2005-06-29, 23:29
Medlem
pipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenuHubbard
Som det blev nu så stod du utan grund och anklagade folk för att anklaga Scientologkyrkan utan grund, och det blir lite konstigt.

Många har ingen grund. Dom kanske möter en scientolog på stan, undrar vad det är för något och söker på internet, hamnar på xenu sidan och läser nåt i stil med att scientologer gillar att skada hundvalpar (har läst det själv) och börjar sen komma på egna små påhitt för att de anser att man måste göra allt man kan för att stoppa denna kult.
Citera
2005-06-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Sciontology avvisar tro och kör på fakta, fakta som sällan håller för seriös granskning.

öhh... hela tron är ju bara en fantasifull new age/scifihistoria skriven under andra hälften av 1900talet. Ungefär lika mycket "fakta" i den som i Men in black-filmerna... ännu bättre "fakta" hittar vi i Battlefield Earth, en praktkalkon skriven av hubbard själv.

Vi kan ju fortsätta med en kritisk koll på http://www.scientology.org/
Citera
2005-06-30, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Vad menas med det senaste inlägget?
Var lite ironisk bara. Joppe hävdade att vi inte hade någon grund (förutom internet) för att ogilla Scientologi, medan trådskaparen kände någon som hade blivit lurad av alla pengar han hade på Scientologi.
Citera
2005-06-30, 10:48
Medlem
XenuHubbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
âr det sämre än att stå och anklaga Sciontology utan att veta annat om den än vad skvallerpressen och andra religioner?

Ta det inte personligt, det gäller flera av forumets användare.

Nej, det är det faktiskt inte. Scientologin i sig är enbart farlig i och med det rabiata förhållandet till psykologin och psykiatrin. Organisationen i sig är däremot mycket otrevlig och farlig att ha att göra med för vissa, och det är något som måste dras fram i ljuset. När folk börjar hitta på fjollerier själv för att få "kyrkan" att verka lustigare eller elakare än den redan är, så skadar det självklart den kritik som faktiskt är rättfärdigad.

Detta är något som är tänkvärt för dom flesta som debatterar överhuvudtaget.
Citera
2005-06-30, 11:06
Medlem
XenuHubbards avatar
Hoppla! Visste inte att avprogrammering var så här farligt!

Does Scientology engage in brainwashing or mind control?

Not only is this question insulting, it is made even more offensive to Scientology since the exact opposite is true. Scientology makes people spiritually free and enables them to think for themselves. Indeed, one of the maxims used in the Church is that a parishioner should not just believe, but should observe the veracity and workability of Scientology for himself and only accept it when it is true for him.

The people making such accusations hold the opposite view. They seek to change opinion through “deprogramming,” a violent form of faith breaking which frequently involves kidnapping, forcible restraint, food and sleep deprivation, assault, battery and rape. These same people refuse to even allow Church representatives to show them the true information about Scientology or engage in any form of meaningful dialogue whatsoever.

http://www.scientology.org/html/opencms/cos/scientology/en_US/news-media/faq/pg052.html
Citera
2005-06-30, 11:31
Medlem
Carradines avatar
Eftersom man tydligen kan klara sig utan att betala ett öre så kan väl någon här gå med i Scientologerna och rapportera från insidan?
Citera
2005-06-30, 12:09
Medlem
pastorns avatar
Lite ot, men ändock intressant. Vad är en "riktigt" religion utan utbrytargrupper?

http://www.freezone.org/
"Our general opinion is that Scientology as it is represented by the CofS has departed far from its original philosophy and technology. But discover this for yourself by reading our pages."
Citera
2005-06-30, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Lite ot, men ändock intressant. Vad är en "riktigt" religion utan utbrytargrupper?

http://www.freezone.org/
"Our general opinion is that Scientology as it is represented by the CofS has departed far from its original philosophy and technology. But discover this for yourself by reading our pages."
En religion håller inget hemligt (alltså finns det inga slutna kretsar för omvärlden i religionen) för hela världen. Dessutom, ska den inte vara farlig. Skapa en egen tråd så får du reda på mer.
Citera
2005-06-30, 12:32
Bannlyst
Vet inte om jag skulle kalla denna för OT, den är ju ändå om Cruise/Scientologi: Petition. Rätt rolig faktiskt, och har en hel del poäng angående hans senaste beteende som många skyller på att han är scientolog.
Citera
2005-06-30, 12:59
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
En religion håller inget hemligt (alltså finns det inga slutna kretsar för omvärlden i religionen) för hela världen.

Fel val av ord från min sida. Intressant dock att se är att freezone är mycket mer öppenhjärtliga angående OT nivåer samt grundstenarna för deras tro än vad CoS är.

Jag har inte sett att dom publicerar själva OT dokumenten, men dom för i alla fall en monolog om deras innehåll på hemsidan.

http://www.freezone.org/e_tech.htm
Citera
2005-06-30, 16:49
Medlem
Jag var scientolog...

...när jag var ung, lättlurad sökare.
Efter sju år fick jag nog.
Sedan har jag läst det mesta som skrivs om scientologi på nätet för att hoppas få min negativa uppfattning bekräftad.
Citera
2005-06-30, 18:34
Medlem
Sun Ras avatar
Fast den där Lafayette verkar vara något av en renässansmänniska. Finns det något som den mannen inte har gjort? Det här är taget från scientologernas hemsida:

WRITER
Fiction writer
Screenwriter
Poet
Lyricist
Essayist

HUMANITARIAN
Educator
Drug Rehabilitation
Criminal Reform

ADMINISTRATOR

PHILOSOPHER

ARTIST
Filmmaker
Photographer
Composer
Balladeer
Arranger
Choreographer

ADVENTURER/ EXPLORER
Explorer
Aviator
Archaeologist
Mineralogist

MASTER MARINER
Sea Captain
Yachtsman & Navigator

HORTICULTURIST

Gillar särskilt det där med koreograf. Snygg touch liksom. Finns det något han inte har varit? Jo, just det: Psykiskt frisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in