2013-08-17, 01:37
Medlem
Hej

För några veckor sedan sattes tre a4-dokument upp på tre ställen i den hyresfastighet jag bor i; vid de entréportar som finns samt i den hiss som finns. Följande står skrivet på informationspapperet (som för övrigt delades ut till hyresgäster från dörr till dörr):

" Viktigt meddelande

I samband med reperationer (felstavat original) på avloppssystemet kommer vi att vara tvungna att stänga av vattnet i huset.

TORSDAG 15/8 MELLAN KL 08.00-12.00

Vi ber om överseende med detta och kommer att arbeta så fort vi kan för att minimera avbrottet. "

*Tillagd info av mig från prat i byggnaden: Arbetet gäller en annan lägenhet som tidigare i år hade en massiv vattenläcka. Fyra våningar under mig!*

Fastighetens förvaltningsfirma är BAS Förvaltning med säte i Stockholm. Firman som sänt ut denna information och utför arbetet heter NERA Installation.

Saken i det hela är att mellan kl 9 och kl 10 (uppskattat då jag fortfarande låg i min säng halvsovandes) så hör jag ett svagt ljud av att en nyckel vrids om i mitt dörrlås, dörren öppnas och någon kliver in. Jag är tyst hela tiden där jag ligger HELT ovetandes och oinformerad om ett PERSONLIGT besök jag inte själv sagt till om eller informerats om utav någon part.

En röst säger " Hej! Jag heter Oskar/Oscar!"
Jag: *förvirrat mummel*
Oskar/Oscar: "Gå inte upp för min skull! Jag ska *BLANK* i ditt badrum!" (Han kan ha sagt mer men det uppfattade inte jag i mitt knappt vakna tillstånd)
Jag: *förvirrat mummel* och håller mig tyst tills Oskar/Oscar försvinner ur mitt hem och låser efter sig.

För det 1:a så känner jag mig väldigt upprörd över att en tredjepart firma som inte mig veteligen hänger ihop med det officiella förvaltningsföretaget annat än att de utför arbetet som stod beskrivet på dokumentet nämnt ovan inte ger mig information i förväg om att de faktiskt ska in hos mig.

För det 2:a känns det väldigt kränkande/otryggt att jag helt oinformerad och ovetande om att en "Oscar/Oskar" har huvudnyckel till mitt hem och helt enkelt bara kliver in och uppför sig helt oprofessionellt (En tekniker i tjänst i detta sammanhang som bara klämmer ur sig sitt förnamn??).

När förvaltningsfirmans egen servicepersonal (typ två killar) ska utföra något hos mig då jag lämnat en felanmälan så har de historiskt alltid kontaktat mig innan, frågat när de preliminärt kan komma, om jag är hemma osv. Jag har dessutom fått info om huruvida jag ska vara hemma eller inte eller underlätta för dem på något sätt. Framför allt går det INTE. INTE. In med nyckel till min bostad utan ringer på ringklockan på min dörr!

Utöver mig själv så gick denna Oscar/oskar till en granne på våningen under mig på samma sätt. Dock så var denna granne duschandes i sin badrumsdusch när servicekillen från NERA Installation skulle in i dennes badrum och göra sitt "jobb". Ingen info eller förvarning fanns här heller. Även här gick personen in med nyckel. Grannen upplevde situationen precis som jag om inte värre.

Detta känns mycket obehagligt och oacceptabelt på alla sätt! Har någon därute varit med om liknande? Vad kan jag som hyresgäst göra annat än att kontakta förvaltarfirman som inte nödvändigtvis lyssnar/bryr sig?

Tack på förhand

jlufanatic
Citera
2013-08-17, 01:44
Bannlyst
Låter jävligt oprofessionellt och framförallt konstigt om han inte ringde på först, utan bara gick in.

