2013-08-19, 14:47
Medlem
Jag är snart 21 och har sedan jag var ungefär 17 haft det problematiskt från och till. Åtstörningar, ångest, depression, riktigt taskig självkänsla, etc, men jag har först nu börjat gå till en psykolog. Jag har läst mycket om Borderline personlighetsstörning och tycker att det stämmer in helt på mig, men min psykolog håller än så länge inte med mig. Jag har en sambo som jag älskar men som får ta alla mina utbrott och humörsvängningar och det gör mig så ledsen att jag utsätter någon för det här.

Ni med borderline, har ni lärt er att hantera känslostormar? Gör ni något speciellt när ni känner att ni håller på att förlora kontrollen? Jag tror inte jag orkar leva ett liv som är såhär, jag står inte ut med att få utbrott som jag efteråt knappt kan förklara orsaken till...
Citera
2013-08-19, 15:48
Medlem
har du provat dbt? det är en väldigt effektiv terapiform vid borderline. där får man lära sig hantera känslor och tankar på ett väldigt bra sätt. om du ska kunna stoppa ett utbrott måste du först och främst vara medvetet närvarande om känslan vid ett utbrott. du måste liksom fånga upp impulsen innan du ger efter för den. prata med din psykolog om att gå dbt
Citera
2013-08-19, 15:51
Medlem
Snoddlans avatar
Om det är något man vet triggar så behöver man ju inte nödvändigtvis utsätta sig för det. Har också borderline och har det jävligt tufft, haft det jobbigt sen jag var tretton, bup när jag var femton..osv. jag fyller 22, det gäller också att din partner förstår att det "bara är ett utbrott" men samtidigt inte nonchalerar dig.
Citera
2013-08-19, 15:52
Medlem
Snoddlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
har du provat dbt? det är en väldigt effektiv terapiform vid borderline. där får man lära sig hantera känslor och tankar på ett väldigt bra sätt. om du ska kunna stoppa ett utbrott måste du först och främst vara medvetet närvarande om känslan vid ett utbrott. du måste liksom fånga upp impulsen innan du ger efter för den. prata med din psykolog om att gå dbt

Värt att prova, även om jag inte tyckte det hjälpte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in