• 4
  • 5
2013-08-22, 10:50
Medlem
Tralfamadores avatar
Är inte det här med att storhandla väldigt överskattat? Det blir mycket som bara ruttnar bort, eller halvtomma burkar som surnar innan man använt upp det. Visst kan man storhandla sånt man kan frysa in, men annars föredrar jag att handla för ca tre middagar framåt. Av resterna blir det oftast en fjärde måltid och svinnet blir minimalt.

300 kr/dagen låter som en jobbig gräns att hålla sig kring. Har ni barn? Spenderar du för att kunna njuta mer under sommarn? Den typen av sparplaner är värd om man på längre sikt kan få en bättre ekonomi som om man exempelvis amorterar av på huset men inte för att leva livet några månader. Men var o en gör som man vill och föredrar.
Citera
2013-08-22, 18:10
Medlem
ErikJs avatar
Stor eloge till dig TS men gud vad trist det låter. Inte att ni sparar men att all form av spontanitet verkar helt utesluten.
Jag skulle personligen aldrig klara att leva ett så inrutat liv.

Vad blir skillnaden om ni ena dagen spenderar 500kr och den andra dagen 100kr? Förstod inte det.

Antar att Er trista period på 9 månader börjar nu, lagom till vinter, mörker och djävulskap
Senast redigerad av ErikJ 2013-08-22 kl. 18:13.
Citera
2013-08-22, 18:40
Medlem
Finans.killens avatar
Du svara på din egna fråga i trådstarten.
Du tillåter inte att ni går över budgeten om ni har varit duktiga en dag, att spendera 200 en dag för att spendera 400 nästa är inte alls dumt och det tar bort "kravet" på att ni MÅSTE bränna 300 om dagen.
Citera
2014-03-12, 20:41
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Stor eloge till dig TS men gud vad trist det låter. Inte att ni sparar men att all form av spontanitet verkar helt utesluten.
Jag skulle personligen aldrig klara att leva ett så inrutat liv.

Vad blir skillnaden om ni ena dagen spenderar 500kr och den andra dagen 100kr? Förstod inte det.

Antar att Er trista period på 9 månader börjar nu, lagom till vinter, mörker och djävulskap

Hade helt glömt bort tråden

Skillnaden är bara psykiskt, men det fungerar för oss! Så länge det fungerar så varför ändra på något?

Precis så startade den "trista" perioden ett par dagar efter ditt inlägg, med några justeringar.

Blev för en gångs skull lite svårstartat en period, och en extrautgift i form av ett bilinköp i februari.
Så sparkontot fick lida lite

Däremot har vi nu dragit ner 70% av bensinkostnaden framöver, och räknar jag rätt kommer jag betala 35-40K mindre/år på bensin/försäkringar/skatter på nya bilen.
Så dom 100K jag fick lägga ut är tillbaka i fickan om 2,5 - 3 år (värdeminskning frånsedd, precis som om gamla bilen inte gick ner i värde... )

Vi har iallafall lyckats spara in från 25 aug - 25 feb runt 80 000 och har 2 månader kvar så 100 det här året ska vi nog klara.
Citera
2014-03-12, 20:43
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Är inte det här med att storhandla väldigt överskattat? Det blir mycket som bara ruttnar bort, eller halvtomma burkar som surnar innan man använt upp det. Visst kan man storhandla sånt man kan frysa in, men annars föredrar jag att handla för ca tre middagar framåt. Av resterna blir det oftast en fjärde måltid och svinnet blir minimalt.

300 kr/dagen låter som en jobbig gräns att hålla sig kring. Har ni barn? Spenderar du för att kunna njuta mer under sommarn? Den typen av sparplaner är värd om man på längre sikt kan få en bättre ekonomi som om man exempelvis amorterar av på huset men inte för att leva livet några månader. Men var o en gör som man vill och föredrar.

Som jag skriver i trådstarten så sparar vi bara från 25 aug (lönedagen) till 25maj. så sommaren sparar vi inte på något som helst.

Ska väl tilläggas att sparpengarna använder vi inte under några omständigheter.. förutom bilköpet då
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in