När jag bodde på behandlingshem i "försökslägenhet" så hände det hela tiden att personal kom in med nyckel hur dom än ville, bor du i vanligt hyreshus?
Allt låter konstigt.
Senast redigerad av ShaoKahn 2013-08-17 kl. 01:47.
Citera
2013-08-17, 05:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jlufanatic
Vad kan jag som hyresgäst göra annat än att kontakta förvaltarfirman som inte nödvändigtvis lyssnar/bryr sig?

1. Vete fasen om detta räknas som hemfridsbrott, vilket är straffbart.
2. Byt lås så slipper du liknande händelser i framtiden.
Citera
2013-08-17, 05:31
Medlem
För nåt år sen installerades nya element i min och tjejens lägehet, infobladet bad hyresgästerna kontakta dom om dom inte fick gå in med huvudnyckel eller hade frågor, jag ringde firman på kontaktnumret och betonade att det var väldigt viktigt att dom ringde på min telefon och meddelade före dom kom , både för att jag troligen ligger och sover och för att vi har hund där........inget samtal kom utan en kille öppnade dom dörren med huvudnyckel 0.1 sec efter att han ringt på, jag satt naken på dass....klär på mig lite fort och påpekar mycket surt att de skulle ringa före, ok tänker jag fortsätt då, killens förman eller nåt kliver in, jag förklarar läget igen och går sen in på toan och stänger dörren, döm av min förvåning när förmannen öppnar dörren och går rakt in igenom toan till elementet.....den yngre killen som kommit först trodde nog jag skulle explodera......hur jag lyckades hålla humöret är ett under.

Hursomhelst ringde jag kontaktnummret igen och var inte glad, hade faktiskt verkan då dom ringde nästa gång. Jag påpekade att dom att jag vill fan inte ha min hund avlivad(om den skulle bita nån då) för att dom inte kunde ringa.

Tjejen har också sagt att en gång för länge sen i en annan lägenhet, samma bolag dock, vaknade hon av att det ringde på tidigt på morgonen, dörren öppnades, hon hade legat vettskrämd i sängen knäpptyst och hört hur nån gick in på toaletten, det dröjde 30 sec sen spolade nån i toan och gick ut, hon hade sett en av bostadsbolagets bilar köra iväg sen. Alltså inget alls meddelande om nåt i förväg eller arbete som utförts...

Sen har vi vid ett tillfälle sett tydliga skitiga fotspår mellan ytterdörren och toaletten av skor som inte var våra, ringde områdeskontoret men ingen där visst nåt utan sade att dom ALLTID meddelar i förväg om dom måste gå in och att det även gäller underentreprenörer...

Så TS vad skall du göra? ja skälla ut dom kanske? Inte mycket annat man kan göra antar jag, juridiskt vette fan om nåt går.
Citera
2013-08-17, 08:35
Medlem
Gör det "jävilgare". Ställ upp en webbkamera som reagerar på rörelse, fota de som går in. Ta med bilden till bolaget, fråga chefen vilken policy de har och att du vill ha namnet på den som gick in för du skall göra anmälan om hemfridsbrott/ olaga intrång (eller annan lämplig rubrik).

Bilder är alltid bra.
Citera
2013-08-17, 08:57
Medlem
När min hyresvärd ska göra något i underhåll får man en lapp i brevlådan några dagar innan där det framgår vad som ska göras, vad företaget som slås göra det heter, dag och ett tidsintervall (exempelvis 8-16) och att tillträde sker med huvudnyckel. Det finns alltid ett nummer på lappen att ringa om man häst frågor eller inte accepterar att de går in med huvudnyckel.
Citera
2013-08-17, 09:05
Medlem
Gud vad obehagligt varför ringde han inte på dörren först iaf? skaffa en sån där kedja till dörren som gamlingar har
Citera
2013-08-18, 19:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
1. Vete fasen om detta räknas som hemfridsbrott, vilket är straffbart.
2. Byt lås så slipper du liknande händelser i framtiden.

Ja, det är frågan om hemfridsbrott. Enda tillfället de får gå in utan förvarning är vid pågående läckage.

