2013-08-20, 10:44
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jovisst, men jag hoppas du inte tror att man bara kan säga "Hej, jag vill ha ett besöksförbud emot N.N."?

Jo, men TS har ju nämnt att hon dokumenterat till viss del trakasserierna. Jag undrade bara om det var applicerbart på denna situation?
Citera
2013-08-20, 10:57
Medlem
Att filma varje incident och polisanmäla samt att ansöka om kontaktförbud är bra råd. Då personen i fråga bor i en villa och troligen har en inte allt för god ekonomi finns ju även alternativet vräkning genom exekutiv försäljning av villan.

Det ni måste göra först är alltså att börja samla fordringar på grannen. I detta fall finns det ju en ganska klar fordringskälla i form av hennes brott, olaga hot, förolämpning, ofredande med mera.

Det ni gör är att filma varje händelse och efter det skicka ett krav på ett lagom skadestånd för den aktuella händelsen. Betalas det inte ansöker ni om betalningsföreläggande hos KFM och hoppas att hon inte bemödar sig att bestrida, annars får ni gå till tinget.

När ni samlat ihop en liten fordringshög som hon inte har betalt frivilligt går ni till KFM och ansöker om exekutiv försäljning av hennes fastighet för täckande av era fordringar.
Citera
2013-08-20, 10:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Jo, men TS har ju nämnt att hon dokumenterat till viss del trakasserierna. Jag undrade bara om det var applicerbart på denna situation?

Kika på inlägg #8.
Citera
2013-08-20, 23:24
Medlem
Fairydusts avatar
Det finns inget besöksförbud än, jag har läst mycket om det via nätet, men det verkar vara lite klurigt att få igenom... Jag ska kontakta polisen samt åklagarmyndigheterna imorgon för att se ifall de vi redan har räcker för att ev få ett sådant förbud igenom...

Att skrämma henne går nog inte, är man så påverkar av alkohol och ev psykiskt sjuk så bryr hon sig troligtvis inte... För övrigt är detta en väldigt bastant maskulin äldre kvinna, hon är minst 190 och väldigt bredaxlad... Man skulle lätt kunna ta henne för en man om man inte såg att hon hade bröst...

Vi har polisanmält henne ett x-antal gånger, detta har även våra övriga grannar gjort samt även vårdhemmet som tog hand om hennes make då hon hotade även personalen där... Så det ligger ett ex antal nedlagda fall redan... En förundersökning har inletts för ca 1,5månad sedan och jag håller nu tummarna för att det finns någon form av lösning på problemet...
Citera
2013-08-20, 23:37
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sysslomannen
Att filma varje incident och polisanmäla samt att ansöka om kontaktförbud är bra råd. Då personen i fråga bor i en villa och troligen har en inte allt för god ekonomi finns ju även alternativet vräkning genom exekutiv försäljning av villan.

Det ni måste göra först är alltså att börja samla fordringar på grannen. I detta fall finns det ju en ganska klar fordringskälla i form av hennes brott, olaga hot, förolämpning, ofredande med mera.

Det ni gör är att filma varje händelse och efter det skicka ett krav på ett lagom skadestånd för den aktuella händelsen. Betalas det inte ansöker ni om betalningsföreläggande hos KFM och hoppas att hon inte bemödar sig att bestrida, annars får ni gå till tinget.

När ni samlat ihop en liten fordringshög som hon inte har betalt frivilligt går ni till KFM och ansöker om exekutiv försäljning av hennes fastighet för täckande av era fordringar.

Som enskild individ kan du inte bara skicka krav på skadestånd till någon, du får polisanmäla och om det går till domstol kan personen bli dömd att betala skadestånd.
Citera
2013-08-21, 00:28
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Som enskild individ kan du inte bara skicka krav på skadestånd till någon, du får polisanmäla och om det går till domstol kan personen bli dömd att betala skadestånd.
Men sitt inte och hitta på! Det går alldeles utmärkt att kräva skadestånd som "enskild individ". Om skadeståndet bestrids måste man dock ta det via domstol, men det är en helt annan sak.

Jag tycker också att den ekonomiska vägen kan vara rimlig att försöka. Har TS kontrollerat den här människan med Kronofogden om det finns några skulder redan nu?
Citera
2013-08-21, 00:45
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umbra
Men sitt inte och hitta på! Det går alldeles utmärkt att kräva skadestånd som "enskild individ". Om skadeståndet bestrids måste man dock ta det via domstol, men det är en helt annan sak.

Jag tycker också att den ekonomiska vägen kan vara rimlig att försöka. Har TS kontrollerat den här människan med Kronofogden om det finns några skulder redan nu?

Trodde att man bara kunde göra det via domstolar, dvs att man inte bara kan kräva pengar hur som helst.
Att bara kunna kräva skadestånd och sedan kunna kräva in de pengarna via kronofogden utan att det är en laga dom känns väldigt märkligt.
Citera
2013-08-21, 02:04
Medlem
Citat:
Trodde att man bara kunde göra det via domstolar, dvs att man inte bara kan kräva pengar hur som helst.
Att bara kunna kräva skadestånd och sedan kunna kräva in de pengarna via kronofogden utan att det är en laga dom känns väldigt märkligt.

Det kan tvärtemot vara brottsligt att gå till domstol utan att först ha riktat kravet direkt till den påstådda skadeståndsgäldenären, Rättegångsbalken 9:1. Att väcka talan innan man erbjudit motparten möjlighet att betala frivilligt strider också som huvudregel mot vägledande regler om god advokatsed (5.2).
Sen kan ju KFM naturligtvis inte driva in ett bestritt anspråk.
Citera
2013-08-21, 09:54
Medlem
Citat:

Jo. Du skriver en lapp som heter "skadeståndskrav" och ber om pengar för att täcka uppkommen skada. Vips så har du krävt skadestånd.
Citera
2013-08-21, 10:12
Medlem
Tyvärr så verkar det som polisen, ännu en gång ihop med åklagarmyndigheten inte gör sitt jobb!
Ert problem är ju att det inte väcks åtal för alla de olagliga gärningar som kvinnan uppenbarligen har gjort.
Ni behöver diskutera med er advokat om hur ni bäst kan dokumentera framtida gärningar som kvinnan förmodligen kommer att utsätta er för.
Från därifrån ge er advokat ett starkt case som leder till åtal.
När väl detta är gjort och kvinnans problematik uppenbaras i personutredning och även en kanske fällande dom ger er rätt och skadestånd.
Kommer förmidligen kvinnan i fråga, få en massa nya hat objekt och problem, så att ni faller i glömska!
Citera
2013-08-21, 11:36
Medlem
MrWins avatar
Äger kvinnan huset hon bor i? Eller betalar socialförvaltningen hyran?
Citera
2013-08-21, 13:58
Medlem
Bergakungens avatar
Tänk nu till en smula: I ett annat, fiktivt forum (Backflash) läser vi följande:
Citat:
"Jag är en kvinna, och nu, som änka och med vissa alkoholbesvär blir jag varje dag trakasserad av mina grannar, ovänlig bemött av myndigheterna då jag behöver hjälp och nu, till råga på allt, har grannfrun, med odrägliga barn och allmänt hatisk inställning anmält mig till polisen, därför att ...
Den lea och tarvliga grannen har till och med påstått att jag är 190 cm lång och ser ut som en man, och därför extra skräckinjagande... Nu har grannen, som själv inte är Guds bästa barn börjat kränka mig genom att filma mig och anmäla mig till polisen för minsta sak.

Vad skall jag göra
Finns det ingen här i tråden som överhuvud taget stannar upp och tar en reality check på det som påstås? Sysslomannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in