Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-21, 17:27
Medlem
Alvezs avatar
Hej!

Har sedan november 2011 haft en MacBook Pro. Den har fungerat felfritt, fram tills denna morgon. Jag stängde av datorn igår kväll, då fungerade den felfritt. När jag hur som helst skulle starta datorn i morse funkade det inte. Det kom upp en grå laddningsstapel under äpplet vid uppstarten, och datorn stängdes sedan av. Försökte ett flertal gånger med samma resultat. Jag sökte på forum men lyckades inte hitta någon lösning.

Jag beslutade mig därför att försöka återställa datorn, via commandet cmd+r, som används vid uppstart. Då kommer man till en typ av startskärm där man kan installera om OS X, radera en skivavbild och dylikt. Jag började med att försöka återställa OS X, men det stod att skivan var låst. Då försökte jag, precis som jag tidigare gjort ett par gånger, att radera skivavbilden Macintosh HD, för att återställa datorn. Detta fungerade, och jag tänkte att det äntligen skulle gå att starta datorn, men ack så fel jag hade.

Varje gång jag nu startar upp datorn kommer jag istället till samma cmd+r uppstartningsskärm. Har även här startat om datorn x antal gånger. Har försökt googla i timtal, utan att hitta någon med samma problem (kanske kan bero på att jag inte vet vad cmd+r uppstartningsskärmen egentligen heter).

Har någon en aning om hur man kan lösa detta? Undviker helst att lämna in datorn, då jag är relativt beroende av den dagligen, men givetvis kan detta komma att bli fallet.

Alvez
Citera
2013-08-21, 17:41
Medlem
Har du en systemskiva du kan stoppa i och köra skivverktyg några gånger?
Citera
2013-08-21, 17:44
Medlem
Alvezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Har du en systemskiva du kan stoppa i och köra skivverktyg några gånger?

Tror inte det, men kan kolla i förpackningen lite senare.
Citera
2013-08-21, 18:05
Medlem
Raderar du macintosh hd så måste du även installera om systemet ifall du inte har gjort det, annars kommer du endast att kunna boota till Recovery hd vilket den verkar göra just nu
Citera
2013-08-21, 19:35
Medlem
Alvezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Raderar du macintosh hd så måste du även installera om systemet ifall du inte har gjort det, annars kommer du endast att kunna boota till Recovery hd vilket den verkar göra just nu

Kom på det och den fungerar nu. Moderator kan låsa/kasta tråden!
Citera
2013-08-21, 21:16
Medlem
Nazists avatar
Kan det vara så enkelt att ditt batteri är halvt dött och att den därför stängdes av, och att du sedan klantat till det i processen du åtog dig för att lösa problemet? Jag menar alltså att batteriet nu är så dött att det inte ens går att ladda upp längre.

Finner min teori mindre trolig men ibland är problemet mindre komplicerat än vad man föreställer sig. Hade en gammal bärbar PC som strulade på liknande vis, och batteristapeln berättade inget om den egentliga uppladdningsförmågan. Det hjälper i och för sig inte dig när det gäller att lösa det problem som dykt upp, men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in