2013-08-19, 00:28
Medlem
Hallå Fb:are . Har kommit till ett vägskäl på mitt jobb. Endast efter 2 år på mitt nya arbete så har jag börjat tröttna. Problemet är att det inte finns ett skit att göra. Och när man frågar chefen vad man ska göra pga att jag är färdig med uppgifterna så får jag alltid svaret: Du kan alltid städa verkstan eller tvätta min bil ( alternativt byta torkarblad åt han )..

Problemet är att jag ska sköta verkstan på jobbet och där är jag oftast helt själv. Resten av mina kollegor reser runt som tekniker i landet. Min uppgift som står på avtalet är att jag ska sköta verkstan. Jag får även en ganska dålig lön och har inte fått någon ökning sen jag började. Det kan jag iof förstå med tanke på att jag städar verkstan 4/5 gånger i veckan , vilket börjar bli ganska irriterande och deprimerande.

Finns det någon som har ett liknande jobb som mig? Knalla runt i en verkstad utan att ha ett skit att göra.? Och isf, Hur står ni ut?
Citera
2013-08-19, 01:13
Medlem
TheShapes avatar
Först av allt, "inte fått någon ökning"? Sådant får man inte per automatik, mer än det som är bestämt via något eventuellt kollektivavtal. Lön förhandlar du om. Har du inga arbetsamtal med din chef, för att prata om dina uppgifter och vad du kan göra, för att få din önskade lön och belastningsförmåga? Har du rent konkret frågat honom vad du kan göra för verksamheten, för att göra den bättre som i sin tur resulterar i högre lön?

Felet ligger nog mest hos dig alltså, för om du nu mot förmodan har framför dina synpunkter genom konstruktiva vägar, så är det nog tid för dig att söka dig vidare. Du behöver inte säga upp dig innan du har kommit över något nytt, men trivs man inte på en arbetsplats så är det utom min verklighet att man stannar kvar.
Citera
2013-08-29, 10:23
Medlem
Har nästan likadant jobb som du bara sitter hela dagarna och får betalt
Medans kollegorna jobbar på fält och företaget inte vill utvecklas har jobbar 5 år varav 2 som praktikant fattar hur de känns
Citera
2013-08-29, 10:38
Medlem
bilintresserad? Kanske du kan skruva på en amazon eller 240 mellan städpassen?
Om du får för chefen så har du ju guldläge här att renovera på en kultbil, där du har lyft, värme och alla verktyg.
För mig så låter det ju som du sitter där i ett hörn och inte gör ett skit, och blir rastlös att inte göra nån nytta.
Citera
2013-08-29, 20:18
Medlem
Sikkans avatar
Varför är du kvar då? Sök jobb på andra, större verkstäder eller börja plugga?
Citera
2013-08-30, 00:21
Medlem
Jerka^s avatar
Den gamla devisen gäller: om du beter dig som en dörrmatta, så kommer de använda dig som en.

Som jag ser det finns det två alternativ:

1) Prata med chefen. Boka in ett möte, säg som det är, att du inte tycker det är så givande och att du vill ha nya arbetsuppgifter. Fundera gärna ut några förslag på sådana i förväg.
2) Sök nytt jobb.

Jag skulle faktiskt rekommendera nr 2 i det här fallet. Att du ombeds tvätta hans bil och inte fått någon löneökning tyder på att de ser dig som en resurs att utnyttja. Vissa arbetsplatser är helt enkelt inte värda att stanna kvar på. Två år är fullt tillräckligt för att du ska få dig en bra uppfattning om stället och för att det inte ska se konstigt ut på CV:t. Lämnar man en arbetsplats efter mindre än ett år så får man kanske vara beredd på frågor om det vid senare arbetsintervjuer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in