2013-09-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OedipusRex
Hon håller med att media censurerat brott som är invandrarrelaterade. Du vet det som Du och Bullen förnekar.

det får du nog citera ur krönikan.
ja jag förnekar att media censurerar brott som är invandrarrelaterade. Censur är något helt annat än det media sysslar med.
ansvarig utgivare har ensamansvar för vad som ska publiceras. det är inte samma sak som censur.
Citera
2013-09-18, 22:03
Medlem
Nirps avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17497887.ab

Denna dök upp i en tråd i delforumet aktuella brott nyss, erkänner att jag är lite förvånad. Ingen namnpublicering (okända förövare) dock. Förhoppningsvis kanske det är början på en trend med mindre censurerad rapportering kring kriminalitet och kanske en litet mer specifik och hjälpsam beskrivning av signalement vid såna här gärningar.

(Trots att jag har dig på ignore krimreporter, vill jag säga att jag fortfarande inte kan anses ha klarat utmaningen, men nu har jag faktiskt hittat ett exempel, nästan. Du är dock säkert fortfarande dum i huvudet och hör hemma på min ignorelista)
Senast redigerad av Nirp 2013-09-18 kl. 22:08.
Citera
2013-09-19, 11:00
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp

Denna dök upp i en tråd i delforumet aktuella brott nyss, erkänner att jag är lite förvånad. Ingen namnpublicering (okända förövare) dock. Förhoppningsvis kanske det är början på en trend med mindre censurerad rapportering kring kriminalitet och kanske en litet mer specifik och hjälpsam beskrivning av signalement vid såna här gärningar.

(Trots att jag har dig på ignore krimreporter, vill jag säga att jag fortfarande inte kan anses ha klarat utmaningen, men nu har jag faktiskt hittat ett exempel, nästan. Du är dock säkert fortfarande dum i huvudet och hör hemma på min ignorelista)
Länken fungerar inte längre.
Citera
2013-09-19, 14:07
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Länken fungerar inte längre.
Hmm.

Kanske togs bort från nätet i samband med att de angav sig?
Citera
2013-09-19, 14:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp

Efterlyst har i årtionden visat filmer från övervakningskameror visande kriminella araber och negrer i full färd med att begå grova brott. Svenskar också, men inte lika ofta, de är som bekant en smula underrepresenterade i grenen grova brott.
Citera
2013-09-19, 20:01
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Intressant tråd . Men varför är ett av kriterierna att man ej ska vara dömd vid publicering? Det handlar ju egentligen bara om några fåtal fall där bild på gärningsmannen publiceras innan dom kommit och visar egentligen inte statistiskt säkerställt om media är mer benägna att hänga ut svenska brottslingar och skydda utländska. Det rör sig om alldeles för få fall och brukar endast ske vid brott som väckt särskilt stor uppmärksamhet och där bevisen är väldigt starka. Statistik som även inkluderar publicering av identitet efter att dom fallit skulle vara mer representativt. Sedan stämmer det förmodligen att media många gånger drar sig för att publicera namn på utländska gärningsmän av någon slags godhet för att inte göra svensson till rasist hemma vid köksbordet.
Skälet till just det kriteriet att det skulle vara innan dom är just för att det är ovanligt. Det torde alltså ligga ett noggrannare avvägande innan publicering. Det är i just det där avvägandet det tycks finnas även en etnicitetsfaktor som spelar in enligt min hypotes.

Är mycket medveten om att detta inte bevisar något alls, men det är ju intressant att ingen kan fixa utmaningen eller ens komma i närheten på nästan en månad. En samlingslista är givetvis inget som löser utmaningen eftersom den handlade om "enligt samma princip", det vill säga fem artiklar om brottet och gärningsmannens identitet.

Jag tror också på att det är någon form av inbillad godhet som du nämner, där man berusad av denna godhet inte ser att den har totalt motsatt effekt.
Citera
2013-09-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Skälet till just det kriteriet att det skulle vara innan dom är just för att det är ovanligt. Det torde alltså ligga ett noggrannare avvägande innan publicering. Det är i just det där avvägandet det tycks finnas även en etnicitetsfaktor som spelar in enligt min hypotes.

Är mycket medveten om att detta inte bevisar något alls, men det är ju intressant att ingen kan fixa utmaningen eller ens komma i närheten på nästan en månad. En samlingslista är givetvis inget som löser utmaningen eftersom den handlade om "enligt samma princip", det vill säga fem artiklar om brottet och gärningsmannens identitet.

Jag tror också på att det är någon form av inbillad godhet som du nämner, där man berusad av denna godhet inte ser att den har totalt motsatt effekt.

