eller eventuellt Stromberg.
Senast redigerad av moldova1992 2013-09-04 kl. 23:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in