Även när de går in med huvudnyckel så skall de alltid ringa på dörrklockan först.

Bästa sättet att skydda sig mot dessa är att alltid ha en dörrkedja/spärr när man är hemma. Då ser de att det är någon hemma och ringer då på.
Citera
2013-08-18, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det är frågan om hemfridsbrott. Enda tillfället de får gå in utan förvarning är vid pågående läckage.

Även när de går in med huvudnyckel så skall de alltid ringa på dörrklockan först.

Bästa sättet att skydda sig mot dessa är att alltid ha en dörrkedja/spärr när man är hemma. Då ser de att det är någon hemma och ringer då på.

Personligen vill jag veta om någon ska in även om jag inte är hemma, och då är tyvärr kedja inifrån inte ett alternativ. Enda sättet är att byta lås när man flyttar in (vem vet för övrigt hur mycket nycklar det finns på vift sedan tidigare hyresgäster). Jag har aldrig förstått varför folk inte byter lås när de flyttar in någonstans. För mig är det helt självklart.
Citera
2013-08-18, 19:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jlufanatic

Detta känns mycket obehagligt och oacceptabelt på alla sätt! Har någon därute varit med om liknande? Vad kan jag som hyresgäst göra annat än att kontakta förvaltarfirman som inte nödvändigtvis lyssnar/bryr sig?

Tack på förhand

Är du säker på att du inte blev allvarligt kränkt också?

Inse att när en fastighetsägare utför renoveringsarbeten i fastigheten så använder man ofta inhyrda entrepenörer och ibland inhyrs dessa med kort varsel. Det innebär ibland att det uppstår kommunikationsmissar. Vad är problemet? Hann du inte föna håret innan entrepenören dök in?

OM det är så att det springer hantverkare i fastigheten under renoveringstiden så får man helt enkelt anpassa sig. Om man, av någon anledning, vill ha speciella regler för vissa entrepenörer så går det nog att fixa.

Du har aldrig kommit på tanken att prata med fastighetsägaren istället för att gnälla på flashback?
Citera
2013-08-18, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Är du säker på att du inte blev allvarligt kränkt också?

Inse att när en fastighetsägare utför renoveringsarbeten i fastigheten så använder man ofta inhyrda entrepenörer och ibland inhyrs dessa med kort varsel. Det innebär ibland att det uppstår kommunikationsmissar. Vad är problemet? Hann du inte föna håret innan entrepenören dök in?

OM det är så att det springer hantverkare i fastigheten under renoveringstiden så får man helt enkelt anpassa sig. Om man, av någon anledning, vill ha speciella regler för vissa entrepenörer så går det nog att fixa.

Får jag gissa på att du är hantverkare?

Nu är det ju hantverkarna som ska anpassa sig när de befinenr sig i människors hem, inte tvärtom. Är man så pundig att man går in i en människas hem utan förvarnig och utan att ens ringa på först så borde man byta jobb till något där man inte behöver interagera med kunder och omgivning, typ en fabrik, gruva eller någåt annat lämpligt.

Folk som beter sig så är anledningen till att jag aldrig lämnar iväg nycklar till utomstående.
Citera
2013-08-18, 21:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Får jag gissa på att du är hantverkare?

Nu är det ju hantverkarna som ska anpassa sig när de befinenr sig i människors hem, inte tvärtom. Är man så pundig att man går in i en människas hem utan förvarnig och utan att ens ringa på först så borde man byta jobb till något där man inte behöver interagera med kunder och omgivning, typ en fabrik, gruva eller någåt annat lämpligt.

Folk som beter sig så är anledningen till att jag aldrig lämnar iväg nycklar till utomstående.

Det handlar självklart om en ömsesidig anpassning. Vid reparationsarbeten i fastigheten får man räkna med att allt inte är som vanligt.

Som sagt...det förefaller som att alltfler människor i det här landet har tappat förmågan att prata med varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in