• 1
  • 2
2013-08-17, 13:00
Medlem
Reagan86s avatar
Hej!

Våran bebis knäcker snart oss och vårat förhållande. Vet inte riktigt vad vi ska göra. Han är 6 månader och på dagarna är han precis allt man vill att en bebis ska vara. Hade kolik i början. Alla säger han är så fin m.m och vi kan ju bara hålla med. Han är stor och stark för åldern och tidig med de mesta. På dagarna är han vaken ca 3 timmar innan han tar en tupplur på ca 30-60min.

Men på nätterna börjar helvetet. Han kör samma race som på dagarna nästan. Sover 30-120min och så vaknar han. Vi får han att somna om efter en 15-30min ungefär och så börjar de om. Vägrar all typ av tutte och nappflaska. Bara bröstet som gäller och min sambo får ej sova och de tär på hennes humör så de går ut över mig.

De vi testat
Matat han på natten (då somnar han tillslut)
Bytt blöjjor flera gånger och de är inte de som är problemet.
Matat med puréer och gröt innan han ska sova så han är mätt längre. Vägrar välling.
Testat lägga han vid olika tider. Kört en tid som rutin ett tag tills vi märkt att de inte funkar.
Aktiverat han hela dagen så han ska va riktigt trött.
Haft han vaken upp till 4tim på dagen innan tupplur.
Inget hjälper. Har säkert glömt något.
Hjälp!
Citera
2013-08-17, 13:01
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Välkommen till föräldraskapet. Det går över om ett par år, bara att hålla ut.
Citera
2013-08-17, 13:02
Medlem
lägg sömnmedel i napp flaskan så lär han sova gott.
Citera
2013-08-17, 13:03
Medlem
dirnas avatar
Hur länge sover han på dagarna när han har sin tupplur? Och när sker sista innan läggdags? Och när lägger ni honom för natten?
Citera
2013-08-17, 13:06
Medlem
Sun Rulers avatar
Skulle kunna ha författat det inlägget själv. Det kan vara så att han genomgår ett steg i sin utvecklingsfas, vilket kan leda till försämrad sömn nattetid.

Citat:
SPRÅNG 5
Vid omkring 23 veckors ålder är det dags igen. Barnet blir missnöjt grinigt och lynnigt. Det beror, som tidigare, på att världen kommer i gungning därför att stora förändringar är på väg. Det femte språnget, som inträffar vid omkring 6 månaders ålder, kan kallas relationssprånget. Barnet lär sig att omvärlden är stor och själv är han eller hon bara en liten prick. Den leksak barnet vill leka med ligger onåbar uppe på en hylla. Mamma och pappa kan försvinna till ett annat rum och då är de borta. Det kan förstås kännas mycket skrämmande.

Nu sover barnet ofta sämre. Kanske har det svårt att somna eller vaknar tidigare. Kanske verkar det ha mardrömmar. Barnet blir blygare och vill helst ha mamma eller pappa riktigt nära för att ha koll på att ingen försvinner. Snuttesaker är viktiga.

Så kan du hjälpa barnet:
Visa barnet att du inte överger det. Låt det vänja sig vid nya situationer i sin egen takt. Lek tittutlekar. Det är roligt att kasta saker och att rasa torn som pappa eller mamma bygger upp. Genomskinliga saker med något inuti är spännande. En plastflaska med lite vatten och skum till exempel. Nu är det hög tid att barnsäkra hemmet. Musik, dans och ramsor brukar uppskattas.
Vi försökte med lite olika saker som t.ex. promenader kvällstid utan någon framgång.

Till slut accepterade vi att det är tyvärr bara att gilla läget och hoppas att det blir bättre snart.
Citera
2013-08-17, 13:09
Medlem
Testat olika välling sorter?

Alt är att ni låter honom sova mellan er i sängen och att hon kastar dit tutten när han vaknar på natten.

Hur ser ungens säng ut? Vissa barn vill ju ha det trångt som fan. Kudda upp så det blir trångt.
Citera
2013-08-17, 13:14
Medlem
Vissa barn är så bara, håll ut!

Min son åt visserligen på nätterna tidigare, men har alltid sovit bra.

Samma vecka som jag gick på föräldraledighet så började han sova hela nätter (12-14h!:) och då var han 10 månader drygt.

Sover nån tupplur på dagen med, men han är en jävla krigare som aldrig någonsin sitter still då han är vaken, så sömnen behövs nog :)
Citera
2013-08-17, 13:17
Medlem
Reagan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Välkommen till föräldraskapet. Det går över om ett par år, bara att hålla ut.

Du va mig en rolig en!

Citat:
Ursprungligen postat av fitte
lägg sömnmedel i napp flaskan så lär han sova gott.

