• 1
  • 2
2013-08-18, 13:56
Medlem
Jag har en blandrastik på 1,5 år som plötsligt har börjat lukta väldigt illa.
Hon får dentastix och algpulver på maten samt tandborstning då och då, så någon tandsten har hon knappt. Ändå är andedräkten hemsk. (Nu värre än den brukar vara)

Pälsen luktar "blöt smutsig hund" fastän hon nu är nybadad med riktigt bra schampo och balsam som ska ta bort doft. Det går knappt att gosa med henne utan att vi behöver ta bort huvudet för att hon luktar så illa.

I övrigt verkar hon må bra, eventuellt att hon sover lite mer än tidigare men det kan ju också vara värmen.

Vad kan vi göra åt denna doft? Vad kan den bero på?
Citera
2013-08-18, 14:02
Bannlyst
Kolla nogrannt att inte hunden har bitit på pinnar som sedan fastnat mellan tänderna.
Min hund började plötsligt få dålig andedräkt,jag fick se en pinne som kilat sig fast i gommen däruppe, försökte själv peta bort den, men då den säkert suttit en vecka så var det ömt och hunden blev galen när jag försökte ta bort den.
Slutade med veterinärbesök och nersövning av hunden så de kunde plocka bort eländet.
Citera
2013-08-18, 14:04
Medlem
JapanKinas avatar
  • Testa att byta foder
  • Kolla så att inga matrester finns i munnen
  • Tvätta/Bada inte hunden för ofta
  • Testa att drar ner på kolhydraterna i maten
  • Aktivera hunden så att den får springa och ta ut sig lite då och då
Citera
2013-08-18, 14:07
Bannlyst
Den kanske fiser mycket?
Citera
2013-08-18, 14:32
Medlem
Halsinfektion?
Citera
2013-08-18, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Den kanske fiser mycket?
Klockren!
Citera
2013-08-18, 15:15
Medlem
Crashs avatar
Gå till veterinären och kolla, kan vara öroninflammation som orsakar lukte
Citera
2013-08-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Kolla nogrannt att inte hunden har bitit på pinnar som sedan fastnat mellan tänderna.
Min hund började plötsligt få dålig andedräkt,jag fick se en pinne som kilat sig fast i gommen däruppe, försökte själv peta bort den, men då den säkert suttit en vecka så var det ömt och hunden blev galen när jag försökte ta bort den.
Slutade med veterinärbesök och nersövning av hunden så de kunde plocka bort eländet.

Tack, jag ska kolla munnen noga. Har dock inte sett ngt som verkar suspekt och hon äter som hon ska och är glad.
Det är dock inte bara munnen som luktar.
Citera
2013-08-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
  • Testa att byta foder
  • Kolla så att inga matrester finns i munnen
  • Tvätta/Bada inte hunden för ofta
  • Testa att drar ner på kolhydraterna i maten
  • Aktivera hunden så att den får springa och ta ut sig lite då och då

Bra svar, tack!

Vi badar inte henne ofta, endast då hon är smutsig och behöver tvättas. Och nu när hon luktade så illa.

Dra ner på kolhydraterna tänker jag göra, funderar på att gå över till ett färskfoder utan spannmål istället för torrfoder.
Citera
2013-08-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitar
Bra svar, tack!

Vi badar inte henne ofta, endast då hon är smutsig och behöver tvättas. Och nu när hon luktade så illa.

Dra ner på kolhydraterna tänker jag göra, funderar på att gå över till ett färskfoder utan spannmål istället för torrfoder.
Färskfodret gör inte bara andedräkten bättre, det som kommer ut har en finare form, mindre mängd och luktar mindre.
Citera
2013-08-18, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitar
funderar på att gå över till ett färskfoder utan spannmål istället för torrfoder.
Färskfoder är najs. Se bara till att borsta jyckens tänder ofta, t.o.m. dagligen. Annars får han/hon för eller senare tandsten eller karies. Och avsevärt giftigare andedräkt.
Citera
2013-08-19, 11:56
Medlem
Demiansts avatar
Åk till veterinären med hunden, den kan ha fått fästingburna sjukdomar, tonsillit eller andra problem som du inte kan se.

Om hunden är frisk och kry så kan du senare testa det som har sagts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in