2013-08-18, 13:43
Medlem
Ang. mediciner vid smärta (sorry är ny här som användare och har ännu inte fattat hur man svarar på visst inlägg) så är det nog väldigt individuellt.
Jag använder Gabapentin kvällstid mot nervsmärtor.
Tidigare Lyrica som funkar bättre men som gjorde så jag ökade i vikt.

Jag är ganska försiktig med mediciner men då min smärta är som värst så tar jag en citodon.

Har haft problem med armbåge som subluxerat och därav har större kärl brustit i armen och blödningar/svullnader inuti armen uppstått och vid den hemska smärtan fick jag prova fentylen plåster men jag slutade efter tre dagar eftersom jag var lite skraj för denna starka medicin.

Jag tycker att om man bara tar smärtstillande när det är som värst så funkar citodon kanonbra.
Citera
2013-08-18, 14:48
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citodon har jag provat när jag haft infektioner i käken, men tycker inte att det hjälper mot någonting.

Måste prata med läkaren.
Citera
2013-08-18, 15:04
Medlem
Jo det är ju det jag menar att man reagerar olika på mediciner och det som hjälper den ena hjälper inte alltid den andre.
Ja prata med din läkare.
Jag har provat Tramadol men blev så förstoppad så jag vågar aldrig prova igen....
Citera
2013-09-17, 21:29
Medlem
hugabugas avatar
Hej! Lånar kanske tråden lite. Nu är det så att min flickvän blev diagnostiserad med EDS i sommras, vilket förstås var ett väldigt tungt besked för oss båda.... Nu till min fråga, nu är det så att hon lider av kramper vissa nätter (oftast sämre dagar), hur vanligt är det hos eds-patienter och finns det något sätt att förebygga dessa, och vad är det som gör att hon börjar krampa. Berätta gärna om egna upplevelser och tips. Jag vill ju förstås göra allt jag kan för att underlätta för henne.
Ber om ursäkt ifall det blev för off topic.
Mvh.
Citera
2013-09-17, 21:46
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugabuga
Hej! Lånar kanske tråden lite. Nu är det så att min flickvän blev diagnostiserad med EDS i sommras, vilket förstås var ett väldigt tungt besked för oss båda.... Nu till min fråga, nu är det så att hon lider av kramper vissa nätter (oftast sämre dagar), hur vanligt är det hos eds-patienter och finns det något sätt att förebygga dessa, och vad är det som gör att hon börjar krampa. Berätta gärna om egna upplevelser och tips. Jag vill ju förstås göra allt jag kan för att underlätta för henne.
Ber om ursäkt ifall det blev för off topic.
Mvh.

Har surfat runt lite och det finns en del som lindrar:

Vitamin B12 och Magnesium tabletter.

Benzopreparat ex Stesolid

Värme, ex varma bad, extra täcken

För mej själv hjälper värme och Benzo, men dom små tabletterna är tyvärr väldigt beroendeframkallande.

Åt sådana i några månader för att musklerna skulle "lära" sej att slappna av och det blev faktiskt mycket bättre. Har inte behövt dom sedan dess, men man måste nog tjata rätt ordentligt innan läkaren skriver ut dom.
Citera
2013-10-01, 10:01
Medlem
Är det kramper i vader som hon får?
Jag har ju EDS och får mycket senadrag som vi kallar det här uppe.

Har hört att magnesium ska lätta men för mej beror det mest troligt på vätskebrist(samt ev brist på salter) då jag äter urindrivande.

Bra att du stöttar din kvinna för EDS är inte en lätt sjukdom att leva med....
Citera
2013-12-18, 23:50
Medlem
Jag har själv EDS hypermobilitetstypen med vaskulära inslag, EDS är ingen diagnos man önskar sig överhuvudtaget. Men bästa instansen att få svar om det är fibro eller eds så be läkaren skicka en remiss till Klinisk genetik , det är dom som är mest inriktad på genetiska sjukdomar och är väldigt kunnig på eds. Och själv anser jag att handlar det om en diagnos som få läkare har någon god kunskap om så ska man få svar av de som har mest kunskap kring diagnosen.
Citera
2013-12-20, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Hejsan,

jag har i en stor del av mitt liv trott att jag haft Fibromyalgi, men efter att sjukgymnasten berättat att jag var en 8 på en 9 gradig skala av hypermobilitet ( Beingskalan ), så har jag kollat runt lite och tänkt tillbaka på mitt mående under åren.

Är man så hypermobil kan man ha en sjukdom som heter Ehler-Danlos.

Jag ska be om en läkartid för att bli utredd, men är redan rätt säker.

När man har Ehlers-Danlos är man oftast ( det finns olika varianter ) överrörlig, dvs, man kan böja lillfingret bakåt i 90 grader, man kan när man är yngre lägga händerna mot marken med raka ben, eller så kan man böja ner tummen mot handleden.

Det är inte ovanligt att man kan lägga benen runt nacken ( jag blev för stel för det vid 36 ) och man kan vara väldigt mjuk i händer och fötter.

Det är vanligt att man är bra på gymnastik som ung.

