2013-08-17, 18:05
Medlem
GasBrakarens avatar
Låt oss anta att tidsmaskinen existerar. Om jag skulle använda en tidsmaskin för att åka tillbaks i tiden och på något sätt stoppa uppfinnandet av tidsmaskinen, vad skulle hända då?

Om jag hade lyckats med att hindra tidsmaskinen från att existera så borde ju även möjligheten att åka tillbaks i tiden försvinna och därför så hade jag inte kunnat göra den här resan, vilket resulterar i att tidsmaskinen fortsätter att existera.

Har diskuterat det här en hel del med vänner utan att komma fram till något svar. En teori var att jag genom att göra tidsresan skapar 2 nya "tidslinjer", alltså två olika verkligheter. En utan tidsresor och en med.

Vad tror ni?
Citera
2013-08-17, 18:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Fysiken bygger inte på någon teori om kausalitet. Det finns alltså ingen mer grundläggande teori, som t ex Einsteins generella relativitetsteori grundar sig på, som säger att det är mot naturlagarna att göra maskhål i rumstiden. Det finns inte heller någon regel om att allt måste ske i kedjor av orsak och verkan. Teoretisk fysik känner inte till någon distinktion som gör en sak till orsak och en annan till verkan. Enligt kvantfysiken sker saker spontant och utan orsak, genom en inneboende slump som inte kan reduceras till dolda, nu inte kända variabler.

Alltså: det därför du har i din mening, är meningslöst utifrån naturvetenskapen. Det är inte så att du inte kan göra tidsresor för att de leder till paradoxer, för vi känner inte till några naturlagar som säger att det är förbjudet.

Så då får vi ta det hela filosofiskt, och metafysiskt. Varför är paradoxer inte tillåtna? Vad händer med en tidsparadox om den bryter mot kausaliteten? Utdelas ett 'straff'? Elimineras den?

Här tror jag på en metafysiskt princip om censur av det absurda. En värld som tillåter absurda händelser är som ett axiomatiskt system med en inneboende motsägelse. En absurd värld är instabil. Med hjälp av en motsägelse kan man bevisa vad som helst. En motsägelsefull lagstiftning kan utnyttjas av en domare till att döma helt godtyckligt efter eget sinne.

Vi har alltså inte tidsparadoxer, därför att de världar som tillåter paradoxer och brott mot kausaliteten filtreras bort. Sådana världar är inte stabila, och kan inte ge upphov till de strukturer och den beständighet som finns i vår värld.

Skulle vår värld delas upp - t ex genom multiverse-teori i kvantfysiken - i grenar med tidsparadoxer och grenar utan tidsparadoxer, så skulle grenarna med paradoxer förtvina. Man kan säga att absurditeterna blir som ett virus som förstör dem.

Och detta händer troligen hela tiden.
Citera
2013-08-18, 10:37
Medlem
Bertil85s avatar
Det finns ingen paradox. Varför?

I teorin som försöker efterlikna verkligheten; så blir det ingen paradox; om tidsmaskinen existerar innan du hoppar tillbaka i dåtiden.

Eftersom tidsmaskinen existerar framför dig; så kan du inte ha påverkat uppfinnandet av denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in