2013-08-16, 15:25
Medlem
sciencestudent4s avatar
Goddag kära Flashbackare!

I Sverige är studier av engelska språket OBLIGATORISKT under hela grundskolan och under varje gymnasieprogram. De som ansvarar för undervisningen (skapandet av läroplaner & kurser) är skolverket.

Detta har fått mig att fundera och följande frågor har dykt upp i min skalle på sistone:

1. Vad är syftena med att vi svenskar lär oss engelska?

Vilken nytta för INDIVIDEN förväntar sig skolverket att vi ska ha med kunskaper av engelska?
Är det för att vi ska kunna företaga/handla med omvärlden?
För att vara lämpliga för vissa internationella arbeten som t.ex. pilot, diplomat?
Annat än yrkeslivet så som vid utbildning/resor/politik osv?

2. Varför är just engelska obligatoriskt när det finns många andra viktiga världsspråk som t.ex. tyska, ryska, franska, spanska, portugisiska, kinesiska (mandarin) osv?

3. Är engelska språket oss påtvingat från skolverket, EU eller något engelsktalande land?

Tack på förhand! /Alexander
Senast redigerad av sciencestudent4 2013-08-16 kl. 15:33.
Citera
2013-08-16, 15:27
Bannlyst
Det är bra med engelska om man vill läsa på högskolan. Mycket kurslitteratur är på engelskan.
Dessutom är det bra att kunna engelska om man är utomlands.
Citera
2013-08-16, 15:27
Medlem
krigsbarns avatar
Det är bra att kunna engelska, både i skolan (universitetsstudier t.ex.) samt ute i världen.
edit: ... 2a.
Citera
2013-08-16, 15:34
Medlem
Mcreadys avatar
Engelska är det dominanta sekundär språket ute i världen och därför anser svenska skolverket att detta ska läras ut till svenskar för att vi anpassa oss till den värld vi lever i.
Citera
2013-08-16, 15:36
Medlem
sciencestudent4s avatar
Tack för svar grabbar men ni har inte svarat tillräckligt utförligt på en enda av mina frågor. Självklart är det viktigt med kunskaper i engelska vid högre studier i/utanför Sverige och när man semestrar...
Citera
2013-08-16, 15:39
Medlem
sciencestudent4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Engelska är det dominanta sekundär språket ute i världen och därför anser svenska skolverket att detta ska läras ut till svenskar för att vi anpassa oss till den värld vi lever i.

Ok, var kan man läsa mer om dominanta sekundära språk? Det måste ju finnas fler än engelskan, jag gissar på franska/tyska/ryska i Europa och kinesiska/japanska i östra Asien.
Citera
2013-08-16, 15:47
Medlem
Mcreadys avatar
1. Nyttan för individen är att han/hon får lära sig ett sekundärt språk som är vida använt i större delen av världen. Det kan hjälpa till med studier, arbetssökande och allmän integration med omvärlden via olika media som internet och vid resor utomlands om så i arbete eller på semester.

2. Som sagts tidigare så är det just för att engelskan är så vida använd av dom flesta länder i västvärlden. Lär du dig t.ex. tyska, ryska eller albanska så är detta givetvis bara en bonus eftersom du breddar din språkkunskap ytligare och med det vidgar du dina möjligheter till ett liv, jobb, kontakter och socialt liv utanför Sverige.

3. Engelskan skulle man väl kunna säga är ''påtvingad'' av skolverket och regering. Dom har bestämt och anser att ge svenska befolkningen möjligheten till att lära sig ett stort internationellt språk ska ge dom en större chans i världen och även gynna Sverige genom att göra det till ett land som har engelska som andra språk.
Citera
2013-08-16, 15:48
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sciencestudent4
Ok, var kan man läsa mer om dominanta sekundära språk? Det måste ju finnas fler än engelskan, jag gissar på franska/tyska/ryska i Europa och kinesiska/japanska i östra Asien.

Finland är ju ett bra exempel. Där är svenska och engelska krav som sekundära språk.
Citera
2013-08-16, 16:31
Medlem
1. Världen blir mer globaliserad för varje dag som går och det är väl relativt vettigt om alla kan kommunicera med varandra?

2. De allierade vann andra världskriget och efterkrigstiden speglades hårt utav detta framförallt i europa, I Sverige gick man över från lära ut tyska som andra språk till engelska, unioner utav de som vunnit kriget bildades osv.

Att det just blev engelska över till exempel franska har nog mycket att göra med att de två största nationerna (USA och England) redan pratar engelska. Sedan är engelska ett relativt enkelt språk att lära, framförallt med alla kulturströmningar från USA (film, musik, böcker...)

3. Påtvingat är väl fel ord, men ja. Regeringen i Sverige vill att så många som möjligt ska kunna kommunicera med omvärlden då som jag sa, vi lever i ett globaliserat samhälle. Kommunikation är livsviktigt för att kunna slå sig in på marknaden.
Citera
2013-08-16, 16:59
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeavingLasVegas
Att det just blev engelska över till exempel franska har nog mycket att göra med att de två största nationerna (USA och England) redan pratar engelska.
Att USA är/var "störst" kan jag förstå, men Storbritannien var väl knappast så självklart "större" (i vilken bemärkelse du nu använder ordet) eller mer dominant än till exempel Frankrike.
Citera
2013-08-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Att USA är/var "störst" kan jag förstå, men Storbritannien var väl knappast så självklart "större" (i vilken bemärkelse du nu använder ordet) eller mer dominant än till exempel Frankrike.

Det var ju Storbritannien och Usa som "räddade" världen.
Förut läste vi som sagt tyska, men eftersom Tyskland förlorade kriget så blev de utmålade som de onda.
Ryssen var förvisso med o vann kriget men blev utmålade som satan ändå.
Jag antar att det är därför engelska är det dominanta språket, i alla fall i vårt hörn av världen.
Åker man till Sydamerika så är det väl spanska/portugisiska som dominerar. I Afrika snackar många franska.
I Asien är det väl kinesiska i olika former som härjar.
Citera
2013-08-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det var ju Storbritannien och Usa som "räddade" världen.
Förut läste vi som sagt tyska, men eftersom Tyskland förlorade kriget så blev de utmålade som de onda.
Ryssen var förvisso med o vann kriget men blev utmålade som satan ändå.
Jag antar att det är därför engelska är det dominanta språket, i alla fall i vårt hörn av världen.
Åker man till Sydamerika så är det väl spanska/portugisiska som dominerar. I Afrika snackar många franska.
I Asien är det väl kinesiska i olika former som härjar.

Korrekt, rent ur ekonomiskt och stridsdugligt perspektiv var USA och Ryssland starkast efter andra världskriget. Ryssarna isolerade sig själva med de länder de ansåg sig ha rätt till dock.

Anledningen till varför franska/engelska talas i så många länder i Afrika har givetvis med koloniseringen att göra. I central och Sydamerika är spanska dominerande och i Asien förmodligen engelskan. Kina satsar stenhårt på engelskundervisning i skolan och även fast engelskan inte är ett officiellt språk i Indien längre, togs bort i mitten av 60-talet tror jag, så är språket väldigt utbrett och populärt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in