2020-10-08, 07:41
Moderator
Sun Rulers avatar
Sammanfogning och förtydligande av rubriken. /Moderator
Senast redigerad av Sun Ruler 2020-10-08 kl. 07:43.
Citera
2020-10-08, 10:22
Medlem
Termos99s avatar
Det är kristna samfund som hållit och håller upp dörren för Islam i Sverige. Någonting jag alltid förvånats över då kristna lider av förföljelse i muslimska länder. Knappast förståeligt och i det närmaste självdestruktivt. Men det verkar ju finnas nyanser, ex mellan KD och SvK.
Citera
2020-10-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det är kristna samfund som hållit och håller upp dörren för Islam i Sverige. Någonting jag alltid förvånats över då kristna lider av förföljelse i muslimska länder. Knappast förståeligt och i det närmaste självdestruktivt. Men det verkar ju finnas nyanser, ex mellan KD och SvK.

Det är stockholmarna som röstat fram den fantastiska mångkulturen. Ja för mig är det obegripligt att överhuvudtaget ta in en muslim i landet. Det är som att ta emot nazister under andra världskriget. Men allt handlar egentligen om kunskap och okunskap. KD är ett konservativt internationellt parti och har inget med kristendomen att göra. Det fanns en koppling tidigare i Sverige men det var ganska längesedan.
Citera
2020-10-09, 12:22
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Det är stockholmarna som röstat fram den fantastiska mångkulturen. Ja för mig är det obegripligt att överhuvudtaget ta in en muslim i landet. Det är som att ta emot nazister under andra världskriget. Men allt handlar egentligen om kunskap och okunskap. KD är ett konservativt internationellt parti och har inget med kristendomen att göra. Det fanns en koppling tidigare i Sverige men det var ganska längesedan.

Nu lär de vara fler än Stockholmare som röstat för mångkultur, nästintill alla partier och dess väljare har röstat för det. Från V till M. SD står såklart ut i sammanhanget. Historiskt även Ny Demokrati.

"Muslim" är för mig ganska intetsägande då det finns en sådan variation inom denna grupp, dvs på individnivå har jag inga problem med en muslim, problemet har dock varit avsaknad av analys för de konsekvenser som väntar när muslimer blir i majoritet, det är bara att se ut i världen så tror jag de flesta inser vad som väntar. Den stora ironin i detta är givetvis att historiskt Kristna länder, om än idag sekulära tar emot en stor mängd muslimer. Medan kristna, icketroende och andra religiösa minoriteter (Hinduer, Buddhister) förföljs och dödas i muslimska majoritetsländer.

Finns det någon tongivande Kristen opposition mot Islam och eller muslimer i Sverige? Om inte, varför då? Jag tror det är så enkelt att kristna ser muslimer bara som en "annan" religion, kanske en annan form av Kristendom med gemensamma rötter. Dvs de ska skyddas och välkomnas. Kristna i Sverige borde se hur Kristna samfund i muslimska världen har det, kanske en väckarklocka...
Citera
2020-10-09, 13:25
Medlem
Citat:
Nu lär de vara fler än Stockholmare som röstat för mångkultur, nästintill alla partier och dess väljare har röstat för det. Från V till M. SD står såklart ut i sammanhanget.n

Du kan ju gå tillbaka och se hur stockholmarna har röstat. Om de hade använt sina ögon o öron och sett tex hur skåningarna röstat hade vi aldrig haft dessa problem. Man kan med all rätt säga att stockholmarna har förstört vårt land. Det är bara att se hur de röstat de senaste tjugo åren. Det går inte att skylla ifrån sig. Alla bönder borde storma 08orna och kasta ut månglarna från templet
Citera
2020-10-09, 13:37
Medlem
Citat:
Finns det någon tongivande Kristen opposition mot Islam och eller muslimer i Sverige? Om inte, varför då? Jag tror det är så enkelt att kristna ser muslimer bara som en "annan" religion, kanske en annan form av Kristendom med gemensamma rötter. Dvs de ska skyddas och välkomnas. Kristna i Sverige borde se hur Kristna samfund i muslimska världen har det, kanske en väckarklocka...

Ja som sagt det handlar nog om okunskap. Svensken har förvandlats till ett lallande fån på grund av skolsystem och hjärntvätt från media. Jag vet inte om det finns någon kristen opposition i Sverige eftersom jag inte är engagerad i kyrklig verksamhet, men har svårt att tro det. Det är nog inte ens möjligtlig i dagens Sverige. Du hade förlorat ditt jobb med mera. Det finns ju en opposition på europeisk nivå en organisation som startat universitet o utbildningar i syfte att bevara den europeiska kulturen. Men vet ej vad organisationen heter såg ett inslag på tv för ca två år sedan. De hade insett problemen som Europa kommer stå inför.
Citera
2020-10-25, 14:26
Medlem
nerdnerds avatar
Jag trodde själv att en positiv kristen syn på invandrare och invandring mest var något som kunde motiveras från Nya Testamentet med "älska din nästa", liknelsen med den barmhärtige samariern, etc.

Men det går ju även att motivera från Moseböckerna i det gamla testamentet. T ex från 2 Mos i kap 22:
21 En invandrare får du inte kränka eller förtrycka: ni var ju själva invandrare i Egypten.

22 Änkor och faderlösa får ni inte behandla illa.

