2013-08-19, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rastarhundennu
ok, tack.
Polisen sa att det var G*bri*l som körde fram till de lämnade av Bj*rn L*rss*n (? rätta mig om jag har missuppfattat namnet på person 5) sedan vet man inte om någon annan körde.
Ok, då kan dom naturligtvis ha bytt förare, vemsomhelst kan då ha kört efter avlämnandet! Nån som vet hur GÖ mår, om han kommer överleva?
Citera
2013-08-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Håller inte med dig kvalster! Att sådana här händelser diskuteras, uppmärksammas osv är i det stora hela positivt, då det i någon mån, i bästa fall kan ge insikt och tankeställare till oss alla. De inblandades handel och vandel kan också ge ökad insikt i varför dessa olyckor händer. Bara löjligt att komma dragande med respekt för anhöriga osv, även om jag kan förstå din känslomässiga hållning. Moderatorer bör radera dessa inlägg.
Alldeles rätt av dig bernter att diskussioner ger tankeställare och insikt men de inblandades ekonomi och åldersskillnader är väl helt ointressant eller hur?! Deras handel och vandel kan väl i sig säga lite om personerna men då man inte kan veta vem som körde efter att man lämnat bryggan i Skidsta så spelar ju det heller ingen roll förrän obduktionsrapporten är klar. Trots allt har hittills tre människor mist sina liv och en mängd anhöriga mist sina kära nog illa så....Det borde finnas någon som raderar det som skrivs och skadar anhöriga,felaktig ryktesspridning är tyvärr det värsta och i stort sett omöjligt att stoppa tyvärr,men det kan vara svårt att förstå tills man själv blivit drabbad av sånt.
Citera
2013-08-19, 17:05
Medlem
användarnmnets avatar
Lite om vikterna på en boj.
Inte om denna olycka och bojen är av annan modell så jag vet ej om vikter/storlekar är desamma men det är inga små krafter vi pratar om. Detta kommer från en av haverikommissionens rapporter där en ribb-båt körde in i en boj i ca 50knop.

"Bojen av typ FiS 7 är byggd som en cylindrisk pelare av grova stålrör.
Den är cirka sju meter hög varav cirka två och en halv meter sticker upp över
vattenytan. Den är rödmålad och förankrad med kätting i sin nedre ände
och har på toppen en runtom lysande lykta som ger ett rött blänk var tredje
sekund. Bojen inklusive ankarkätting och inbyggt batteri väger enligt
Sjöfartsverket cirka 3 150 kg. Bojens kollisionsmotstånd
när bojen träffas av en kraft cirka en halv till en meter över vattenytan verkar
kraften för att dels skjuta bojen horisontellt och dels att tippa den.
Därvid ska såväl bojen som omgivande vatten förflyttas. Beräkning av den s.k. medsvängande vattenmassan är komplicerad, men den kan grovt uppskattas vara av samma storlek som bojen
själv. Bojen med medföljande vattenmassa uppförde sig i så fall som om den vägde
ungefär 6 000 kg."

Vi kommer nog alla få reda på ganska utförligt hur det hela gått till då haverikommissionen är klara med sin rapport. Deras rapporter brukar vara mycket bra skrivna och mycket detaljerade.
Senast redigerad av användarnmnet 2013-08-19 kl. 17:07.
Citera
2013-08-19, 17:06
Medlem
losfers avatar
Vad är det för ljus mitt i natten i Örnsköldsvik så här års? Det är väl knappast kolsvart eller, så högt upp i Norrland (Lappland)? Undrar bara om det går att ligga i 20-25 knop eller om det är för mörkt.
Citera
2013-08-19, 17:09
Medlem
NoReplys avatar
Natten lördag-söndag var relativt mörk, dåligt väder så himlen var full med moln.
Örnsköldsvik ligger för övrigt inte i lappland.
Citera
2013-08-19, 17:12
Medlem
bernters avatar
Känns lite som du skriver i affekt kvalster. Du höjer en av de omkomna till skyarna, båtägaren. Vi vet givietvis inte om han eller den jämnårige förde befälet. Att de två yngre kvinnorna körde båten är väl föga troligt. Det var hemmavatten. Man kan nog bli lite nonchalant, men är man nykter vill jag nog påstå att nonchalansen till trots, bojen finns där i medvetandet, vilket såklart inte är fallet om man dragit i sig ett och annat. Jag kommenterade olyckan kring Djurö, där man smällde in i en likadan boj mitt på natten och en person avled. Föraren som var yrkesförarare i Stockholm skärgård hade drygt 1,4 promille 4 timmar efter olyckan, 1,29 promille 5 timmar efter olyckan. Han sade sig känna sig rätt så nykter när de lämnade Sandhamn. Säger väl allt om dennes alkoholvanor. Jag kan inte påstå till 100% att denna olyckas förare var berusad, men som sagt de hade varit på bröllop, hemmavatten...... Även om han inte körde har han väl ändå ett moraliskt ansvar. Vad inbegriper det du säger sjövana osv? Jag skulle vilja utvidga begreppet.
Citera
2013-08-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoReply
Natten lördag-söndag var relativt mörk, dåligt väder så himlen var full med moln.
Örnsköldsvik ligger för övrigt inte i lappland.

Från Inlägg nr 153.

