• 1
  • 2
2013-08-21, 21:15
Medlem
Jag började äta den eftersom jag vill minska sockermängden men ändå äta något godare än gröt. Trodde naturligtvis att den inte bara är ett bättre alternativ utan att den är väldigt bra oavsett. Den innehåller ju betydligt mindre socker än de andra. Men nu läste jag flera saker som fick mig att börja undra.

"Veteflingor – tjoho. Snabbsocker… Aldrig bra mat."

"Rågflingor – även detta blir bara socker. Ok inför Vasaloppet?"

"Kornflingor – och så även här. Kolhydrater i trängsel. Om än lite lugnare än vanligt."

"Vetestärkelse – vetemjöl där du tagit bort proteinet. Efetrsom gluten är ett protein blir det alltså glutenfritt. Men för kroppen blir det samma som socker…"

"Maltodextrin – här har vi rena kolhydrater som snabbt tas upp av kroppen. Används ofta i sportdryck eftersom de är så snabba. Låter väl inte som ett speciellt bra val?"

http://www.annahallen.se/pauluns-musli
Senast redigerad av Tellusstar 2013-08-21 kl. 21:17.
Citera
2013-08-21, 21:21
Medlem
Dreass avatar
Överhypade skitgrejor är vad jag vill kalla det.

Blanda eget?

Kolhydratsskräcken är dock löjlig, sen när är socker dåligt?
Citera
2013-08-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas

Blanda eget?

Skulle gärna blanda eget men hur? Vill ha så lite socker som möjligt eftersom jag ska äta det till frukost och vill inte att blodsockret ska svänga-gärna långsamma kolhydrater alltså.

Till kvällsmat äter jag däremot start ibland eftersom då är ju dagen slut så då gör det ju inget från den synvinkeln. Men naturligtvis ska man inte äta start alls om man ska vara strikt.
Citera
2013-08-21, 21:46
Medlem
LloydHopkinss avatar
Dessutom är detta tillsatt:

"Oligofruktos - blir som fibrer eftersom vi inte kan bryta ner oligofruktos. Alltså bakteriemat. Bra. "

Bra? Tveksamt.....

Jag får ont i magen, som sväller upp och sen är det bara att springa på muggen när jag äter produkter med oligofruktos och det är jag tydligen inte ensam om.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ma...er_6103303.svd
Citera
2013-08-21, 21:46
Medlem
Deadmau5omgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Skulle gärna blanda eget men hur? Vill ha så lite socker som möjligt eftersom jag ska äta det till frukost och vill inte att blodsockret ska svänga-gärna långsamma kolhydrater alltså.

Till kvällsmat äter jag däremot start ibland eftersom då är ju dagen slut så då gör det ju inget från den synvinkeln. Men naturligtvis ska man inte äta start alls om man ska vara strikt.
Då får du vara noggrann med ditt kolhydrats upplägg så du överlever dagen.
Citera
2013-08-21, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadmau5omg
Då får du vara noggrann med ditt kolhydrats upplägg så du överlever dagen.
Kanske därför som jag startade tråden
Citera
2013-08-21, 22:41
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Tellusstar

Ät och var glad.
Citera
2013-08-21, 22:54
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Är du frisk så svänger inte ditt blodsocker på ett dåligt sätt. Skillnader är naturligt.
Citera
2013-08-21, 23:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Havregryn kommer alltid vara en billigaste och bäst "müslin".
Citera
2013-08-22, 01:50
Medlem
Killer-queens avatar
Vad är din ambition, att kutta fett?

Paulin eller vad han nu heter är en affärsman som förstått detta med LCHF. Var mycket vaken på när han byter till nästa diettrend som förmodligen kommer stavas 5:2 eller liknande. I seen them come and go.

Det är dietbullshittery från början till slut. Hans flingor innehåller 330kcal per 100g, och så är det med det. Ät det, eller en Snickers, vilket du vill, du tappar lika mycket i vikt vilket som.
Citera
2013-08-22, 08:45
Medlem
TiltRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas

Blanda eget?

Kolisar och inte fett som ligger bakom de flesta hjärtattacker. Ligger bakom i princip alla inflammatoriska tillstånd i kroppen. Leder till diabetes, allergier och metabola sjukdomar. För stort intag stressar kroppen enormt osv osv osv. Särskilt pga raffinerat socker. Därav är socker ganska så jättedåligt.
Spannmål ligger bakom väldigt många kroniska sjukdomar. Därav är de där flingorna ren skit.
Senast redigerad av TiltRage 2013-08-22 kl. 09:13.
Citera
2013-08-22, 10:46
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiltRage
Kolisar och inte fett som ligger bakom de flesta hjärtattacker. Ligger bakom i princip alla inflammatoriska tillstånd i kroppen. Leder till diabetes, allergier och metabola sjukdomar. För stort intag stressar kroppen enormt osv osv osv. Särskilt pga raffinerat socker. Därav är socker ganska så jättedåligt.
Spannmål ligger bakom väldigt många kroniska sjukdomar. Därav är de där flingorna ren skit.
Överätning är negativt förr oss. Visa mig på en studie där man ligger på balans eller underskott samt är normalviktig och müsli är ett problem.

Kolhydrater är inte farligt, överätning dock, det leder till läskiga saker på sikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in