2013-08-19, 21:15
Medlem
Ymir1s avatar
Hej!
Jag är en g/vg/mvg-elev som tänkte plugga lite ämnen jag inte tidigare har i mitt bagage, närmare bestämt Matematik 3b och 3c, samt Naturkunskap 2.
Jag hade tänkt plugga alla 3st 100-poängskurser på 10 veckor, dvs 30timmar i veckan i 10 veckor, tills december.

Min fråga till er kunniga är; kan man plugga 3b och 3c samtidigt? Och klarar man av det, eller behöver man stor kunskap ifrån 3b för att klara av 3c?

En liten annan fråga också; som jag har förstått det verkar det så att vuxenutbildningar är antingen 100% distans, eller kanske med 1 dag i veckan i "skolan" där dom svarar på frågor och sådant, stämmer det?

Är lite halv-lost.
Citera
2013-08-19, 21:48
Medlem
bsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ymir1
Hej!
Jag är en g/vg/mvg-elev som tänkte plugga lite ämnen jag inte tidigare har i mitt bagage, närmare bestämt Matematik 3b och 3c, samt Naturkunskap 2.
Jag hade tänkt plugga alla 3st 100-poängskurser på 10 veckor, dvs 30timmar i veckan i 10 veckor, tills december.

Min fråga till er kunniga är; kan man plugga 3b och 3c samtidigt? Och klarar man av det, eller behöver man stor kunskap ifrån 3b för att klara av 3c?

En liten annan fråga också; som jag har förstått det verkar det så att vuxenutbildningar är antingen 100% distans, eller kanske med 1 dag i veckan i "skolan" där dom svarar på frågor och sådant, stämmer det?

Är lite halv-lost.

Jag tror du missförstått dom nya matematik kurserna grovt. Det finns, likt det gamla systemet, minst 4 steg av matte. Ändringen man har gjort är att man anpassar nivån "svårigheten" på matematiken efter det program som man läser.

Exempelvis:
Naturvetenskapligaprogrammet och teknikprogrammet läser matematik 1c, 2c, 3c, 4c
Samhällskunskapsprogranmet och ekonomiprogrammet läser matematik 1b, 2b, 3b
Byggprogrammet läser matematik 1a och 2a

Bokstaven står för svårighetsgraden, C är högst och A är lägst. Du kan därför inte läsa både 3b och 3c, eftersom detta är samma kurs, fast med en annan svårighetsgrad.
Du borde fortsätta läsa på samma svårighetsgrad som du kört med tidigare, beroende på vilket program du gått.
Citera
2013-08-19, 21:54
Medlem
Ymir1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bsmannen
Jag tror du missförstått dom nya matematik kurserna grovt. Det finns, likt det gamla systemet, minst 4 steg av matte. Ändringen man har gjort är att man anpassar nivån "svårigheten" på matematiken efter det program som man läser.

Exempelvis:
Naturvetenskapligaprogrammet och teknikprogrammet läser matematik 1c, 2c, 3c, 4c
Samhällskunskapsprogranmet och ekonomiprogrammet läser matematik 1b, 2b, 3b

Bokstaven står för svårighetsgraden, C är högst och A är lägst. Du kan därför inte läsa både 3b och 3c, eftersom detta är samma kurs, fast med en annan svårighetsgrad.
Du borde fortsätta läsa på samma svårighetsgrad som du kört med tidigare, beroende på vilket program du gått.

Oj, aa det här har jag verkligen fått om bakfoten.
Om man pluggade el tidigare, då antar jag att 3b passar bättre?
Vad gör det för skillnad senare när man söker universitets utbildningar? 3c får företräde?
Hur stor skillnad är det egentligen? Jag kmr satsa så 3c kanske är visare att plugga?
Senast redigerad av Ymir1 2013-08-19 kl. 21:56.
Citera
2013-08-19, 22:02
Medlem
Citat:
Om man pluggade EL tidigare, då antar jag att 3b passar bättre?
Vad gör det för skillnad senare när man söker universitets utbildningar? 3c får företräde?

Bokstäverna indikerar på olika inriktningar i kursplanen (och inte svårhetsgrader som de inbitna FB-ingenjörerna vill hävda). Inriktning c har lite mer åt teknik och naturvetenskap som förbereder studenten för matematik på högskolan.

De tekniska och naturvetenskapliga högskoleutbildningarna kommer att kräva 1c 2c 3c 4 5.
Resterande utbildningar kräver enbart 2b och ev 3b.

