2013-08-12, 23:11
Medlem
Nekro.s avatar
Godkvll allihopa, vill redovia min id om att kpa stora mngder valuta, vad tror ni kommer skjuta i vrde i framtiden?

Knns som Kinesisk/Indisk/Rysk valuta kommer bli starkare, tnkte sjlv brja vxla 2-3kkr i mnaden p ngon av de nmna valutorna, vilket utav dem kommer att vxa mest i vrde om sg fem r fram i tiden?

Ngon som tror ngot annat?
Knns som Amerikansk Dollar samt Euro kommer falla redigt nu, har en knsla av att Kronan kommer g ner ganska rejlt med.

Tror mest p Kinesisk valuta, men vill veta vad ni riktiga ekonomer tror.

1150kr=1000 Yuan
Senast redigerad av Nekro. 2013-08-12 kl. 23:15.
Citera
2013-08-12, 23:15
Medlem
nedboys avatar
Fr att det ska vara vrt det jmfrt med andra investeringsalternativ s behver du stta in bra mycket mer n den summan du talar om. Inte ens 200 000 i mnaden r motiverat jmfrt med andra alternativ.

Nu svarar jag inte p frgan utan ppekar bara att du kanske skulle lgga pengarna p andra stt att investera i d jag tror att du d borde f en strre avkastning.
Citera
2013-08-12, 23:16
Medlem
Fittigs avatar
Varfr skulle Euron falla ytterligare? Knns vl snarare som att vsterlndska ekonomier i allmnhet r inne i en terhmtningsperiod.
Citera
2013-08-12, 23:19
Medlem
Fittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Fr att det ska vara vrt det jmfrt med andra investeringsalternativ s behver du stta in bra mycket mer n den summan du talar om. Inte ens 200 000 i mnaden r motiverat jmfrt med andra alternativ.

Nu svarar jag inte p frgan utan ppekar bara att du kanske skulle lgga pengarna p andra stt att investera i d jag tror att du d borde f en strre avkastning.
Du fr ju en procentuell avkastning hur stor summa pengar du n investerar din jvla spnskalle.

Valuta spekulationer kan ge jvligt bra avkastning precis som mycket annat, bara man vet vad man hller p med.
Citera
2013-08-12, 23:22
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittig
Du fr ju en procentuell avkastning hur du n investerar dina pengar din jvla spnskalle.

Valuta spekulationer kan ge jvligt bra avkastning precis som mycket annat, bara man vet vad man hller p med.

Ja blev lite besviken p det frsta inlgget, men som det mesta i affrsvrlden mste du satsa och chansa fr att gra en vinst.
3000Yuan i mnaden i fem r kan nog bli en betydelsefull summa i slutndan, jag fr inte ut mer n 11.000 efter skatt och rkningar betalda,s jag kan inte investera mer just nu.
Citera
2013-08-12, 23:41
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittig
Du fr ju en procentuell avkastning hur stor summa pengar du n investerar din jvla spnskalle.

I frhllande till hur skert det r jmfrt med andra investeringsslag rknat till avkastning och tid s r det inte mycket att lgga ngra futtiga tusingar p valutaspekulation. Bttre att lra sig om aktiehandel d.

Men ngon fr grna komma med vinnande exempel dr man lgger ngra tusingar, jag r ppen fr att ndra mig. Blir bara glad om ngon kan visa ngot kreativt stt som slr andra investeringsslag i den nivn.
Citera
2013-08-13, 00:01
Medlem
trottwells avatar
Jag freslr att du sparar i samma valuta som du har din inkomst i och senare skall konsumera i, annars tar du en mycket stor risk. Med din ln har du fr sm marginaler fr den risken.
Senast redigerad av trottwell 2013-08-13 kl. 00:11.
Citera
2013-08-13, 14:31
Medlem
Rennetts avatar
Frst vill jag gratulera till beslutet att investera, och till insikten att frska f avkastning p fem rs sikt, vilket r sundare n en frhoppning om att dubbla pengarna p ett par rs sikt.

