2013-08-12, 13:35
Medlem
crocotars avatar
Tänkte prova mig på att tillaga en hel ädelfisk(regnbåge) idag som jag har haft i frysen ett tag nu. Har aldrig tagit mig an att tillaga en hel fisk förut, utan det har mest varit köpta färdigskurna bitar som man bara stekt på i stekpannan, därav vill jag få lite tips av någon med mer erfarenhet än mig.

Hur tillagar jag den på bäst sätt? Vad ska man ha för kryddor? Vad är gott att ha till? osv.

Tacksam för alla svar.
Citera
2013-08-12, 13:52
Medlem
stelapinnens avatar
Jag brukar använda salt citronskivor och basilika och smör, som jag har i fisken och även salt och citron på utsidorna, sen inlindar jag den i aluminiumfolie och bakar i ugn på 175 grader i cirka 45-60 minuter för en mellan stor fisk. Lycka till!
Citera
2013-08-12, 14:05
Medlem
MeanMEs avatar
Något jag tycker är smarrigt och enkelt är foliefisk.

Aluminiumfolie dubbelvikt
fisk
salt
lite peppar
dill
lite pressad vitlök
skvätt vitt vin 1/2 - 3/4 dl
smörklimp

Vik ihop aluminiumfolien ca 3 cm in på de tre sidorna till ett paket.
Picka ett litet hål för ångan att komma ut.
Se till att vikningen pekar uppåt så paketet ser ut som ett platt u så inte vätskan rinner ut.

Gör ett likadant paket med rotfrukter, typ morötter, potatis, kålrot, rotselleri byt dillen mot rosmarin och addera lite mer vitlök, smör och vin än till fisken.

Ugn 225 grader in med rotfrukterna, 20-25 minuter, lägg in fisken och låt gå tills rotfrukterna är klara brukar ta ca 45 minuter. Tid varierar givetvis på storleken på fisken.

En sås på två dl grädde och en dl vitt vin som får koka ihop lite försiktigt med lite salt och vitpeppar brukar sitta fint till. Eller så kan du öka mängden vin i fiskpaketet och addera detta goa fiskavkok till grädden. Blir en toppensås det med.

Resterande vin, ja det brukar slinka ner fint till maten och bjuder aldrig motstånd.
Citera
2013-08-12, 14:10
Medlem
Aakes avatar
Enrisrökt
Citera
2013-08-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelapinnen
Jag brukar använda salt citronskivor och basilika och smör, som jag har i fisken och även salt och citron på utsidorna, sen inlindar jag den i aluminiumfolie och bakar i ugn på 175 grader i cirka 45-60 minuter för en mellan stor fisk. Lycka till!
det låter helt orimligt lång tid. ta ut fisken och låt den bli rumstempererad innan du tillagar den, sedan sätter du ugnen på tex 100 grader och så låter du den gå där i kanske 10 minuter eller nåt
Citera
2013-08-13, 05:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
det låter helt orimligt lång tid. ta ut fisken och låt den bli rumstempererad innan du tillagar den, sedan sätter du ugnen på tex 100 grader och så låter du den gå där i kanske 10 minuter eller nåt

Nu drar du till med en orimligt kort tid istället.

Lite övergripande och grundläggande om att tillaga fisk: http://www.svenskfisk.se/media/38819...gsguiden_5.pdf
Citera
2013-08-13, 06:18
Medlem
morbrostewarts avatar
finns tillgång till en rök så är ju det fina fisken.
annars finns rökpåsar som fungerar i vanlig hushållsugn att köpa i sportfiskebutiker, inte dumt heller.
Citera
2013-08-13, 07:22
Medlem
stelapinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
Säkert troligt! då har du aldrig tillrätt fisk.
Citera
2013-08-13, 07:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Nu drar du till med en orimligt kort tid istället.

Lite övergripande och grundläggande om att tillaga fisk: http://www.svenskfisk.se/media/38819...gsguiden_5.pdf
Han kanske menade enbart filén men det blir fel ändå...
Ur din länkning:
Citat:
Ugnskoka i folie
Hel fisk eller filé. Gör ett paket med fisk,
örter och goda tillbehör som exempelvis
olika grönsaker. Alla goda smaker stannar
kvar i paketet.

Tillagningstid, hel fisk i folie: (200°C).
Tjocklek fisk: 3 cm = ca 25-30 minuter.
Lägg till 5 minuter per centimeter tjockare
fisk.

Tillagningstid, fiskfilé i folie: (200°C).
Tjocklek fisk: 3 cm = ca 10-15 minuter.

Tillaga hel fisk i ugn, låg temperatur:
Tillaga i torr värme på låg temperatur
(100°C). Det vill säga, utan vätska men
med matfett.

Tillagningstid: ca 1 timme per kilo fisk i
nedre delen av ugnen, eller till önskad
kärntemperatur.
Senast redigerad av MeanME 2013-08-13 kl. 07:30.
Citera
2013-08-13, 07:56
Medlem
Jag begriper inte varför inte folk har termometrar. Tider blir aldrig helt exakt då både form och storlek varierar mellan fiskar. En enkilos fisk kan se ut på olika sätt så att känna vikten duger inte heller.

Jag skulle sätta in den i ugnen på 150-175°C efter någon god kryddning. Sen sätta en termometer mitt i den tjockaste delen av fisken och köra upp till en innertemperatur på mellan 46-50 °C. 50 °C om du är lite känslig för fisk som precis har börjat koagulera. På det sättet riskerar man inte att göra det vanligaste misstaget som görs med fisk, överstekning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in