Citat:
Ursprungligen postat av mjp
vi åkte förbi vid 2230 och då var det 4 sekm och skiftande månklart,valde att stänga av plottern för den gjorde min nattsyn dålig,och istället körde vi efter vad vi såg och det var bra sikt..

Det bör ha varit mörkare vid olyckstillfället men knappast så pass mörkt att man kör i blindo, i alla fall inte i farter som slår hål på ett sjömärke.
Senast redigerad av Praetori 2013-08-19 kl. 17:23.
Citera
2013-08-19, 17:23
Medlem
Örnsköldsvik ligger i Ångermanland,mitt emellan Härnösand och Umeå och nu i augusti är det kolsvart på nätterna! Tyvärr är dom ljusa norrländska sommarnätterna slut för i år!
Citera
2013-08-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Känns lite som du skriver i affekt kvalster. Du höjer en av de omkomna till skyarna, båtägaren. Vi vet givietvis inte om han eller den jämnårige förde befälet. Att de två yngre kvinnorna körde båten är väl föga troligt. Det var hemmavatten. Man kan nog bli lite nonchalant, men är man nykter vill jag nog påstå att nonchalansen till trots, bojen finns där i medvetandet, vilket såklart inte är fallet om man dragit i sig ett och annat. Jag kommenterade olyckan kring Djurö, där man smällde in i en likadan boj mitt på natten och en person avled. Föraren som var yrkesförarare i Stockholm skärgård hade drygt 1,4 promille 4 timmar efter olyckan, 1,29 promille 5 timmar efter olyckan. Han sade sig känna sig rätt så nykter när de lämnade Sandhamn. Säger väl allt om dennes alkoholvanor. Jag kan inte påstå till 100% att denna olyckas förare var berusad, men som sagt de hade varit på bröllop, hemmavatten...... Även om han inte körde har han väl ändå ett moraliskt ansvar. Vad inbegriper det du säger sjövana osv? Jag skulle vilja utvidga begreppet.

Jag har varesig höjt någon till skyarna eller uttalat mig om promillehalten i blodet på de förolyckade,de åsikterna behåller jag för mig själv....Bara en av de förolyckade hade varit på bröllop...
Citera
2013-08-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Lite om vikterna på en boj.
Inte om denna olycka och bojen är av annan modell så jag vet ej om vikter/storlekar är desamma men det är inga små krafter vi pratar om. Detta kommer från en av haverikommissionens rapporter där en ribb-båt körde in i en boj i ca 50knop.

"Bojen av typ FiS 7 är byggd som en cylindrisk pelare av grova stålrör.
Den är cirka sju meter hög varav cirka två och en halv meter sticker upp över
vattenytan. Den är rödmålad och förankrad med kätting i sin nedre ände
och har på toppen en runtom lysande lykta som ger ett rött blänk var tredje
sekund. Bojen inklusive ankarkätting och inbyggt batteri väger enligt
Sjöfartsverket cirka 3 150 kg. Bojens kollisionsmotstånd
när bojen träffas av en kraft cirka en halv till en meter över vattenytan verkar
kraften för att dels skjuta bojen horisontellt och dels att tippa den.
Därvid ska såväl bojen som omgivande vatten förflyttas. Beräkning av den s.k. medsvängande vattenmassan är komplicerad, men den kan grovt uppskattas vara av samma storlek som bojen
själv. Bojen med medföljande vattenmassa uppförde sig i så fall som om den vägde
ungefär 6 000 kg."

Vi kommer nog alla få reda på ganska utförligt hur det hela gått till då haverikommissionen är klara med sin rapport. Deras rapporter brukar vara mycket bra skrivna och mycket detaljerade.

Föraren av båten styrdes av samma enkla logik som flugans när
den flyger rakt mot stearinljuset för att sedan brinna upp i lågan.
Citera
2013-08-19, 18:16
Bannlyst
Mittnytt nyss; en snubbe från sjöräddningssällskapet spekulerade i att de förväxlat det röda ljuset från bojen med ett rött ljus från en ö längre bort i färdriktiningen och därmed antagit att ljuskällan skulle varit betydligt längre bort.
De körde på bojen och föraren kastades ur sin position och båten fortsatte i herrelöst skick.

Vad tror ni båtfolk om den teorin?

Någon som hört hur det ligger till med G*bbe?
Senast redigerad av Blanagel 2013-08-19 kl. 18:22.
Citera
2013-08-19, 18:19
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallekvalster
Alldeles rätt av dig bernter att diskussioner ger tankeställare och insikt men de inblandades ekonomi och åldersskillnader är väl helt ointressant eller hur?! Deras handel och vandel kan väl i sig säga lite om personerna men då man inte kan veta vem som körde efter att man lämnat bryggan i Skidsta så spelar ju det heller ingen roll förrän obduktionsrapporten är klar. Trots allt har hittills tre människor mist sina liv och en mängd anhöriga mist sina kära nog illa så....Det borde finnas någon som raderar det som skrivs och skadar anhöriga,felaktig ryktesspridning är tyvärr det värsta och i stort sett omöjligt att stoppa tyvärr,men det kan vara svårt att förstå tills man själv blivit drabbad av sånt.
Det enda du kan göra för att stoppa felaktig ryktesspridning är att tala om hur det ligger till och inte som nu bara säga hur det inte ligger till och anklaga för felaktig ryktesspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in