• 2
  • 3
2013-08-26, 19:27
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nu minns jag inte det här specifika fallet, men om hårdvaran vägrar köra osignerad kod - och t.ex. Sony är de enda som sitter på signeringsnycklarna - så spelar det ingen roll att du kan kompilera om den. Du kommer inte köra dina nya fina binärer på din hårdvara.
Ah, ungefär som Secure Boot, då?
Citera
2013-08-27, 18:49
Medlem
Kapten Kagges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Fast det är väl bara att göra ändringar i källkoden och kompilera om den?

Precis som vhe säger, dina ändringar blir värdelösa för apparaten vägrar köra kärnan om den inte är krypterad med rätt nycklar.

Jag minns nu att det framförallt var TiVo som trixade med detta, inte Sony. Det var TiVo som tvingade fram detta i GPL v3. Licensen säger nu att om man gör liknande saker så måste man även skicka med de nycklar som behövs för att kryptera kärnan så man kan få nytta av sina ändringar. (Detta tolkades först av GPL-hatare som att företag måste avslöja alla sina kryptonycklar, vilket självklart inte är sant.)

edit: Torvalds och Stallman var lite oense det här. Torvalds tyckte det var okej bara källkoden finns tillgänglig medans Stallman ansåg att det var att gå runt intentionen med licensen, vilket jag definitivt håller med om. Torvalds tyckte att man väl får bygga sin egna TiVo-hårdvara om man vill köra koden.
Senast redigerad av Kapten Kagge 2013-08-27 kl. 18:52.
Citera
2013-08-27, 19:19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
edit: Torvalds och Stallman var lite oense det här. Torvalds tyckte det var okej bara källkoden finns tillgänglig medans Stallman ansåg att det var att gå runt intentionen med licensen, vilket jag definitivt håller med om. Torvalds tyckte att man väl får bygga sin egna TiVo-hårdvara om man vill köra koden.

Vilket Torvalds har helt rätt i om han nu verkligen sagt det. Som vanligt ska open source tomtar av Stallmans like ha någon slags särbehandling, och som vanligt av väldigt diffusa skäl.
Citera
2013-08-27, 22:31
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vilket Torvalds har helt rätt i om han nu verkligen sagt det. Som vanligt ska open source tomtar av Stallmans like ha någon slags särbehandling, och som vanligt av väldigt diffusa skäl.
Jag förstår att alla inte är jättefans av Stallman, men här måste jag hålla med honom. Inget företag ska hindra dig från att ändra koden på en typ av hårdvara.
Citera
2013-08-27, 22:50
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Tja, hela syftet med licensen är att användaren skall kunna fixa eventuella problem hen stöter på. Signeringsnyckelssörjan sätter stopp för det. Att säga att det är ett licensbrott (åtminstone "in spirit") är knappast att begära "särbehandling".
Att man täpper till kryphål i ett kontrakt är inte fanatism, det är snarare pragmatism.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in