2012-06-05, 16:06
Medlem
Tjena

Har precis börjat lira i band lite och märkte ganska snabbt att min peavey vypyr 15 inte riktigt håller.
Tänker nog sälja den och sedan köpa en bättre.
Kollade runt lite och hittade bla. http://www.thomann.de/se/fender_fm212r_egitarrencombo.htm som verkar vara riktigt bra för priset!

Finns det någon annan så ni rekommenderar runt den här prisklassen?
Citera
2012-06-05, 16:12
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Undvik line 6. Försäljare gillar att rekommendera dom men de låter inte bra. Jag har en Blackstar ht-1 som kostar 1600kr och den låter riktigt bra för priset enligt mig.
Citera
2012-06-05, 16:15
Medlem
Den fungerar också om man spelar i band ljudmässigt?
Citera
2012-06-05, 16:17
Medlem
r0starNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahoh

50-60watt räcker för att lira i replokalen. Spelar ni ute så har man ju mickar till förstärkarna.
Citera
2012-06-05, 16:32
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Tjena

Har precis börjat lira i band lite och märkte ganska snabbt att min peavey vypyr 15 inte riktigt håller.
Tänker nog sälja den och sedan köpa en bättre.
Kollade runt lite och hittade bla. http://www.thomann.de/se/fender_fm212r_egitarrencombo.htm som verkar vara riktigt bra för priset!

Finns det någon annan så ni rekommenderar runt den här prisklassen?

Men vad ska du med en transistorförstärkare till? Det finns ju ingen som helst anledning att skaffa en sådan, möjligtvis en Roland JazzChorus 120 som anses som en mycket bra SS amp.

Skaffa en rörförstärkare, finns flera mindre modeller som räcker för replokalen och som du mickar upp på spelningar.
Vilken modell är svårt att säga, men eftersom du tittar på en Fender så kanske du ska leta efter en Fender Blues jr eller en Peavey Classic 30 på blocket?

Dessutom är det roligare att skruva med en rörförstärkare, du kan modifiera den väldigt enkelt i framtiden och optimera ljudet.

Eller gör som jag, bygg din egen! Har byggt flera nu i vår, bland annat gamla fenderkretsar som 5E3 osv och gjort exakta kopior av de gamla tweedförstärkarna från 50-talet.
Citera
2012-06-05, 19:39
Medlem
Protheuss avatar
Den där förstärkaren tycker jag personligen låter helt förfärligt. Vad har du för ungefärlig budget och vad spelar du för musik?
Citera
2012-06-05, 23:06
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:

Nej, en 1 watts förstärkare kommer inte räcka om det finns akustiska trummor med i ekvationen. Runt +15 watt om det är en rörförstärkare och +30 watt om det är en SS brukar man anse räcka till för att använda i replokal.

Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
50-60watt räcker för att lira i replokalen. Spelar ni ute så har man ju mickar till förstärkarna.

Se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Men vad ska du med en transistorförstärkare till? Det finns ju ingen som helst anledning att skaffa en sådan, möjligtvis en Roland JazzChorus 120 som anses som en mycket bra SS amp.

Skaffa en rörförstärkare, finns flera mindre modeller som räcker för replokalen och som du mickar upp på spelningar.
Vilken modell är svårt att säga, men eftersom du tittar på en Fender så kanske du ska leta efter en Fender Blues jr eller en Peavey Classic 30 på blocket?

Dessutom är det roligare att skruva med en rörförstärkare, du kan modifiera den väldigt enkelt i framtiden och optimera ljudet.

Eller gör som jag, bygg din egen! Har byggt flera nu i vår, bland annat gamla fenderkretsar som 5E3 osv och gjort exakta kopior av de gamla tweedförstärkarna från 50-talet.

