2013-08-17, 18:05
Medlem
GasBrakarens avatar
Lt oss anta att tidsmaskinen existerar. Om jag skulle anvnda en tidsmaskin fr att ka tillbaks i tiden och p ngot stt stoppa uppfinnandet av tidsmaskinen, vad skulle hnda d?

Om jag hade lyckats med att hindra tidsmaskinen frn att existera s borde ju ven mjligheten att ka tillbaks i tiden frsvinna och drfr s hade jag inte kunnat gra den hr resan, vilket resulterar i att tidsmaskinen fortstter att existera.

Har diskuterat det hr en hel del med vnner utan att komma fram till ngot svar. En teori var att jag genom att gra tidsresan skapar 2 nya "tidslinjer", allts tv olika verkligheter. En utan tidsresor och en med.

Vad tror ni?
Citera
2013-08-17, 18:35
Medlem
BaalZeBubs avatar
Fysiken bygger inte p ngon teori om kausalitet. Det finns allts ingen mer grundlggande teori, som t ex Einsteins generella relativitetsteori grundar sig p, som sger att det r mot naturlagarna att gra maskhl i rumstiden. Det finns inte heller ngon regel om att allt mste ske i kedjor av orsak och verkan. Teoretisk fysik knner inte till ngon distinktion som gr en sak till orsak och en annan till verkan. Enligt kvantfysiken sker saker spontant och utan orsak, genom en inneboende slump som inte kan reduceras till dolda, nu inte knda variabler.

Allts: det drfr du har i din mening, r meningslst utifrn naturvetenskapen. Det r inte s att du inte kan gra tidsresor fr att de leder till paradoxer, fr vi knner inte till ngra naturlagar som sger att det r frbjudet.

S d fr vi ta det hela filosofiskt, och metafysiskt. Varfr r paradoxer inte tilltna? Vad hnder med en tidsparadox om den bryter mot kausaliteten? Utdelas ett 'straff'? Elimineras den?

Hr tror jag p en metafysiskt princip om censur av det absurda. En vrld som tillter absurda hndelser r som ett axiomatiskt system med en inneboende motsgelse. En absurd vrld r instabil. Med hjlp av en motsgelse kan man bevisa vad som helst. En motsgelsefull lagstiftning kan utnyttjas av en domare till att dma helt godtyckligt efter eget sinne.

Vi har allts inte tidsparadoxer, drfr att de vrldar som tillter paradoxer och brott mot kausaliteten filtreras bort. Sdana vrldar r inte stabila, och kan inte ge upphov till de strukturer och den bestndighet som finns i vr vrld.

Skulle vr vrld delas upp - t ex genom multiverse-teori i kvantfysiken - i grenar med tidsparadoxer och grenar utan tidsparadoxer, s skulle grenarna med paradoxer frtvina. Man kan sga att absurditeterna blir som ett virus som frstr dem.

Och detta hnder troligen hela tiden.
Citera
2013-08-18, 10:37
Medlem
Bertil85s avatar
Det finns ingen paradox. Varfr?

I teorin som frsker efterlikna verkligheten; s blir det ingen paradox; om tidsmaskinen existerar innan du hoppar tillbaka i dtiden.

Eftersom tidsmaskinen existerar framfr dig; s kan du inte ha pverkat uppfinnandet av denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in