2013-08-20, 19:47
Medlem
Hej!!

Ska om några dagar göra ett prov för tjänst som kocklärling där inte erfarenhet är något krav utan endast ett genuint matintresse efterfrågas.

Någon här som gjort något liknande? Hur ska jag bäst förbereda mig? Vad för typ av "uppgifter" brukar ges ut?
Citera
2013-08-20, 21:09
Medlem
Jestermedgesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hijk
Hej!!

Ska om några dagar göra ett prov för tjänst som kocklärling där inte erfarenhet är något krav utan endast ett genuint matintresse efterfrågas.

Någon här som gjort något liknande? Hur ska jag bäst förbereda mig? Vad för typ av "uppgifter" brukar ges ut?

Med stor sannolikhet kommer du att få slå en bearnaisésås. Det är någonting ALLA som jobbar med kök bör och ska kunna. Så det är mitt tips =) Lycka till! Väldans roligt jobb även om tiderna ofta suger rövhål och lönerna är sisådär.
Citera
2013-08-20, 22:14
Medlem
MeanMEs avatar
På alla ställen jag jobbat fick jag göra en omelett, en bea eller bechamel eller en rödvinsås innan jag ens fick en intervju. Kanske annorlunda idag detta var ju många år sedan. Sedan har man fått göra andra prylar med men att kunna steka en omelett rätt visar rätt bra vilket handlag man har i köket. Att sedan visa att man vet hur man fixar till en sås är liksom nästa moment.
Citera
2013-08-20, 22:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hijk
Hej!!

Jag har haft förmånen att ta hand om åtskilliga lärlingar. Saken är den att det aldrig blir samma procedur från gång till gång, beroende på vem man har att göra med och vilka förutsättningar vederbörande har.

Du bör således vara beredd på en hel del frågor gällande ditt val och yrket som sådant. Det är där tonvikten ligger. Endast en liten del går ut på praktiska prov. Oftast får lärlingen hacka en lök, mer sällan slå en bea eller fixa en omelett.

Mitt råd är således att läsa på en del teori och ha klart för dig varför du vill syssla med kockyrket .

Lycka till,

~Paul~
Citera
2013-08-21, 08:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har haft förmånen att ta hand om åtskilliga lärlingar. Saken är den att det aldrig blir samma procedur från gång till gång, beroende på vem man har att göra med och vilka förutsättningar vederbörande har.

Du bör således vara beredd på en hel del frågor gällande ditt val och yrket som sådant. Det är där tonvikten ligger. Endast en liten del går ut på praktiska prov. Oftast får lärlingen hacka en lök, mer sällan slå en bea eller fixa en omelett.

Mitt råd är således att läsa på en del teori och ha klart för dig varför du vill syssla med kockyrket .

Lycka till,

~Paul~
Jasså det praktiska är idag reducerat till att hacka lök...
Ja där ser man.

Trevligt i vilket fall att det fortfarande finns lärlingsjobb kvar.
Citera
2013-08-21, 08:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jasså det praktiska är idag reducerat till att hacka lök...
Ja där ser man.

Trevligt i vilket fall att det fortfarande finns lärlingsjobb kvar.
Alltså, det finns inga enhetliga regler och tillvägagångssätt. Alla antagningsställen har sina egna metoder. I mitt fall blev jag tillfrågad om jag ville ställa upp på en uttagning, vilket jag inte kunde tacka nej till.

Proceduren kan faktiskt variera från person till person, hur konstigt det än låter.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in