2013-08-22, 10:44
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Enligt brottsbalken så är det inte våldtäkt eftersom TS inte använde våld eller hot om brottslig gärning för att få henne i säng.

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Du kan ju inte bara citera halva lagtexten...

1 § Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.
Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.
Citera
2013-08-22, 10:48
Medlem
Fruktlimpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Du kan ju inte bara citera halva lagtexten...

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Mitt misstag.
Men jag tror inte att tjejen i TS berättelse faller under någon av dem där.

Om TS bara var tjatig så är det ju inte riktigt en utsatt situation till den graden att det är våldtäkt. Vill jag tro iallafall, dock så kan hon ju hävda att hon fruktade att han skulle bli våldsam ifall att hon inte gick med på det.

Dock så om man utgår endast från TS historia så är jag lite på stängslet angående om hon var utsatt eller inte.
Så tjatig som han var så kan man ändå nästan säga att hon var utsatt.
Citera
2013-08-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Mitt misstag.
Men jag tror inte att tjejen i TS berättelse faller under någon av dem där.

Om TS bara var tjatig så är det ju inte riktigt en utsatt situation till den graden att det är våldtäkt. Vill jag tro iallafall, dock så kan hon ju hävda att hon fruktade att han skulle bli våldsam ifall att hon inte gick med på det.

Dock så om man utgår endast från TS historia så är jag lite på stängslet angående om hon var utsatt eller inte.
Så tjatig som han var så kan man ändå nästan säga att hon var utsatt.
För att det skall anses som särskilt utsatt eller allvarlig rädsla, så fordras särskilda omständigheter, så som att en okänd man klättrar in genom ett fönster och påbörjar sexuella handlingar och offret inte törs protestera. Att däremot säga nej sju gånger utan att göra motstånd faller ej under våldtäkt.
Citera
2013-08-22, 13:42
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonejehorn
DÖD FISK?
helt ointresserade om man gjorde det så fick man ju avbryta samlaget om det nu ens hade inletts.
Det har väl varit några gånger när dom har somnat under förförelseaktens inledning. Men vafan då backar jag ju.

Att ingen ens har påpekat det absurda i detta inlägg? Hur fan lyckas du få dom att somna under inledningen? Är du så kass eller har du blandat drinkarna med roppar för att få hem flickebarnen?
Citera
2013-08-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Att ingen ens har påpekat det absurda i detta inlägg? Hur fan lyckas du få dom att somna under inledningen? Är du så kass eller har du blandat drinkarna med roppar för att få hem flickebarnen?

Haha come on, jag har själv somnat under förförelseakten, men då var jag väldigt beruad. Hade jag varit tjej hade det väl räknats som våldtäkt.
Citera
2013-08-26, 00:26
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilhelmKryss
Haha come on, jag har själv somnat under förförelseakten, men då var jag väldigt beruad. Hade jag varit tjej hade det väl räknats som våldtäkt.

Om du är så dragen så du däckar så blir det väl inget sex? Om tjejen däckar och du då har samlag med henne så är det våldtäkt.
Om tjejen för upp grejer i Anus eller likande på dig när du har däckat så är det också våldtäkt.
Citera
2015-06-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonejehorn
Ett nej är ett nej, men får jag fråga en sak. Jag har knullat flera brudar som sa nej, men som ville egentligen. De ville bli förförda helt enkelt.
De sa inte
- nä nu får du fan skärpa dig ditt äckel. Stopp innan jag blir förbannad!
De sa istället
- nä jag vet inte om jag vill
- ja men bara känna lite
- nä jag vill inte nu
- nä vi skall inte göra så, jag skall bara känna lite
- nä, du får inte
- är det inte skönt?
- jo men jag vill inte göra det första kvällen
- jo det är inga problem, är inte detta skönt? Jag tycker du är så fin. Jag tycker jättemycket om dig.
- jo men sluta nu
- bara lite till. är det skönt?
- ja, men....sluta
- så?
- Jaaaaa, men jag ville inte osv osv
Är det våldtäkt? Nej inte i min värld.
vad tycker ni?

Om en tjej säger nej, sluta eller att hon inte vill så måste du sluta, annars är det våldtäkt. Om hon är en sån tjej som säger nej om hon egentligen vill o sen blir besviken för att hon inte får sex är hon dels en idiot och dels är det hennes fel o hon borde lära sig att inte säga saker hon inte menar.
Men ja, du måste alltid vara helt säker på att hon vill o om hon inte säger ifrån eller så borde du ändå fråga för att vara säker. Om du märker att hon på något sätt tvekar borde du genast sluta
Citera
2015-06-20, 15:27
Medlem
Extreme75s avatar
Det finns ett fall, säkert finns den här i en tråd under Kriminalhistoria där ett gäng som regelbundet träffades på en krog på Stureplan för att senare gå hem till någon där dom hade gruppsex och efter nattens övningar gick nöjda och belåtna hem till sitt.

