2013-08-19, 23:32
Medlem
Är sjukt lack och kan inte mycket om datorer, så om det låter krångligt är det bara för jag e sämst.

Jag tänkte bygga ihop en egen dator. Gjorde detta och allt gick galant men när jag försöker installera Win 7 får jag blue screen varje gång. Den börjar installera (står "installing windows files) men precis när windows-symbolen kommer upp får jag blue screen... Felkoden är 0x0000007E. Moderkortet jag har är Asus F2A85-M, SSD är Samsung 840 Series. Först trodde jag att hårddisken bara var sönder men bytte den, och samma fel kvarstod. Testade ansluta en annan hårddisk (som redan har Win 7 installerat) och då funkar det hur bra som helst...

Nån som har någon aning om vad som kan va fel?
Citera
2013-08-19, 23:38
Medlem
Nixtros avatar
Det kan vara dina installationsfiler, testat med en annan skiva/USB eller vad du använder dig av?
Citera
2013-08-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixtro
Det kan vara dina installationsfiler, testat med en annan skiva/USB eller vad du använder dig av?

Har en skiva. Den är det dock inte då jag testade den på en annan dator.
Citera
2013-08-20, 03:01
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleskdoris
Har en skiva. Den är det dock inte då jag testade den på en annan dator.
Det kan bero på skiva och spelare i kombination, vissa spelare är struliga med vissa
skivor. Dock är det nog inte så i ditt fall.

Du har antagligen inte gett drivrutiner för SATA/AHCI i början av installationen, går att göra mha USB-pinne. Du ska absolut inte avaktivera AHCI i BIOS när du kör med SSD. Drivers finns under SATA, välj ditt exakta MK här:
http://www.asus.com/support/Search-R...eyword=F2A85-M

Om du har fungerande Win7 på annan disk så kan du klona den till SSDn. Se bara till att det finns plats för HDD's innehåll på SSDn innan du klonar.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-20 kl. 03:15.
Citera
2013-08-20, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Det kan bero på skiva och spelare i kombination, vissa spelare är struliga med vissa
skivor. Dock är det nog inte så i ditt fall.

Du har antagligen inte gett drivrutiner för SATA/AHCI i början av installationen, går att göra mha USB-pinne. Du ska absolut inte avaktivera AHCI i BIOS när du kör med SSD. Drivers finns under SATA, välj ditt exakta MK här:
http://www.asus.com/support/Search-R...eyword=F2A85-M

Om du har fungerande Win7 på annan disk så kan du klona den till SSDn. Se bara till att det finns plats för HDD's innehåll på SSDn innan du klonar.

Om jag har förstått dig rätt ska jag alltså ladda ner detta http://www.asus.com/Motherboards/F2A...pport_Download och sedan lägga över på ett USB-minne? Och sedan när jag startar datorn ska jag sätta i USB-minnet och då laddas det ner automatiskt? Är tyvärr inte så haj på det här så kan ha missförstått totalt.
Citera
2013-08-21, 04:28
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Om jag har förstått dig rätt ska jag alltså ladda ner detta http://www.asus.com/Motherboards/F2A...pport_Download och sedan lägga över på ett USB-minne? Och sedan när jag startar datorn ska jag sätta i USB-minnet och då laddas det ner automatiskt? Är tyvärr inte så haj på det här så kan ha missförstått totalt.
Gissar på att det är Win 7 64-bit du kommer köra. Tanka hem:
SATA, version 1.2.001.0317 (den översta av de 2)
Packa upp .ZIP-filen
Kopiera sedan denna mappens innehåll till USB-pinnen: Win7/AHCI/W764A

Dessa drivrutiner ges sedan i installationen under steg 11 i den här guiden, som du följer genom alla relevanta steg: http://windowshjalp.se/?p=34
Citera
2013-08-24, 03:43
Medlem
Citat:
Gissar på att det är Win 7 64-bit du kommer köra. Tanka hem:
SATA, version 1.2.001.0317 (den översta av de 2)
Packa upp .ZIP-filen
Kopiera sedan denna mappens innehåll till USB-pinnen: Win7/AHCI/W764A

Dessa drivrutiner ges sedan i installationen under steg 11 i den här guiden, som du följer genom alla relevanta steg: http://windowshjalp.se/?p=34

Detta hjälper väl bara om datorn inte hittar hårddisken (vilket den gör)? Eller hjälper det mot mitt problem också? Och måste bara säga tack för hjälpen hittills.
Citera
2013-08-24, 14:25
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Detta hjälper väl bara om datorn inte hittar hårddisken (vilket den gör)? Eller hjälper det mot mitt problem också? Och måste bara säga tack för hjälpen hittills.
Minns inte exakt hur det ter sig vid installation men har för mig att det åtminstone inte går att installera om det krävs att lägga till drivers manuellt.

Lägger du inte in dessa drivers vid installationen så måste du avaktivera AHCI i BIOS först, men då kan du inte heller senare köra AHCI (som du absolut oftast ska göra, speciellt med SSD).

Dock så kan det finnas stöd i Win-installationen för det fr början. Lyckas du installera med AHCI aktiverat utan att ge dessa drivers så funkar det ju.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-08-24 kl. 14:27.
Citera
2013-08-24, 15:55
Medlem
Citat:
Minns inte exakt hur det ter sig vid installation men har för mig att det åtminstone inte går att installera om det krävs att lägga till drivers manuellt.

Lägger du inte in dessa drivers vid installationen så måste du avaktivera AHCI i BIOS först, men då kan du inte heller senare köra AHCI (som du absolut oftast ska göra, speciellt med SSD).

Dock så kan det finnas stöd i Win-installationen för det fr början. Lyckas du installera med AHCI aktiverat utan att ge dessa drivers så funkar det ju.

Aha okej, testar det då. Tack så mycket.
Citera
2013-08-30, 10:46
Medlem
DigitalAngels avatar
Lägger mina 5 cent på att du bör nyttja AHCI (om det finns). Om det är det du kör, kan slå över att köra i "Compability mode" (kan heta lite olika beroende på BIOS/UEFI).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in