Citat:
Ursprungligen postat av adthelad
Min Lost-analogi håller tycker jag. Det är som att säga:
jag kan inte få den kunskapen genom att kolla på Lost själv.
Om jag vill veta värför någon kolla på Lost, och vad denna/denne anser sig få ut av det, skulle jag inte gå tillväga genom att själv kolla på Lost - jag skulle försöka få kunskap genom personen istället.
Jo, jag skulle kunna kolla på lost och få en bild av vad programmet förmedlar för information... men vad jag själv tycker om ett program som lost, vad jag upplever etc är ju helt irrelevant om jag ska försöka ta reda på varför
Du tycker att Lost ger dig så mycket nytta i livet...
jag har haft denna diskussion tidigare med Scientologer; och vad jag har förstått av den ståndpunkt man velat föra fram är att jag som forskare enbart kan förstå Dianetiken/Scientologin genom att få "wins" i det att jag studerar metoden... men jag försöker studera Scientologi från ett annat perspektiv, inte som medlemmen som studerar sina egna skrifter utan som en utomstående observatör.
Självfallet kan man ju prova Dianetiken för att få en bild av hur den går till, men hur ska min förståelse om varför du anser dig bli bättre av att vara Scientolog öka genom att jag själv provar metoden?