2013-08-13, 19:57
Medlem
Hyfabuss avatar
Eftersom att jag stör mig så mycket på min tandsten googlade jag hur man kan ta bort det själv. Jag kom då över detta: http://www.dentonordic.com/sv/produkter/dentonordics-tandstensinstrument-rostfritt-stal.html

Är detta riskfyllt? Kan man riskera att förstöra emaljen eller liknande även om man bara givetvis använder dem lätt och försiktigt?
Citera
2013-08-13, 20:43
Medlem
TheShapes avatar
Kort svar; ja - det är med stor sannolikhet skadligt.

Problemet är inte att få bort (en del av) tandstenen, utan att när du väl har fått bort en del av klumparna så ligger det fortfarande kvar en hel del på ytan, med tonvis av ojämnheter och hålutrymmen som bakterier älskar att gömma och gro i.

"Då är det väl bara att slipa", tänker man då kanske, men det är där då det blir skadligt för emaljen. Ska du leka med det där själv, och inte vet vad du sysslar med - så kan jag nästan garantera dig att det inte kommer att sluta väl.

Och så jävla dyrt är det inte att gå till tandläkaren. Jag själv får väldigt lätt tandsten men behöver inte gå till tandläkaren mer än två gånger om året. Kostar 6-800kr/besöket. På ett år blir det maximalt två papp (såvida man inte behöver fixa några hål, vilket jag förvisso aldrig har behövt). Vill inte ens spekulera i hur många tusenlappar jag lägger på "nöjen", så som dryck, mat eller andra impulsfenomen som man antingen skiter eller kissar ut på ett år.

Så mitt råd är att du skippar köpa ett sådant "kit", gå till tandläkaren och gör en ordentlig rensning och se till att hålla efter med tandtråd och bra borste, så kommer din mun att tacka dig. Tänder vill du inte leka och snåla med, utan något som du förhoppningsvis vill ha kvar många år till.
Citera
2013-08-13, 20:53
Medlem
Hyfabuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Kort svar; ja - det är med stor sannolikhet skadligt.

Problemet är inte att få bort (en del av) tandstenen, utan att när du väl har fått bort en del av klumparna så ligger det fortfarande kvar en hel del på ytan, med tonvis av ojämnheter och hålutrymmen som bakterier älskar att gömma och gro i.

"Då är det väl bara att slipa", tänker man då kanske, men det är där då det blir skadligt för emaljen. Ska du leka med det där själv, och inte vet vad du sysslar med - så kan jag nästan garantera dig att det inte kommer att sluta väl.

Och så jävla dyrt är det inte att gå till tandläkaren. Jag själv får väldigt lätt tandsten men behöver inte gå till tandläkaren mer än två gånger om året. Kostar 6-800kr/besöket. På ett år blir det maximalt två papp (såvida man inte behöver fixa några hål, vilket jag förvisso aldrig har behövt). Vill inte ens spekulera i hur många tusenlappar jag lägger på "nöjen", så som dryck, mat eller andra impulsfenomen som man antingen skiter eller kissar ut på ett år.

Så mitt råd är att du skippar köpa ett sådant "kit", gå till tandläkaren och gör en ordentlig rensning och se till att hålla efter med tandtråd och bra borste, så kommer din mun att tacka dig. Tänder vill du inte leka och snåla med, utan något som du förhoppningsvis vill ha kvar många år till.
Som fattig student kan man inte gå till tandläkaren hur man vill bara för att ta bort lite tandsten. Däremot har du helt klart rätt i att det är lika bra att jag lever med lite tandsten tills framtiden, då jag kan gå som jag vill. Känns ganska dumt att förstöra tänderna nu och få lida av det resten av livet enbart för att få bort lite tandsten.
Citera
2013-08-13, 21:05
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfabus
Som fattig student kan man inte gå till tandläkaren hur man vill bara för att ta bort lite tandsten. Däremot har du helt klart rätt i att det är lika bra att jag lever med lite tandsten tills framtiden, då jag kan gå som jag vill. Känns ganska dumt att förstöra tänderna nu och få lida av det resten av livet enbart för att få bort lite tandsten.

Många av oss har varit där redan, men nog har tom. en "fattig student" råd att lägga undan 1500kr om året (finns trots allt ännu billigare tandläkare). När du slutar dricka, äta skräpmat eller tar andra "lyxkonsumtioner" så kan du komma tillbaka med hur fattigt det är att vara student.

Dessutom, är du under 29 så får du 300kr om året i tandvårdsbidrag (eller 150kr om du är över 30), som dras av under tandläkarbesöket, som man får "spara" det i två år. Så har du inte varit hos tandläkaren under två år, så har du i princip en gratis grundundersökning att hämta ut.
Citera
2013-08-13, 21:50
Medlem
Min tandhygienist tyckte iallafall inte att det var någon bra idé att ta bort tandsten med hjälp av en skruv.
Citera
2013-08-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfabus

Jo man har råd även som student, sparar du 100kr per månad så räcker det till att kolla tänderna och ta bort tandsten. 100kr per månad klarar du av att spara, du lägger garanterat ner betydligt mer på alkohol, tobak, godis, skräpmat osv.

Sen är det inte nyttigt att gå med tandsten heller, den bör plockas bort innan den gör skada.
Citera
2013-08-14, 00:58
Medlem
Elementarts avatar
Eftersom att du själv kommer ha svårt att se mellan tänderna samt att en skruv inte säkert är särskilt ren så borde du nog undvika att skrapa bort tandsten på egen hand. Du har ju tandvårdspremie som du kan utnyttja när du besöker tandläkaren.
Citera
2013-08-14, 07:25
Moderator
ofays avatar
Har man bara bra teknik och bra instrument borde det gå att få bort den.
Skrapa nätt och lycka till
Citera
2013-08-18, 14:37
Medlem
Jag tar bort tandsten både på mina hundar och på mej själv
Citera
2013-08-18, 15:06
Medlem
lithionits avatar
dels kan du repa emaljen, och dels kan du skära sönder tandköttet.
Citera
2013-08-18, 15:25
Medlem
fajvans avatar
Mer skada än nytta, gå till hygienist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in