2013-08-21, 20:57
Medlem
Fairydusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Äger kvinnan huset hon bor i? Eller betalar socialförvaltningen hyran?

Hon äger dessvärre huset själv.
Citera
2013-08-21, 21:00
Medlem
Fairydusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tänk nu till en smula: I ett annat, fiktivt forum (Backflash) läser vi följande:

Finns det ingen här i tråden som överhuvud taget stannar upp och tar en reality check på det som påstås? Sysslomannen?

Jag har grannar, familjemedlemmar, vänner, förskolepersonal osv som vittnen på vad hon sysslar med... Jag har även ett x antal videoklipp på hur hon beter sig... Vi har som sagt inte gjort något emot henne för att hon ska bete sig såhär mot oss...
Citera
2013-08-21, 21:59
Medlem
Bergakungens avatar
Fairytale får faktiskt acceptera att det finns spelrum för duktigt udda personer i samhället, och det verkar dessutom vara en person som i stort sett reder ut minimikravet för att inte bli inburad. "Trakasserier" är ett så vitt och oklart begrepp att det inte är lätt att åtgärda, och det är min erfarenhet att när två grannar träter är det inte nödvändigtvis problem bara på ena sidan.

Rättsäkerheten gäller i lika hög grad för din granne som för dig.

Men om vi nu skall utgå från att det Fairytale berättar är alldeles sant och korrekt, så gäller det ju att polisanmäla grannen för de brott mot lagstiftningen som kan vara aktuella. Brott mot god uppfostran, sociala konventioner eller helt enkelt bara "dålig stil" är inte något man kan få hjälp med av samhället.

Du får själv avgöra om du tycker att fintligheter i stil med sysslomannens förslag är vad du vill försöka dig på, men det krävs en del grundkunskaper i civilrätt för att reda ut det och du lär inte få hjälp av någon seriös jurist med att skapa förutsättningar för att driva in mer eller mindre påhittade skulder av någon som troligen inte kommer att betala. Däremot, upptäcks du i detta blir det du som sitter som den sociala Svarte Petter - att hitta på skadeståndsanspråk rätt ur luften och försöka driva in sådana skulder av folk som inte begriper bättre är sådant som brukar bli polisanmält i sin tur.

Har din granne begått några som helst brott vid sidan av ärekränkningsbrott mot dig, något du måste driva själv i rätten? Har det handlat om olaga hot, misshandel på försöksstadiet eller har grannen (här finns en liten möjlighet) gått på dina barn på ett sådant sätt att det den vägen går att angripa grannen rättsligt (en kränkning av en minderårig kan vara möjligt för åklagaren att ta upp).

Har grannen begått någon form av hemfridsbrott, gått in på din tomt eller försökt gå in i din villa?

Det kan du i så fall anmäla.

Men att du har filmer som i princip visar en störd person uppträda på ett socialt besvärande sätt är inte mycket att komma med, och beroende på var du filmat, hur du filmat och i vilka sammanhang kan det till och med räknas som att det är du som kränker.

Jag tycker givetvis att det är mycket tråkigt att du upplever att din granne är en jobbig kärring, och det kan hon mycket väl vara. Men möjligheterna för samhället att gripa in till din fördel är inte särskilt stora om hon nöjer sig med att vara ful i mun, förarglig, snacka skit och komma med meningslösa hotelser.
Citera
2013-08-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tänk nu till en smula: I ett annat, fiktivt forum (Backflash) läser vi följande:

Finns det ingen här i tråden som överhuvud taget stannar upp och tar en reality check på det som påstås? Sysslomannen?

Naturligtvis får man ju inte korrekta råd om man inte lämnar korrekta uppgifter. Min erfarenhet av missbrukare är dock att de kan bete sig helt förenligt med den lämnade historien. Har själv blivit informerad av en dylik person att han skulle döda mig om jag gick ut på kvällen igen. Hade aldrig sett människan innan och det enda anstötliga jag möjligen gjort var att prata på ett främmande språk i en matbutik.

Oavsett vad som är bakgrunden till detta fall så krävs det ganska mycket för att det inte ska vara straffbart att hota med att döda någon eller försöka ta sig in i någon annans hem. Ofredande och ärekränkningsbrotten är ju lite trixigare och mer kontextberoende. Bevisning är därför bra.
Citera
2013-08-22, 07:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Naturligtvis får man ju inte korrekta råd om man inte lämnar korrekta uppgifter. Min erfarenhet av missbrukare är dock att de kan bete sig helt förenligt med den lämnade historien. Har själv blivit informerad av en dylik person att han skulle döda mig om jag gick ut på kvällen igen. Hade aldrig sett människan innan och det enda anstötliga jag möjligen gjort var att prata på ett främmande språk i en matbutik.

Oavsett vad som är bakgrunden till detta fall så krävs det ganska mycket för att det inte ska vara straffbart att hota med att döda någon eller försöka ta sig in i någon annans hem. Ofredande och ärekränkningsbrotten är ju lite trixigare och mer kontextberoende. Bevisning är därför bra.

Givetvis. Jag ser ju också sådana möjligheter som vida mer konstruktiva än ideer om att ställa mer eller mindre väl grundade skadeståndskrav för att genom förhoppningar på grannens oförstånd driva henne i konkurs, medförande villans exekutiva försäljning.
Citera
2013-08-23, 20:26
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintJonah

Jag har en god vän som hade samma problem, och när väl polis etc vägrade göra något så filmade han henne varje gång hon ens kom i närheten av honom eller hans barn, och polisanmälde för minsta lilla. till slut hade polisen inget annat val än att se över det hela och det sluta med att hon vart flyttade till psyket. Kanske en ide?
Ja, för vi måste vara på det klara att svensk polis är överlag ganska lata och att man måste stå på sig.

Som sagt så måste man polisanmäla varje händelse. Och om polisen lägger ner det, vilket de gör för att få ordning på balansen, så får man begära överprövning, och så måste man göra hela tiden. Till slut så urholkar vattnet stenen.
Citera
2013-08-26, 00:36
Medlem
Usch fy vad jobbigt!
Ansök till tv3s program Stalkers
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto