• 1
  • 2
2013-08-17, 15:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agor
Jag har följt reglerna i "Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator"-tråden

Hej Flashbackare och moderatorer,
Jag har blivit varnad 1.08 Hot och personangrepp trots att jag (enligt mig) inte har brutit mot regeln.
Varningen handlar om att jag i IRC-chatten har skrivit "wander, jag vill döda dig långsamt" på skämt eftersom wander sa något irriterande och han inte kan se vad jag skriver eftersom han har mig på ignore.

Jag anser att jag inte bröt mot regeln för att:

1. wander har mig på ignore och kan inte se vad jag skriver, vilket jag förklarade till moderatorn flera dagar innan jag slutligen blev varnad för det. Alltså VISSTE moderatorn att jag inte trakasserade eller hotade wander.
Att personen har dig på ignore är helt irrelevant i sammanhanget och skall inte påverka bedömningen.

Citat:
2. Att säga "Jag VILL döda" är inte ett hot. Jag sa "jag VILL", inte "jag SKA." På skoj alltså, eftersom han inte ser vad jag skriver.

3. Det är uppenbart i sammanhanget att jag sa det på skoj. Jag planerade naturligtvis inte att söka upp wander och mörda honom.

I regelförtydligandet står det:

Som sagt så är det uppenbart i sammanhanget att det var ett skämt och att det inte var för att skrämma någon till tystnad eller för att hota. Jag förklarade det innan jag fick varningen men han lyssnade inte och gav mig en varning i allafall.

Det känns fel att bli varnad för hot när moderatorn vet att det var på skoj och ingen tog illa upp.

Var vänliga och skriv inga elaka kommentarer.

Mvh.

Två helt skilda saker - det håller jag med dig om. Det ena uttrycker din känsla i stunden, det andra är ett hot.
Givetvis kan också uttryck av slaget "jag vill" ibland ändå tolkas som hot - beroende på vad som uttrycks. I ditt fall ser jag dock ingenting som kan föranleda en sådan bedömning - med reservation för att jag bara läst det du återger här. Det kan ju vara så att det du sammantaget skrivit i andra inlägg ger skäl för en annan bedömning.

Edit:
Vore jag moderator hade jag sannolikt gett dig en varning för 0.03 istället.
2013-08-17, 16:48
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vore jag moderator hade jag sannolikt gett dig en varning för 0.03 istället.
Vore du moderator hade du förhoppningsvis vetat att OT inte är något man kan varnas för i chatten.
2013-08-17, 17:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Vore du moderator hade du förhoppningsvis vetat att OT inte är något man kan varnas för i chatten.
Eller mer exakt så hade jag sett till att läsa inlägget ordentligt och noterat att det var just i chatten som varningen utdelades och inte i en tråd ...

Så kan det gå när man inte läser ordentligt ...
2013-08-17, 21:29
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller mer exakt så hade jag sett till att läsa inlägget ordentligt och noterat att det var just i chatten som varningen utdelades och inte i en tråd ...

Så kan det gå när man inte läser ordentligt ...

Det var inte för 0.03 som Varningen utdelades...

Rent allmänt är försvaret: "jag bara skojade" sällan särskilt tungt vägande skäl när inlägg som bryter mot reglerna bedöms.
2013-08-17, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Rent allmänt är försvaret: "jag bara skojade" sällan särskilt tungt vägande skäl när inlägg som bryter mot reglerna bedöms.
Nej det förstår jag, men jag tycker att det var uppenbart i mitt fall att det inte var seriöst eller ens ett hot.
2013-08-17, 22:53
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Nej det förstår jag, men jag tycker att det var uppenbart i mitt fall att det inte var seriöst eller ens ett hot.
Hade det tolkats som fullt ut seriöst hade det förmodligen inte delats ut varning som är den mildaste åtgärden.

Brott mot 1.08 kan ge varning, avstängning (vars längd bestäms av antalet tidigare avstängningar inom 1 år), 6 månaders avstängning samt bannlysning.

Varningen delades ut efter omröstning där övervägande röstande moderatorer bedömde det som ett regelbrott men inte så grovt att det krävde hårdare åtgärd än varning.
2013-08-18, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Hade det tolkats som fullt ut seriöst hade det förmodligen inte delats ut varning som är den mildaste åtgärden.

Brott mot 1.08 kan ge varning, avstängning (vars längd bestäms av antalet tidigare avstängningar inom 1 år), 6 månaders avstängning samt bannlysning.

Varningen delades ut efter omröstning där övervägande röstande moderatorer bedömde det som ett regelbrott men inte så grovt att det krävde hårdare åtgärd än varning.
Men regeln är ju till för riktiga hot, inte sånt som är på skoj. Hur kan jag då få en varning?
2013-08-18, 05:16
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Men regeln är ju till för riktiga hot, inte sånt som är på skoj. Hur kan jag då få en varning?

Vem avgör vad som är "riktiga hot" och "sånt som är på skoj" då? Är det du det?
2013-08-18, 07:30
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:

Du kom lindrigt undan, var tacksam för det istället. Skämt om avlivning av andra användare är inte särskilt uppskattat här på forumet.

Så varningen är korrekt och tråden låses.

admin5
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in