2013-08-18, 11:14
Medlem
Hej!

Skaffade för några dagar sedan en Macbook Air samt en Airport Express för att strömma ljud ifrån Spotify till min stereoanläggning.

Allt funkar ganska bra, men har ett par frågor.

- Varje gång jag startar om datorn väljer datorn att spela upp ljud genom de inbyggda högtalarna som standard. Jag måste alltså varje gång som jag sätter igång datorn och spelar Spotify gå in i inställningar och byta ljudutgång. Jag har försökt ställa in att airplay skall vara standard som ljudutgång (använder aldrig de inbyggda högtalarna), men jag lyckas inte. Går det inte att välja airplay som standard?

- Är det möjligt att lägga till någon genväg eller liknande i verktygsfältet längst upp på skärmen för att byta mellan ljudutgångar?

- Det är cirka 1 sekund fördröjning från det att jag trycker på "play" tills ljudet kommer ut i högtalarna. Detsamma gäller då jag byter låt, eller höjer och sänker genom datorn. Fungerar det inte bättre än att man skall behöva dras med sådan fördröjning?

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Citera
2013-08-18, 11:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philipswad
- Det är cirka 1 sekund fördröjning från det att jag trycker på "play" tills ljudet kommer ut i högtalarna. Detsamma gäller då jag byter låt, eller höjer och sänker genom datorn. Fungerar det inte bättre än att man skall behöva dras med sådan fördröjning?

Det är fullt normalt med Airplay, och det är så att säga bara att gilla läget.
Citera
2013-08-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är fullt normalt med Airplay, och det är så att säga bara att gilla läget.

Okej, det var synd. Använt ett annat sätt att strömma min musik på tidigare, vet inte exakt vad det var för teknik, men ingen fördröjning i alla fall. Nackdelen var att då var jag tvungen att använda en dongel, vilket jag slipper nu som är en ganska stor fördel.
Citera
2013-08-18, 11:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philipswad
Okej, det var synd. Använt ett annat sätt att strömma min musik på tidigare, vet inte exakt vad det var för teknik, men ingen fördröjning i alla fall. Nackdelen var att då var jag tvungen att använda en dongel, vilket jag slipper nu som är en ganska stor fördel.

När du börjar använda systemet för att spela upp ljud i FLERA rum samtidigt så kommer du att förstå varför AirPlay/Sonos/Liknande _alltid_ kommer att ha en märkbar fördröjning vid skifte.

Eller sagt på ett annat sätt. Ställ upp två-tre datorer bedvid varandra och öppna samma webradiostation. Försök nu att få alla datorer att spela upp ljudet synkroniserat. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in