Dremot r jag alldeles fr konservativ fr att rekommendera direkt valutaspekulation. ven en vldiversifierad valutaportflj knns alldeles fr riskabel i dagslget. Den svenska kronan har en relativt hg vxelkurs nu, och ven om andra valutor strks s har vi rntehjningar att se fram emot, vilket balanserar upp kortsiktiga frsvagningar. Om rnteavdraget justeras eller rent av slopas s skulle det sl mot SEK, men det tror jag helt enkelt inte kommer att ske.

I stllet satsar jag p att kpa vettiga, stabilt avkastande aktier i utlandet i frhoppning om att en vacker dag f en viss hvstngseffekt i valutan. NOK r vldigt billig nu, och det talas om verhettning i norsk ekonomi, vilket p sikt bddar fr rntehjningar. EUR r billig, och kommer enligt mig att p sikt ta ver mycket av USD:s dominans som vrldsvaluta. CNY r visserligen billig, men den r ocks artificiellt nedtryckt och kommer s att frbli tills vidare (men listar man ut nr den slpps fri kan man bli mycket frmgen). INR skulle jag hlla mig borta frn.

Om jag med hot om vld skulle vara tvungen att vlja ett valutapar att spekulera i idag s skulle jag chansa p USD/PHP.
Citera
2013-08-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Godkvll allihopa, vill redovia min id om att kpa stora mngder valuta, vad tror ni kommer skjuta i vrde i framtiden?

Knns som Kinesisk/Indisk/Rysk valuta kommer bli starkare, tnkte sjlv brja vxla 2-3kkr i mnaden p ngon av de nmna valutorna, vilket utav dem kommer att vxa mest i vrde om sg fem r fram i tiden?

Ngon som tror ngot annat?
Knns som Amerikansk Dollar samt Euro kommer falla redigt nu, har en knsla av att Kronan kommer g ner ganska rejlt med.

Tror mest p Kinesisk valuta, men vill veta vad ni riktiga ekonomer tror.

1150kr=1000 Yuan

Jag r en riktig ekonom, och om jag kunde svara p frgan s skulle jag inte arbeta utan jag skulle redan vara s frmgen att jag kunde gra precis vad jag ville. Framtida valutakurser r beroende av s fruktansvrt mnga faktorer att det r totalt omjligt att frutsga hur de kommer att g. Vrdet p RMB bestms ju till strsta delen av vad de ledande i kommunistpartiet vill att vrdet ska vara. De sger i och fr sig att valutan r knuten till en valutakorg med (om jag minns rtt) dollar, yen och ringgit men talar inte om proportionerna och kan nr som helst vlja att ndra definitionen.

Om man anser att man kan frutsga valutakurser s ska man investera i kp- eller sljoptioner som krver mycket mindre insats och ger en procentuellt mycket bttre avkastning alternativt blir helt vrdelsa
Citera
2013-08-18, 05:19
Medlem
Lt oss leka med en tanke.

om man nu skulle uppfinna en superdator som skulle kunna rkna ut framtida spekulationer genom att
1. samla in fakta
2. berkna

Frgan r, vilka faktorer spelar roll?
Citera
2013-08-18, 18:53
Medlem
du menar vl inte att vxla valuta typ forexbank? isfall r du illaute d spreaden r extremt hg dr.
kolla istllet forextrader konton, om det verkligen r valutaspekulation du vill agera inom. det finns en trd om det i vrdepapperforum
Citera
2015-04-17, 11:54
Medlem
Jag investerade i kinesiska rmb fr 9 mnader sedan pga att jag brjade gra affrer i Kina d och dom har stigit vldigt mycket.

1000 kr gav mig 900 rmb d
Idag ger det mig runt 600 rmb

Vet dock inte nr jag ska slja d den brjar se lite skakig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in