Iaf, den här brännande känslan som är vanlig vid Fibromyalgi verkar komma från översträckta leder som blivit inflammerade.

Den ständiga värken i nacke och axlar verkar bero på att man inte orkar hålla huvud och överkropp uppe utan att spänna sej hela tiden. ( omedvetet )

Man blir ofta kobent eftersom fötterna lutar inåt och då får man ont i höfter, knän och fötter.
( ett skoinlägg utprovat hos en ortopedtekniker hjälper )

Värken flyttar sej också beroende på vad man gjort och beror på att bindväven är för porös och inte håller ihop.

Till sjukdomen Ehlers-Danlos hör också svårläkta sår ( om man blir sydd måste såret tejpas ex ), skört tandkött, dålig tandemalj, benägenhet för blåmärken efter tryck och plåster och svåra sömnstörningar.

Dvs, det mesta som brukar härledas till Fibromyalgi.

Nu undrar jag vad ni andra med diagnosen Fibromyalgi tänker, stämmer detta på er?

Och medans jag ändå skriver vill jag gärna veta vad ni med Ehler-Danlos får mot smärtan?

Fibromyalgi är bara en beskrivning av symtom pat har.
Citera
2013-12-20, 20:07
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagnus
Fibromyalgi är bara en beskrivning av symtom pat har.

Ja, har just fått höra det av min läkare och det hade jag ingen aning om!

Trodde att Fibromyalgi var en egen sjukdom.

Har inte fått komma på någon ordentlig utredning ännu, trots remiss. Kan nog dröja sex månader till om jag har otur.

Men har fått Gabapentin utskrivet mot smärtorna, tog första tabletten idag och sen ska man trappa upp stegvis.
Läste någonstans att 1200 mg är den optimala dosen.

Uppdaterar om några veckor.

Minor-ins4nity: Var ligger Klinisk Genetik någonstans och heter det så om man vill ha en remiss dit?
Eller skickar de bara iväg blodproverna ?

Tror också att jag har den varianten som ger blåmärken, störtblödningar och hjärtrusningar.
Citera
2013-12-20, 21:49
Medlem
Jag fick nyligen höra att jag troligen har EDS jag med, gissar att det blir mer utredningar när smärtrehab kommer igång. Går som en vaggande anka, har jag suttit ner en längre stund så får jag liksom veva igång mig innan jag klarar av att gå hyfsat normalt. Klarar inte av att gå längre sträckor utan att få ont, men ibland så går jag ändå.

Smärtorna är rejält jobbiga, men också det här som inte är smärtor utan är mer diffust att kunna beskriva. Vaknar ibland av att knäna gör grymt ont och jag får ligga och spänna knäna rejält innan det släpper och jag kan somna om, vissa nätter så klarar jag inte av att somna om alls. Knakande leder har jag också, det smäller å knäpper, knarrar å har sig.

Har just nu Norspan plåster 10µg, Citodon, max 4 om dagen + 2 Saroten. Tycker väl inte att det hjälper så himla mycket mot smärtorna längre, det fungerade i början. Har nog testat allt som går utom självmord för att kunna fungera trots smärtorna.

Jag får nog vara glad som bara verkar ha smärtorna. Mina sår läker oftast, och om det inte läker så brukar det vara någon böld som inte vill ge sig, men en fight mot en skalpell fixar de inte.
Citera
2013-12-21, 05:16
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatora
Jag fick nyligen höra att jag troligen har EDS jag med, gissar att det blir mer utredningar när smärtrehab kommer igång. Går som en vaggande anka, har jag suttit ner en längre stund så får jag liksom veva igång mig innan jag klarar av att gå hyfsat normalt. Klarar inte av att gå längre sträckor utan att få ont, men ibland så går jag ändå.

Smärtorna är rejält jobbiga, men också det här som inte är smärtor utan är mer diffust att kunna beskriva. Vaknar ibland av att knäna gör grymt ont och jag får ligga och spänna knäna rejält innan det släpper och jag kan somna om, vissa nätter så klarar jag inte av att somna om alls. Knakande leder har jag också, det smäller å knäpper, knarrar å har sig.

Har just nu Norspan plåster 10µg, Citodon, max 4 om dagen + 2 Saroten. Tycker väl inte att det hjälper så himla mycket mot smärtorna längre, det fungerade i början. Har nog testat allt som går utom självmord för att kunna fungera trots smärtorna.

Jag får nog vara glad som bara verkar ha smärtorna. Mina sår läker oftast, och om det inte läker så brukar det vara någon böld som inte vill ge sig, men en fight mot en skalpell fixar de inte.

Prova att lägga höga, långa kuddar under knäna när du ska sova på rygg. Och när du ligger på sidan tar du ena kudden mellan benen, så att den skyddar knän, fötter, lår och höfter.

Har hjälpt mej enormt
Citera
2014-01-15, 11:33
Medlem
Hejsan!
Jag har eds o har en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med.
E de nån som vet nån läkare helst i skåne men resten av sverige går oxå bra som kan mycke om eds och kan göra utredning på de?
Jag har fått diagnosen eds på papper men fk verkar inte tro på min diagnos så skulle behöva ett andra utlåtande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in