Det ju ingen som egentligen ansträngt sig för att klara utmaningen. Manymen råkade klara den.
nu vill du förtydliga utmaningen. Det var ju din utmaning så då kan du naturligtvis göra den hur du vill.

Kan du förtydliga den.
hur långt man får gå tillbaka i tiden.
Måste det vara likadana brott som dina fem exempel?
Räknas Anna Lindhs mördare.
Räknas en kartläggning av södertäljenätverket eller bara åtal mot enskilda personer
Räknas ledare för kriminella gäng (om det skrivs om flera av dem i samma artikel meller måste de vara en och en)
räknas mille markovic
räknas stockholms gangsterkung
får det vara fristående artiklar som utgår från en lista, tex att aftonbladet tar en efter en på ikaroslistan under olika dagar?
räknas teorristmisstänkta?
Citera
2013-09-20, 08:53
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Det ju ingen som egentligen ansträngt sig för att klara utmaningen. Manymen råkade klara den.
nu vill du förtydliga utmaningen. Det var ju din utmaning så då kan du naturligtvis göra den hur du vill.

Kan du förtydliga den.
hur långt man får gå tillbaka i tiden.
Måste det vara likadana brott som dina fem exempel?
Räknas Anna Lindhs mördare.
Räknas en kartläggning av södertäljenätverket eller bara åtal mot enskilda personer
Räknas ledare för kriminella gäng (om det skrivs om flera av dem i samma artikel meller måste de vara en och en)
räknas mille markovic
räknas stockholms gangsterkung
får det vara fristående artiklar som utgår från en lista, tex att aftonbladet tar en efter en på ikaroslistan under olika dagar?
räknas teorristmisstänkta?

I den här takten tar det kanske ett halvår till innan du fattar att ingen har klarat utmaningen, så vi andra som njuter ynnesten av i vart fall måttliga förståndsgåvor får väl helt enkelt bida vår tid. Under tiden kan du ju koncentrera dig mer på att hitta länkar än att försöka blanda bort korten. Det är ju trots allt du som påstår att etnicitet inte har med saken och göra och med tanke på denna tråd har du ju viss uppförsbacke.

Så länka på bara istället, du som påstår att etnicitet inte spelar någon roll.
Citera
2013-09-20, 09:05
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
I den här takten tar det kanske ett halvår till innan du fattar att ingen har klarat utmaningen, så vi andra som njuter ynnesten av i vart fall måttliga förståndsgåvor får väl helt enkelt bida vår tid. Under tiden kan du ju koncentrera dig mer på att hitta länkar än att försöka blanda bort korten. Det är ju trots allt du som påstår att etnicitet inte har med saken och göra och med tanke på denna tråd har du ju viss uppförsbacke.

Så länka på bara istället, du som påstår att etnicitet inte spelar någon roll.

Korthuset rasar gång på annan och villkoren ändras löpande. Det är ju en omöjlig uppgift.
Att publicera några av Sveriges värsta förövare och gråta över att dom hängs ut innan dom och ha dom som nån sanning för sin tes.
Vilka våldsmän i samma nivå har inte hängts ut?
Citera
2013-09-20, 09:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Korthuset rasar gång på annan och villkoren ändras löpande. Det är ju en omöjlig uppgift.
Att publicera några av Sveriges värsta förövare och gråta över att dom hängs ut innan dom och ha dom som nån sanning för sin tes.
Vilka våldsmän i samma nivå har inte hängts ut?

You tell me. Fram med länkar bara, om det nu är så att korthuset rasar.

Det handlar som de flesta insett inte om att försvara brottslingar eller blodtörstighet att hänga ut andra som inte har hängts ut, utan vad det handlar om är konsekvens, och den irritation som blir när förespråkare för medierna påstår att man är konsekvent trots att allt material pekar på motsatsen.
Citera
2013-09-20, 10:05
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
You tell me. Fram med länkar bara, om det nu är så att korthuset rasar.

Det handlar som de flesta insett inte om att försvara brottslingar eller blodtörstighet att hänga ut andra som inte har hängts ut, utan vad det handlar om är konsekvens, och den irritation som blir när förespråkare för medierna påstår att man är konsekvent trots att allt material pekar på motsatsen.

Men det är ju förklarat, det enda konsekventa är att det inte sker konsekvent, utan sker utifrån en bedömning från fall till annan.
Citera
2013-09-20, 10:14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Men det är ju förklarat, det enda konsekventa är att det inte sker konsekvent, utan sker utifrån en bedömning från fall till annan.

Nej, det är inte förklarat utan det är vad du och krimreporter säger att det är. Ert problem är ju att ingen annan tror er och verkligheten stämmer inte med vad ni säger.

Om det inte är någon konsekvens alls, menar du att uthängningarna sker slumpvis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in