Samma gäng träffades ett halvår senare på samma krog, där man hånglade upp varandra innan man gick hem till någon där det blev gruppsex. Alla var nöjda med kvällens övningar och gick hem till sitt.
Dagen efter anmälde en av tjejerna en av killarna för våldtäckt som blev dömd, bara på hennes ord.

Många med mig tyckte att man godkänt innehållet på kvällens bravader när man tillfrågades på krogen om hon ville gå med hem på gruppsex.

Ett bevis på att inget våld användes var att hon väntade tills nästa dag att gå till polisen.

En annan sak jag tänkte på. Om killen varit en taxichaffis eller rörmokare så hade hon inte gått till polisen. Nu hade han pengar och det var dom hon var ute efter.

Det finns spelregler för allt annat, då borde det också finnas för sexmöten.
Citera
2015-06-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Det finns ett fall, säkert finns den här i en tråd under Kriminalhistoria där ett gäng som regelbundet träffades på en krog på Stureplan för att senare gå hem till någon där dom hade gruppsex och efter nattens övningar gick nöjda och belåtna hem till sitt.

Samma gäng träffades ett halvår senare på samma krog, där man hånglade upp varandra innan man gick hem till någon där det blev gruppsex. Alla var nöjda med kvällens övningar och gick hem till sitt.
Dagen efter anmälde en av tjejerna en av killarna för våldtäckt som blev dömd, bara på hennes ord.

Många med mig tyckte att man godkänt innehållet på kvällens bravader när man tillfrågades på krogen om hon ville gå med hem på gruppsex.

Ett bevis på att inget våld användes var att hon väntade tills nästa dag att gå till polisen.

En annan sak jag tänkte på. Om killen varit en taxichaffis eller rörmokare så hade hon inte gått till polisen. Nu hade han pengar och det var dom hon var ute efter.

Det finns spelregler för allt annat, då borde det också finnas för sexmöten.

Att det var bara på hennes ord finner jag osannolikt, speciellt eftersom det var gruppsex och alltså flera vittnen. Skulle hon hävdat våldtäkt men alla andra säga att hon var med på det och det inte fanns stödbevisning så lär det ju inte bli fällande dom.
I call bull shit.
Att hon väntade tills nästa dag är inte alls bevis på att inget våld användes.
Många med dig är tydligen helt jävla dumma i huvudet. Alla har rätt att ångra sig. Har en tjej sagt ja på krogen men säger nej när ni kommer hem så är det nej som gäller.

Det fungerar inte så i Sverige, du får inte mer i skadestånd om personen som begår ett brott mot dig är rik.

Det finns regler(eller lagar som vi också kallar det) och de lagarna säger att om någon säger nej så betyder det nej .
Citera
2015-06-20, 16:05
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att det var bara på hennes ord finner jag osannolikt, speciellt eftersom det var gruppsex och alltså flera vittnen. Skulle hon hävdat våldtäkt men alla andra säga att hon var med på det och det inte fanns stödbevisning så lär det ju inte bli fällande dom.
I call bull shit.
Att hon väntade tills nästa dag är inte alls bevis på att inget våld användes.
Många med dig är tydligen helt jävla dumma i huvudet. Alla har rätt att ångra sig. Har en tjej sagt ja på krogen men säger nej när ni kommer hem så är det nej som gäller.

Det fungerar inte så i Sverige, du får inte mer i skadestånd om personen som begår ett brott mot dig är rik.

Det finns regler(eller lagar som vi också kallar det) och de lagarna säger att om någon säger nej så betyder det nej .

Stackars skötsamma karlar som inte vet om en kärleksnatt kommer att rendera på Kumlaanstalten eller som en trevlig kväll.
Citera
2015-06-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Stackars skötsamma karlar som inte vet om en kärleksnatt kommer att rendera på Kumlaanstalten eller som en trevlig kväll.

Falska anmälningar sker så klart men om man undanhåller sig från att begå våldtäkt så minskar chansen att bli anmäld ganska rejält.
Säger någon nej så betyder det nej. Inte så jäkla svårt att fatta kan man tycka men uppenbarligen så är det det för vissa.
Citera
2015-06-20, 16:56
Medlem
TS skrev något om att fina tjejer skäms för att de är kåta och egentligen vill, fast därför säger nej. Jag har en annan hypotes, tjejen hade planerat att ligga, men TS börjar fingra på henne alldeles för tidigt och är avtändande på, vilket gör att hon nära på ångrar sig och vill gå hem istället. Hade TS varit mer av en gentleman och lite skickligare hade hon sagt ja istället för nej.

Som tjej vet man ju inte riktigt vad som väntar, och letar tecken på att det är ett bra eller dåligt val in i det sista. Är killen då klantig och försöker komma innanför byxorna i förtid, tja då tolkar man det som att han har noll koll och att ligget troligtvis kommer vara utan utdelning så att säga.

Varför inte bara vänta tills tjejen säger ja? Bra mycket enklare. Jag anser att allt annat bör klassas som våldtäkt, sen tror jag väl inte att just den tjejen i det exemplet mådde dåligt efteråt, men vad vet jag... Ett nej är alltid ett nej, men om du backar och slutar tjata kanske tjejen ändrar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in