Citat:
Ursprungligen postat av
ErikJ
Stor eloge till dig TS men gud vad trist det låter. Inte att ni sparar men att all form av spontanitet verkar helt utesluten.
Jag skulle personligen aldrig klara att leva ett så inrutat liv.
Vad blir skillnaden om ni ena dagen spenderar 500kr och den andra dagen 100kr? Förstod inte det.
Antar att Er trista period på 9 månader börjar nu, lagom till vinter, mörker och djävulskap

Hade helt glömt bort tråden
Skillnaden är bara psykiskt, men det fungerar för oss! Så länge det fungerar så varför ändra på något?
Precis så startade den "trista" perioden ett par dagar efter ditt inlägg, med några justeringar.
Blev för en gångs skull lite svårstartat en period, och en extrautgift i form av ett bilinköp i februari.
Så sparkontot fick lida lite
Däremot har vi nu dragit ner 70% av bensinkostnaden framöver, och räknar jag rätt kommer jag betala 35-40K mindre/år på bensin/försäkringar/skatter på nya bilen.
Så dom 100K jag fick lägga ut är tillbaka i fickan om 2,5 - 3 år (värdeminskning frånsedd, precis som om gamla bilen inte gick ner i värde... )
Vi har iallafall lyckats spara in från 25 aug - 25 feb runt 80 000 och har 2 månader kvar så 100 det här året ska vi nog klara.