2013-08-21, 08:22
Medlem
albert666s avatar
Helt plötsligt dyker det ner i brevlådan att jag ska betala tillbaka över 4000 till försäkringskassan
sen än felaktig utbetalning för över 3 år sedan när jag fick det så kallade aktivitetstödet.

Jag ringde upp och visst...datumen med min utbetalning stämde inte utan jag hade fått för mycket.

Men jag hade på riktigt ingen koll på det när pengarna väl kom för 3 år sedan.

Dom sa att jag är skyldig att hålla kolla på mina utbetalningar och ska säga till om man får för lite eller för mycket.Det kan jag ju hålla med om,men fan så surt nu att det kommer nu när jag inte visste om detta.

På lappen så står det även om jag vill lämna synpunkter på ärendet om varför jag inte ska betala så kan man göra det innan ett visst datum.

Tänkte att visst...kan skriva nåra rader om varför jag ej ska betala,men vad är bäst och skriva?
Så man kanske inte behöver betala tillbax detta?

Att man är utblottad och knappt har mat för dagen funkar kanske inte eller?

Gärna bra seriösa tips om vad man kan skriva...större under har väl skett!!!??

tack på förhand

abbe
Citera
2013-08-21, 09:13
Medlem
JesCs avatar
Jag fick också betala tillbaka aktivotetsstöd och det är högst orimligt att du inte behöver betala. Jag hade endast CSN och ett barn att försörja men fick ändå betala.

Däremot kan du be om avbetalning, det går de oftast med på.
Citera
2013-08-21, 09:24
Medlem
Blanzeflors avatar
Om du har små inkomster så kan du nog ansöka om anstånd. Det är inga roliga överaskningar, när det droppar ned sådana där brev i postlådan.
Citera
2013-08-21, 09:28
Medlem
Jävla fuskparasit! Gött att FK tvålade dit dig. Och nu vill du ha tips på att slippa undan din stöld av hederliga svenska skattebetalare?

Fyfaen.
Citera
2013-08-21, 09:49
Bannlyst
Du behöver inte alls besvära dig med att överklaga, bara att betala, och det blir slutresultatet även fast du trilskas, var så säker.
Citera
2013-08-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Du behöver inte alls besvära dig med att överklaga, bara att betala, och det blir slutresultatet även fast du trilskas, var så säker.

Instämmer med dig, kan inte tänka mig att FK låter folk komma undan, du måste kunna styrka att deras uppgifter är helt fel, inte med dina egna ord, utan att det kanske blivit fel på din deklaration eller något... Men om inte, slösa inte bort din tid, utan betala för dig, du har ju antagligen fått dessa 4000 kr för mycket en gång i tiden och känt att det var en fin "bonus" på just den månaden när du också kanske hade inkomst...

vad vet jag, men som alltid, ingen rök utan eld...
Citera
2013-08-21, 15:42
Medlem
ensockerbagares avatar
Nästan alla bidrag från FK är preliminära, på gott och ont. Du kan överklaga men jag tror knappast det hjälper eftersom bidragets storlek beror på hur din ekonomi såg ut under aktuellt år, inte bara aktuell månad.
Citera
2013-09-01, 21:03
Bannlyst
är inte preskriptionstiden 3 år`?
Citera
2013-09-01, 22:01
Medlem
inte till myndigheter
Citera
2013-09-14, 01:14
Medlem
Har du inte fått för mycket pengar ska du naturligtvis meddela detta innan kommuniceringstiden löpt ut, FK kommer då att utreda detta för att se varifrån de fått felaktig information och inhämta korrekta underlag för ny bedömning innan slutligt beslut om återkrav tas.

Stämmer uppgifterna men man vill dra en snyfthistoria och chansa kan man göra det med såklart, din handläggare kommer titta på de uppgifter du lämnar innan det slutliga beslutet tas.
Men för att undslippa ett återkrav skall det vara verkligt unika omständigheter. Och när summan "bara" är 4000 kronor så kommer detta nog inte på tal oavsett.

Enklast är nog att invänta beslut och sedan ringa in och lägga upp en passande avbetalningsplan.
Citera
2013-11-02, 23:50
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albert666
Helt plötsligt dyker det ner i brevlådan att jag ska betala tillbaka över 4000 till försäkringskassan
sen än felaktig utbetalning för över 3 år sedan när jag fick det så kallade aktivitetstödet.

Jag ringde upp och visst...datumen med min utbetalning stämde inte utan jag hade fått för mycket.

Men jag hade på riktigt ingen koll på det när pengarna väl kom för 3 år sedan.

Dom sa att jag är skyldig att hålla kolla på mina utbetalningar och ska säga till om man får för lite eller för mycket.Det kan jag ju hålla med om,men fan så surt nu att det kommer nu när jag inte visste om detta.

På lappen så står det även om jag vill lämna synpunkter på ärendet om varför jag inte ska betala så kan man göra det innan ett visst datum.

Tänkte att visst...kan skriva nåra rader om varför jag ej ska betala,men vad är bäst och skriva?
Så man kanske inte behöver betala tillbax detta?

Att man är utblottad och knappt har mat för dagen funkar kanske inte eller?

Gärna bra seriösa tips om vad man kan skriva...större under har väl skett!!!??

tack på förhand

abbe

Då tjänade du ju över 30000 har du sagt i annan tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in