Även om jag själv enbart spelar med rörförstärkare och gjort det i väldigt många år måste jag säga att det finns många fördelar med en transistorförstärkare - särskilt i en replokal eller bandövningssessioner överlag. De kräver mindre underhåll och är allmänt mer stöttåliga. Du får även ofta mycket mer rent huvudrum samt saker som reverb och andra effekter, vilket kan vara användbart om du inte har ett pedalbord.

Sedan är det en ekonomisk fråga också. Att få tag på en +30 watts rörkombo för under 2000:- som TS efterfrågar är mycket ovanligt.

Frågar du mig skulle jag alltid välja en rörförstärkare framför en transistorförstärkare, dock är inte rörförstärkare för alla - särskilt inte om man kanske inte är så kunnig och insatt i ämnet.

Just my 2 cents.

Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Den där förstärkaren tycker jag personligen låter helt förfärligt. Vad har du för ungefärlig budget och vad spelar du för musik?

Till viss del vill jag hålla med. Det är en mycket bra jazz förstärkare som påminner en del om Roland Jazz Chorus (även om det är långt ifrån lika bra). Däremot är allt annat än super-rent ljud inte direkt något att hänga upp i granen...
Citera
2012-06-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008

De där med att bygga egen förstärkare beställer du byggsatser från någon speciell sida då? Och är det mycket billigare?
Citera
2012-06-12, 21:12
Medlem
Förstärkare och pedal till elgitarr

Hej!

Det är så att jag efter många år nu har börjat ta upp mitt elgitarrspelande då jag spelat nästan uteslutet har spelat på akustiskt de senaste 4 åren.

Behöver helt enkelt ny utrustning men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.
Jag har en Epiphone Les Paul Gibsone elgitarr och har en Washburn x-300 så jag kommer inte köpa någon ny gitarr nu.

Den distpedal och förstärkare (15W) jag har nu är av märket Behringer och tror inte att dem tillsammans skulle vara värda mer än 1200 kr i andra hand. Nybörjargrejer alltså.

Jag spelar hemma själv och inte i något band, vill ha bra och cleant ljud, inte onödigt svår utrustning med onödiga funktioner dock i framtiden ett plus om det funkar till en hemmastudio.

Främst ska jag lära mig skalor och sola i första hand. Jag lirar mycket John Mayer och liknande (Dire Straits stil), mycket akustiskt. Inte mycket hårdrock med dist och kvintackord men det är absolut inte uteslutet.

Jag har en budget på 8000 - 10000 kr och vet som sagt inte vad jag ska lägga pengarna på. En bra pedal eller enbart en grym förstärkare? Nytt eller begagnat? All information och erfarenheter uppskattas!

Tack i förhand!
Citera
2012-06-12, 23:10
Medlem
LordFlashhearts avatar
En bra övningsstärkare är Line 6 Spyder Jam. Har själv kikat på en. Finns mycket bra ljud och effekter.
Känns som man har stor möjlighet att variera sig med denna stärkare.

http://www.youtube.com/watch?v=GQbRMEBRWk4
Citera
2012-06-12, 23:39
Medlem
Intressant, ska kolla videon imorrn och lite närmare på den. Var inte så jättedyr vilket kanske är en fördel, återkommer som sagt.
Citera
2012-06-13, 10:36
Medlem
Rowyns avatar
Jag har själv en Fender Blues Jr som jag tycker är perfekt för att ha hemma. Kostar som ny ungefär 5000:- men du kan lätt hitta några på blocket för betydligt billigare. (Kolla förresten ifall du hittar någon på blocket att den helst inte ska vara från tidigt 90-tal. Deras reverb i de förstärkarna suger bajs och brummar så fort man drar upp reverbet över 3 eller så).

Vad gäller pedaler så kanske en multieffektspedal kanske skulle sitta fint? Så får man testa sig fram med alla effekter såsom chorus, delay, wah och allt som finns. Ägde en Line6 HD500 som var helt ok, kan tipsa om den eller dennes yngre bröder! Annars finns ju Boss GT-10 och Vox tonelab m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in