Citat:
Ursprungligen postat av Yeahoh
Den fungerar också om man spelar i band ljudmässigt?
Nej, en 1 watts förstärkare kommer inte räcka om det finns akustiska trummor med i ekvationen. Runt +15 watt om det är en rörförstärkare och +30 watt om det är en SS brukar man anse räcka till för att använda i replokal.
Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
50-60watt räcker för att lira i replokalen. Spelar ni ute så har man ju mickar till förstärkarna.
Se ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Men vad ska du med en transistorförstärkare till? Det finns ju ingen som helst anledning att skaffa en sådan, möjligtvis en Roland JazzChorus 120 som anses som en mycket bra SS amp.
Skaffa en rörförstärkare, finns flera mindre modeller som räcker för replokalen och som du mickar upp på spelningar.
Vilken modell är svårt att säga, men eftersom du tittar på en Fender så kanske du ska leta efter en Fender Blues jr eller en Peavey Classic 30 på blocket?
Dessutom är det roligare att skruva med en rörförstärkare, du kan modifiera den väldigt enkelt i framtiden och optimera ljudet.
Eller gör som jag, bygg din egen! Har byggt flera nu i vår, bland annat gamla fenderkretsar som 5E3 osv och gjort exakta kopior av de gamla tweedförstärkarna från 50-talet.
Även om jag själv enbart spelar med rörförstärkare och gjort det i väldigt många år måste jag säga att det finns många fördelar med en transistorförstärkare - särskilt i en replokal eller bandövningssessioner överlag. De kräver mindre underhåll och är allmänt mer stöttåliga. Du får även ofta mycket mer rent huvudrum samt saker som reverb och andra effekter, vilket kan vara användbart om du inte har ett pedalbord.
Sedan är det en ekonomisk fråga också. Att få tag på en +30 watts rörkombo för under 2000:- som TS efterfrågar är mycket ovanligt.
Frågar du mig skulle jag alltid välja en rörförstärkare framför en transistorförstärkare, dock är inte rörförstärkare för alla - särskilt inte om man kanske inte är så kunnig och insatt i ämnet.
Just my 2 cents.
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Den där förstärkaren tycker jag personligen låter helt förfärligt. Vad har du för ungefärlig budget och vad spelar du för musik?
Till viss del vill jag hålla med. Det är en mycket bra jazz förstärkare som påminner en del om Roland Jazz Chorus (även om det är långt ifrån lika bra). Däremot är allt annat än super-rent ljud inte direkt något att hänga upp i granen...