23 Om du behandlar dem illa och de ropar till mig, skall jag lyssna till deras klagorop.

24 Min vrede skall väckas, och jag skall döda er med svärd, så att era hustrur blir änkor och era barn blir faderlösa.
Etc. Kolla själv i https://bibeln.se/ och sök på "invandrare" i sökrutan. Formuleringen i 2 Mos 22.21 finns det fler exempel på.
Citera
2020-10-26, 04:28
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag trodde själv att en positiv kristen syn på invandrare och invandring mest var något som kunde motiveras från Nya Testamentet med "älska din nästa", liknelsen med den barmhärtige samariern, etc.

Men det går ju även att motivera från Moseböckerna i det gamla testamentet. T ex från 2 Mos i kap 22:
21 En invandrare får du inte kränka eller förtrycka: ni var ju själva invandrare i Egypten.

22 Änkor och faderlösa får ni inte behandla illa.

23 Om du behandlar dem illa och de ropar till mig, skall jag lyssna till deras klagorop.

24 Min vrede skall väckas, och jag skall döda er med svärd, så att era hustrur blir änkor och era barn blir faderlösa.
Etc. Kolla själv i https://bibeln.se/ och sök på "invandrare" i sökrutan. Formuleringen i 2 Mos 22.21 finns det fler exempel på.
Du har tydligen gått på regnbågspropagandan från prästinnan Schakalén. Uselt och totalt okunnigt användande av bibeltexter i politiska syften.

Ordet invandrare är dessutom en usel översättning då dess motsvarighet inte finns i någon grundtext öht.

Bara illasinnade och störda människor kan stödja dagens svenska invandringspolitik, som har noll med kristendom att skaffa.
Citera
2020-10-26, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herem
Att rättfärdiga ett nej till flyktingmottagande behöver inte vara svårt inom ramen för kristlighet. Det är ju ett faktum att vi skulle kunna hjälpa fler människor med samma resurser, om dessa skickades till platserna där flyktingarna flyr ifrån. På så sätt är den nuvarande linjen amoralisk jämfört med t.ex. den SD föreslår.
De som är emot flyktingmottagande vill inte hjälpa på plats heller. De är emot all hjälp.
Citera
2020-10-26, 10:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Du har tydligen gått på regnbågspropagandan från prästinnan Schakalén. Uselt och totalt okunnigt användande av bibeltexter i politiska syften.

Ordet invandrare är dessutom en usel översättning då dess motsvarighet inte finns i någon grundtext öht.

Bara illasinnade och störda människor kan stödja dagens svenska invandringspolitik, som har noll med kristendom att skaffa.
Någon här verkar iaf utgå från politiska syften i första hand. Vill du snacka politik finns det bättre forum för det.

Jag hänvisade till Bibel 2000, och där är 2 Mos 22:21 bara en av flera liknande formuleringar. (Ingick f ö i en predikan jag hörde igår, men du vet kanske mycket mer om det än en präst som har läst just grundtexter som en del i sin utbildning?)

Du verkar mena att detta är felöversatt från grundtexterna. Så vad är då den korrekta översättningen av t ex just 2 Mos 22:21 enl dig, och vad grundar du det på? Styrk dina påståenden ist f att bara driva din egen politiska agenda, silvoplä!
Senast redigerad av nerdnerd 2020-10-26 kl. 10:54.
Citera
2020-10-26, 13:03
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
De som är emot flyktingmottagande vill inte hjälpa på plats heller. De är emot all hjälp.

Vad har du fått det ifrån? Jag tycker mig snarare höra att de som ogillar svensk migrationspolitik just VILL ha hjälpen där människor befinner sig för att det så skulle gå att hjälpa fler.
Citera
2020-10-26, 13:20
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Någon här verkar iaf utgå från politiska syften i första hand. Vill du snacka politik finns det bättre forum för det.

Jag hänvisade till Bibel 2000, och där är 2 Mos 22:21 bara en av flera liknande formuleringar. (Ingick f ö i en predikan jag hörde igår, men du vet kanske mycket mer om det än en präst som har läst just grundtexter som en del i sin utbildning?)

Du verkar mena att detta är felöversatt från grundtexterna. Så vad är då den korrekta översättningen av t ex just 2 Mos 22:21 enl dig, och vad grundar du det på? Styrk dina påståenden ist f att bara driva din egen politiska agenda, silvoplä!
Undrar hur det står till. Du ger själv uttryck för en högst politisk agenda med ditt galna försvar för mångkulturen. Blir du motsagd gapar du likväl "politisk agenda!". Ett mått åt dig själv, ett annat mått att andra.

Ja, Bibel 2000 är på sina håll en dålig översättning. Det är ingen annan som översätter hebréiskan på det sätt som de fräcka översättarna av Bibel 2000 gör med 2Mos.2:22/22:21. Ger/im är inte exakt samma sak som "invandrare". "Främling", "främmande" eller t om "besökare" är en bättre översättning och detta skall förstås i sin givna kontext.

Taget i kontexten är ordet "främling" på intet sätt heller applicerbart på en helt annan miljö i en helt annan tidsålder, under helt annorlunda förhållanden, i en helt annan världsdel. Har inget att göra med något lands "plikt" att vara halva världens socialkontor. Denna absurda anakronism är endast politisk till sin natur. Inget annat.

PK-ledarskapet i Svenska kyrkan önsketänker och har noll respekt för biblisk hermeneutik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in