Varför detta är satt i system är enkelt. En elektriker som enbart ska hålla på med lågström och starkström behöver inte ha samma matematik som en civilingenjör.
Citera
2013-08-19, 22:10
Medlem
bsmannens avatar
Citat:
Om man pluggade el tidigare, då antar jag att 3b passar bättre?
Hur stor skillnad är det egentligen? Jag kmr satsa så 3c kanske är visare att plugga?

3b är helt i linje med Elprogrammet. Skulle du, av okänd anledning, behöva matematik 4. Så borde du läsa 3c istället och sedan 4c. Jag har aldrig hört talas om 4b, men kan ha fel. För helt korrekta svar, tala med en SYV. Men inget direkt förträde alltså. Vad är det du satsar på? Vet vi målet, är det lättare att rådgiva dig.
Citera
2013-08-19, 22:20
Medlem
Ymir1s avatar
Tack för bra och seriösa svar båda två.
Här lärde jag mig en del minsann!

Jag kmr ringa min kommuns SYV imorgon och hoppas på att dem har tid och prata lite grann.
Jag är inte riktigt säker på vad jag vill plugga till senare, men troligen något mer tekniskt och avancerat än att jobba med el hela livet ut.
Troligen systemvetare eller sjuksköterska eller liknande. Mina betyg är OK redan men inte super bra så kommer satsa på högskoleprovet till hösten o till våren och hoppas på ett bra resultat.
Citera
2013-08-19, 22:24
Medlem
educationists avatar
Finns varken ma 4b eller ma 4c. Det finns endast ma4 och denna kurs kan du läsa oavsett vilken kurs du läst tidigare (3b eller 3c). Dock rekommenderar många att man har läst ma3c isf men absolut inget måste.
Citera
2013-08-19, 22:59
Medlem
VitalProfessors avatar
Skillnaden mellan t ex Ma 3c och Ma 2b torde vara marginella, även om 3c-steget skulle för ingenjör o dyl. eftersom frågorna är mer naturvetenskapligt ställda i boken.

Jag gick igenom Ma 2b, men valde pga brist på stimulans att få tag på en Ma 3c bok, för att plugga första kapitlet, och märkte följaktligen ingen större skillnad
Citera
2013-08-19, 23:01
Medlem
VitalProfessors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor
Skillnaden mellan t ex Ma 3c och Ma 2b torde vara marginella, även om 3c-steget skulle för ingenjör o dyl. eftersom frågorna är mer naturvetenskapligt ställda i boken.

Jag gick igenom Ma 2b, men valde pga brist på stimulans att få tag på en Ma 3c bok, för att plugga första kapitlet, och märkte följaktligen ingen större skillnad

Oj menar naturligtvis skillnaden mellan 3b och 3c
Citera
2013-08-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitalProfessor

Nej det är ingen större skillnad. Nu är jag inte jätteinläst på ämnesdidaktiken för Ma 3, men skillnaden är ungefär som gamla Ma A. Du har Ma A sam och Ma A teknik/Natur. Det som skiljde var att sam inte hade kapitlet trigonometri och lite mer därtill. Nu ligger trigonometri som grundläggande i hela Ma 1.

Sedan är det mycket upp till lärarna. a-inriktningen kan göras om till en mer praktisk matematik, där läraren väver in matematiken i tex byggarnas mätningar och uträkningar. Medan b och c är mer teoretiska. Men det är ungefär samma innehåll i vardera inriktning när det gäller matematik.

Tittar du däremot på historia så är det skillnad. Historia 1a, 2a är introduktionskurser som går väldigt ytligt fram och är ämnade för just natur/teknik, estet och hantverk. Medan 1b, 2b är djupgående och är ämnade för samhälle och de som verkligen vill studera historia.

Förresten jämför själv på ett moment:
Ma 3b
Algebra
Begreppen polynom och rationella uttryck samt generalisering av aritmetikens lagar till hantering av dessa begrepp.
Algebraiska och grafiska metoder för att lösa polynomekvationer av högre grad.

Ma 3c
Aritmetik, algebra och geometri

Begreppet absolutbelopp.
Begreppen polynom och rationella uttryck samt generalisering av aritmetikens lagar för hantering av dessa begrepp.
Egenskaper hos cirkelns ekvation och enhetscirkeln för att definiera trigonometriska begrepp.
Bevis och användning av cosinus-, sinus- och areasatsen för en godtycklig triangel.

Det verkar återigen som att det är den kända trigonometrin som läggs till...
Citera
2013-08-20, 15:13
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bsmannen
.
Bygg läser enbart 1a som obligatoriskt, 2a få man välja till i trean om man skulle vilja ha högskolebehörighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in