Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-08-20, 00:17
Medlem
Neighbourhoodspacemans avatar
Köpte ny dator för en tid sen med Windows 8 förinstallerat och eftersom jag är van Windows 7 användare så undrar jag helt enkelt om jag bara kan köpa en Windows 7 licens och installera på datorn.

Denna datorn är det http://www.inet.se/produkt/1517090/taurus-experienced-gtx-650

Och detta är operativsystemet jag tänkte köpa och köra på datorn http://www.inet.se/produkt/9122350/windows-7-professional-64-bit-svensk-oem-sp1
Citera
2013-08-20, 00:28
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om det bara är utseendet, så spara dina pengar och installera t.ex. Start Menu 8 på den. Då får du tillbaka ditt skrivbord och din startknapp. W8 är ett säkrare system, så behåll det och ge det en chans.
Citera
2013-08-20, 00:29
Medlem
Nixtros avatar
Det fungerar utan några problem, hos Inet så står det dock "Får endast installeras på en ny dator, där det inte funnits ett tidigare operativsystem installerat." men nyckeln ska fungera om du gör en nyinstallation ändå.
Citera
2013-08-20, 00:33
Medlem
Polyklorfenols avatar
Om du ändå vill ha båda, har du gott om utrymme att skapa en extra partition för Windows 7 och köra dual boot.
Citera
2013-08-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Om det bara är utseendet, så spara dina pengar och installera t.ex. Start Menu 8 på den. Då får du tillbaka ditt skrivbord och din startknapp. W8 är ett säkrare system, så behåll det och ge det en chans.

Det är inte bara utseendet som jag stör mig på. Är somsagt mer van vid Win 7 och tycker att 8an är mer krånglig. Jag vill lätt kunna komma åt mina filer och program.
Citera
2013-08-20, 00:57
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neighbourhoodspaceman
Det är inte bara utseendet som jag stör mig på. Är somsagt mer van vid Win 7 och tycker att 8an är mer krånglig. Jag vill lätt kunna komma åt mina filer och program.
Men då är Start Menu 8 vad du behöver! Det blir som förr.
Du får startknappen med alla menyer. Skrivbordet och aktivitetsfältet kommer tillbaka som det ska.

Var inte så framtidsfientlig nu
Windows 8 kommer säkert att bli bättre med 8.1 också.

Men gör annars en dubbel installation, så har du dem parallellt och väljer vilket du vill köra för dagen. Fast det är ett jäkla jobb med alla drivrutiner som måste letas upp och installeras på nytt.
Citera
2013-08-20, 01:10
Medlem
Citat:
Men då är Start Menu 8 vad du behöver! Det blir som förr.
Du får startknappen med alla menyer. Skrivbordet och aktivitetsfältet kommer tillbaka som det ska.

Var inte så framtidsfientlig nu
Windows 8 kommer säkert att bli bättre med 8.1 också.

Men gör annars en dubbel installation, så har du dem parallellt och väljer vilket du vill köra för dagen. Fast det är ett jäkla jobb med alla drivrutiner som måste letas upp och installeras på nytt.

Hur svårt och jobbigt är det att få tag på alla drivrutiner då? Innan allt fungerar som det ska?
Citera
2013-08-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neighbourhoodspaceman
Hur svårt och jobbigt är det att få tag på alla drivrutiner då? Innan allt fungerar som det ska?

Skulle nog säga att det är lika jobbigt att få tag på drivrutinerna till windows 7 som windows 8

Men jag håller mig kvar i 7:an, känns inte som 8an är tillräckligt
Citera
2013-08-20, 11:49
Medlem
Citat:
Fast det är ett jäkla jobb med alla drivrutiner som måste letas upp och installeras på nytt.
alla drivrutiner installeras väl med windows och windows update. jag har aldrig behövt installera och leta efter drivrutiner, så jag fattar inte riktigt vad du menar.

Citat:
Ursprungligen postat av hpdJOLT
Men jag håller mig kvar i 7:an, känns inte som 8an är tillräckligt
jag ångrar lite att jag köpte en windows 7 dator istället för windows 8, för att windows 8.1 kommer ha stöd för 4k skärmar och sånt, så jag kommer behöva köpa windows 8 senare ändå, eller kanske windows 9.
Senast redigerad av elsydeon 2013-08-20 kl. 11:52.
Citera
2013-08-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
alla drivrutiner installeras väl med windows och windows update. jag har aldrig behövt installera och leta efter drivrutiner, så jag fattar inte riktigt vad du menar.

jag ångrar lite att jag köpte en windows 7 dator istället för windows 8, för att windows 8.1 kommer ha stöd för 4k skärmar och sånt, så jag kommer behöva köpa windows 8 senare ändå, eller kanske windows 9.

Så sant, jag som mest arbetar med windows 7 i företagsmiljö ser ju det bara som positivt att användarna inte har windows 8, känns inte som 50-60-talisterna har lätt att ta in denna information, speciellt inte när de tyckte att en överflytt från XP till win7 var jobbig.
Citera
2013-08-20, 12:57
Medlem
Skadat godss avatar
För att få full funktion på datorn så bör man installera tillverkarens specifika drivers, de du får via Win Update räcker inte till fullt ut. Börja alltid med tillverkarens, sen kan du uppdatera om det finns i Win Update. Finns här http://eu.msi.com/product/mb/Z77A-S01.html#/?div=Driver&os=Win7%2064

Skaffa SSD när du nu ändå ska nyinstallera OS, det blir en grym prestandaboost.
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Då använder du inte datorn fullt ut, bara ren tur att du hittills inte stött på nåt strul.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-20 kl. 13:04.
Citera
2013-08-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Då använder du inte datorn fullt ut, bara ren tur att du hittills inte stött på nåt strul.
lol... jag har aldrig stött på något strul, och jag har haft datorer i 15 år. Vilken tur jag måste haft. "Fullt ut" my ass. Såna drivrutiner är bara slöseri med tid, förutom för grafikkortet förstås, och många har dessutom brickat deras hårddiskar och grejer på grund av att de har installerat drivrutiner på dom. Drivrutiner är bara något som man behövde bry sig om på 90-talet.
Senast redigerad av elsydeon 2013-08-20 kl. 13:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in