Bästa förslaget hittills Men sambon vägrar all typ av läkemedel!

Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Hur länge sover han på dagarna när han har sin tupplur? Och när sker sista innan läggdags? Och när lägger ni honom för natten?

Ja de är lite olika. När han är trött. Ca runt kl 18 skulle ja tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Skulle kunna ha författat det inlägget själv. Det kan vara så att han genomgår ett steg i sin utvecklingsfas, vilket kan leda till försämrad sömn nattetid.

Vi försökte med lite olika saker som t.ex. promenader kvällstid utan någon framgång.

Till slut accepterade vi att det är tyvärr bara att gilla läget och hoppas att det blir bättre snart.

Jo de har vi testat med. Som de är nu kommer de inte funka om han håller på så här. Man får onda tankar mitt i natten när man är trött!

Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Testat olika välling sorter?

Alt är att ni låter honom sova mellan er i sängen och att hon kastar dit tutten när han vaknar på natten.

Hur ser ungens säng ut? Vissa barn vill ju ha det trångt som fan. Kudda upp så det blir trångt.

Ja både majs och havre. Faktiskt bara sempers än. Vi ha testat att ha han emellan och i sin säng. ingen skillnad förutom att de bli jobbigare för oss när han ligger i sin säng. Ja han har de inte jättetrångt i sängen.
Citera
2013-08-17, 13:20
Medlem
Reagan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishken
Vissa barn är så bara, håll ut!

Min son åt visserligen på nätterna tidigare, men har alltid sovit bra.

Samma vecka som jag gick på föräldraledighet så började han sova hela nätter (12-14h! och då var han 10 månader drygt.

Sover nån tupplur på dagen med, men han är en jävla krigare som aldrig någonsin sitter still då han är vaken, så sömnen behövs nog

Du ha ingen tidsmaskin över..? hade gärna hoppas 4 månader!
Sambon är så elak när hon är trött så jag har ett helvete. På väg att ta slut varenda natt.. på dagarna är vi som vanligt mot varann
Citera
2013-08-17, 13:37
Medlem
Som någon skrev, välkommen till föräldraskapet. Ge barnet rutiner. Sovtider, ex vid 10 och 15 på dagen. Se till att barnet får i sig gröt m,m innan läggdags. Att barn vaknar 1 gång på natten för välling / tutte tycker jag är helt okej. Min 1 åring gör det fort.f. Men se till i så fall att det är vid ca samma tid även då. Kanske runt 1-2 tiden är lagom om ni lägger barnet klockan 8.

Ha rutiner innan sovning. Exempelvis har vi som rutin att vårt barn får äta gröt / kvällsmat, sedan bada, tandborstning, sedan lite välling och sedan sängen. Eftersom vi upprepar detta varje kväll vet han om att "nu är det snart på g att sova". Detta gör att han sover GRYMT mycket bättre på nätterna.

Utöver det så gör det ni gör om barnet vaknar på natten. Ge nappen, snuttefilt, trösta och söv om. Det ÄR jävligt jobbigt med små barn. Och det finns ingen bra lösning. Det är bara att härda ut. Någon gång vänder det. Om det är vid 1 år eller 3 år vet man inte.

PS: Avlös varran. Låt bruden sova ut ordentligt någon natt, och be om detsamma tillbaka. Ni måste tänka på att ni är ett team.
Citera
2013-08-17, 13:37
Medlem
nobodyssweethearts avatar
Pröva det här, se till att vara ledig några dagar o ha ett tålamod av gudomliga mått...
Mamma sover i annat rum, gärna med öronproppar. Se till att barnet fått ordentligt med mat innan sovdags o ha spjälsängen intill din säng. När barnet vaknar väntar du en stund, stryk den över huvudet men prata inte. Blir barnet oroligt, ta upp den o ge nappen. Barnet kommer att protestera men håll dig lugn, nynna monotont. Förmedla att allt är lugnt o ge barnet värme o ömhet men inte mat.
Vet du om att barnet är torr i blöjan, mätt i magen o lagom varm så är det bara att vara vänlig, trygg, kärleksfull men bestämd o förmedla: "Nu ska vi sova".
Det funkar o ja, det är från Barnaboken av skräcködlan Wahlgren...
Alternativ 2 är att mamma sover med barnet intill o den har fri tillgång till brösten under hela natten. Det funkar alldeles utmärkt det också.
Lycka till!
Citera
2013-08-17, 14:10
Medlem
dirnas avatar
Läggdags 18 känns väldigt tidigt. Prova 19 istället.

Plus att när han sover på dagen så är det bra om han inte sover i evigheter. Kör max 1-1½ timme och sen väcker ni honom. /Från en som arbetat med spädbarn i samma ålder som sovit gott om natten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in