2013-08-21, 16:44
Medlem
Hej

Jag har problem med talblockeringar. Alltså jag får inte ut ett skit när jag försöker tala med folk... taler låser helt och hållet. Ja.. det känns väl som att både talet och psyket låser sig totalt. Jag försöker andas djupt, tala på utandningen, vara närvarande och avslappnad med ingenting fungerar.

Det hela slutar med att man står där som ett fån och inte får ut ett ord.
Ångesten, stressen och nedstämdheten är total.

Jag måste fan ta någonting för att få direkt hjälp nu... annars klarar jag inte av varken jobb eller socialt liv..

Funderade först på att åka till akuten men dom lär väl ändå inte ge mig nått kraftigt lugnande antar jag.. om dom ens förstår min situation..

Jag har använt sertralin sen tidigare, slutade med det för ett halvår sen. Jag har ett paket kvar hemma. Kan jag börja köra på 100g direkt ?
Senast jag använde sertralin så körde jag på 50g per dag. Då kände jag inga biverkningar när jag började, bara en del yrsel när jag slutade. Jag kände väl inte nån större effekt av läkemedlet heller för den delen, antar att dosen var lite för låg.

Jag har haft problem med stamning, talblockeringar och ångest ända sen jag varit liten. Men det har bara blivit värre och värre. Det som började med upprepningar och regelrätt stamning är nu totala blockeringar där jag inte får ur mig ett ord, ibland inte ens ett ljud.

Med tiden har jag väl fått en del social fobi också pga stamningen, väldigt ofta när man stöter på folk eller hamnar i sociala situationer så får jag panik. Pulsen slår och svetten rinner. Klart fan det när man inte kan kommunicera med personer man möter.

Jag kommer ta itu med mitt problem, jag åker på McGuire program stamningsterapi i September och jag har börjat meditera lite varje dag. Men tiden till September känns olidlig, jag måste få nån slags avlastning nu... annars orkar jag inte vara bland folk.. Jag har använt mig av kbt och psykosyntes, men det tar sin tid.
Senast redigerad av Ghandiz 2013-08-21 kl. 16:51.
Citera
2013-08-21, 18:48
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandiz
Hej

Jag har problem med talblockeringar. Alltså jag får inte ut ett skit när jag försöker tala med folk... taler låser helt och hållet. Ja.. det känns väl som att både talet och psyket låser sig totalt. Jag försöker andas djupt, tala på utandningen, vara närvarande och avslappnad med ingenting fungerar.

Det hela slutar med att man står där som ett fån och inte får ut ett ord.
Ångesten, stressen och nedstämdheten är total.

Jag måste fan ta någonting för att få direkt hjälp nu... annars klarar jag inte av varken jobb eller socialt liv..

Funderade först på att åka till akuten men dom lär väl ändå inte ge mig nått kraftigt lugnande antar jag.. om dom ens förstår min situation..

Jag har använt sertralin sen tidigare, slutade med det för ett halvår sen. Jag har ett paket kvar hemma. Kan jag börja köra på 100g direkt ?
Senast jag använde sertralin så körde jag på 50g per dag. Då kände jag inga biverkningar när jag började, bara en del yrsel när jag slutade. Jag kände väl inte nån större effekt av läkemedlet heller för den delen, antar att dosen var lite för låg.

Jag har haft problem med stamning, talblockeringar och ångest ända sen jag varit liten. Men det har bara blivit värre och värre. Det som började med upprepningar och regelrätt stamning är nu totala blockeringar där jag inte får ur mig ett ord, ibland inte ens ett ljud.

Med tiden har jag väl fått en del social fobi också pga stamningen, väldigt ofta när man stöter på folk eller hamnar i sociala situationer så får jag panik. Pulsen slår och svetten rinner. Klart fan det när man inte kan kommunicera med personer man möter.

Jag kommer ta itu med mitt problem, jag åker på McGuire program stamningsterapi i September och jag har börjat meditera lite varje dag. Men tiden till September känns olidlig, jag måste få nån slags avlastning nu... annars orkar jag inte vara bland folk.. Jag har använt mig av kbt och psykosyntes, men det tar sin tid.
(min fetning)
Nej, det verkar dumt
Boka telesamtal med förskrivande läkare och börja med 25mg en vecka, 50mg i två tre veckor och rådgör sedan med din doktor om du ska öka. Öka i så fall med 25mg i stöten. Insättandet i sig kan ge panikliknande symptom. Lycka till!
Citera
2013-08-22, 10:23
Medlem
Det preparat du skriver om är SSRI och du får då önskad effekt först efter ett par veckor. Jag rekommenderar dig att prata med läkare, boka tid via vårdcentral. Tycker du att det är jobbigt att ringa så går det att boka tid via internet - vilket jag gjorde när jag ville ha ångestdämpande. Väl där är det naturligt att vara nervös men kom ihåg att läkarna sett allt möjligt. Diskutera med läkaren vilken medicin som kan anses bäst.

Det finns betydligt snällare medicin än SSRI, t.ex inderal. Den hjälper inte mot ångest på ett direkt sätt, men den hindrar rodningar, pulsstegring, skakningar och andra fysiska tecken på nervositet. Det ger en trygghet när man vet att det inte kommet synas att man är nervös. Jag fick tidigare fruktansvärda panikångestattacker, bland annat när jag skulle hålla tal. Inderal hindrar att dessa attacker uppstår, vilket ger en otrolig trygghet. Dock reducerar den inte den inomkroppsliga nervositeten före, förutom att panikkänslorna och de fysiska tecknen försvinner. För att ta udden av ångesten innan har jag testat Atarax, vilket för mig fungerar utmärkt i kombination med inderal. Många Flashback-knarkare kommer säga att Atarax är skit, sockerpiller med mera, men för mig och många andra fungerar det verkligen.

Som sagt finns det många olika alternativ och jag rekommenderar dig att kontakta vårdcentral/läkare snarast, så att du kan börja leva igen. Kom ihåg att du inte är ensam!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in