2013-08-14, 20:59
Medlem
Tjena!

Jag ska snart flytta där det finns Tele2 och stadsnät draget. Det jag inte fattar är vad skillnaden är på dessa.

Gör det någon skillnad om jag beställer Tele2 via stadsnätet eller separat via Tele2 jacket? Fattar nada.
Citera
2013-08-14, 21:12
Medlem
Stadsnät är väl vanligtvis fiber.
Vad har du för ledning i tele2-jacket?

Jag har aldrig hört talas om något alternativ som slår stadsnät gällande hastighet, reliabilitet eller pris.
Citera
2013-08-14, 22:42
Medlem
PeterNosters avatar
Är "Tele2 jacket" via kabel-TV kanske?

Fiber och kabel är nästan lika bra tekniskt.
Vad är priset?
Citera
2013-08-14, 23:01
Medlem
Shit har faktiskt ingen koll på det där jacket, måste ringa och höra med dom, men snackade med han som bor där nu, han sa att han bara hade kopplat in en router där han flyttade in så hade det funkar direkt, inte för det säger så mycket kanske.
Citera
2013-08-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeilon
Tjena!

Jag ska snart flytta där det finns Tele2 och stadsnät draget. Det jag inte fattar är vad skillnaden är på dessa.

Gör det någon skillnad om jag beställer Tele2 via stadsnätet eller separat via Tele2 jacket? Fattar nada.

Det står på deras hemsida, med Tele2 FiberLAN har du även möjlighet att nyttja förmånliga erbjudanden med telefoni och TV. Behöver du inte detta, då kan du säkert få ett billigare bredbandsabonnemang via stadsnätet.

http://www.tele2.se/bredband/vara-bredbandstyper.aspx
Citera
2013-08-15, 07:00
Medlem
Protons avatar
Skillnaden är att tele2 är tele2-ägt, du lär få svårt att köpa andras tjänster i det nätet medan ett stadsnät står det vilken leverantör som helst fritt att leverera tjänster i nätet.

Läs på sidan http://www.opennet.se/, de hade en rätt bra förklaring på vad stadsnät var för något.
Citera
2013-08-15, 14:22
Medlem
PeterNosters avatar
Det verkar finnas Tele2 via TV-uttaget:
http://www.tele2.se/files/installationsblad-3play-via-antennuttag.pdf

Lite konstigt om de dragit in två fibrer.
Citera
2013-08-17, 02:39
Medlem
Glömde nämna att en Tele2 boxer till TV ingick. Det där modemet som ska vara kopplat till Tele2 uttaget, brukar de höra till lägenheten eller måste man köpa en sån och en router?

http://www.tele2.se/files/installati...ntennuttag.pdf

Nuvarande hyresgäst sa att internet ingår och att han kopplade in en router så funka det direkt utan att ha beställt något leverantörs erbjudande men han nämnde inget om ett modem.

Fick inget vettigt svar på frågan av hyresvärden heller, hon sa bara att jag skulle kolla med Tele2 och stadsnät om vilket erbjudande som finns...? Menar hon att jag ska kolla efter bättre erbjudande än det som redan ingår då eller?

PS ska ringa och kolla på måndag men låter så virrigt...
Citera
2013-08-18, 00:29
Medlem
PeterNosters avatar
Modem behövs bara för kabel och telefonjacksanslutning. Klarade han sig med router så är det fiber men du vet inte om han använde Tele2-uttaget eller stadsnätet.

Om det ingår i hyran så tippar jag att det är ett s.k Tele2-hus med fiber och att det är ett kollektivavtal.
Kollektivavtal är ofta mycket billigare än om var och en beställer sitt bredband via stadsnät.
Citera
2013-08-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Modem behövs bara för kabel och telefonjacksanslutning. Klarade han sig med router så är det fiber men du vet inte om han använde Tele2-uttaget eller stadsnätet.

Om det ingår i hyran så tippar jag att det är ett s.k Tele2-hus med fiber och att det är ett kollektivavtal.
Kollektivavtal är ofta mycket billigare än om var och en beställer sitt bredband via stadsnät.

Ganska säker på att han körde på Tele2 nätet, han körde bredbands testet och den linan låg på 10/10, så antar att det är den linan som ingår då så får jag lägga ut mer cash om jag vill ha snabbare om jag börjar förstå det rätt.

Då förväntar jag mig att jag bara behöver koppla in en router när jag flyttar in så ska det funka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in