Citat:
Ursprungligen postat av
Ghandiz
Hej
Jag har problem med talblockeringar. Alltså jag får inte ut ett skit när jag försöker tala med folk... taler låser helt och hållet. Ja.. det känns väl som att både talet och psyket låser sig totalt. Jag försöker andas djupt, tala på utandningen, vara närvarande och avslappnad med ingenting fungerar.
Det hela slutar med att man står där som ett fån och inte får ut ett ord.
Ångesten, stressen och nedstämdheten är total.
Jag måste fan ta någonting för att få direkt hjälp nu... annars klarar jag inte av varken jobb eller socialt liv..
Funderade först på att åka till akuten men dom lär väl ändå inte ge mig nått kraftigt lugnande antar jag.. om dom ens förstår min situation..
Jag har använt sertralin sen tidigare, slutade med det för ett halvår sen. Jag har ett paket kvar hemma. Kan jag börja köra på 100g direkt ?
Senast jag använde sertralin så körde jag på 50g per dag. Då kände jag inga biverkningar när jag började, bara en del yrsel när jag slutade. Jag kände väl inte nån större effekt av läkemedlet heller för den delen, antar att dosen var lite för låg.
Jag har haft problem med stamning, talblockeringar och ångest ända sen jag varit liten. Men det har bara blivit värre och värre. Det som började med upprepningar och regelrätt stamning är nu totala blockeringar där jag inte får ur mig ett ord, ibland inte ens ett ljud.
Med tiden har jag väl fått en del social fobi också pga stamningen, väldigt ofta när man stöter på folk eller hamnar i sociala situationer så får jag panik. Pulsen slår och svetten rinner. Klart fan det när man inte kan kommunicera med personer man möter.
Jag kommer ta itu med mitt problem, jag åker på McGuire program stamningsterapi i September och jag har börjat meditera lite varje dag. Men tiden till September känns olidlig, jag måste få nån slags avlastning nu... annars orkar jag inte vara bland folk.. Jag har använt mig av kbt och psykosyntes, men det tar sin tid.
(min fetning)
Nej, det verkar dumt
Boka telesamtal med förskrivande läkare och börja med 25mg en vecka, 50mg i två tre veckor och rådgör sedan med din doktor om du ska öka. Öka i så fall med 25mg i stöten. Insättandet i sig kan ge panikliknande symptom. Lycka till!