2013-08-11, 22:10
Medlem
Alfreduss avatar
Jag vill gärna veta hur man skyddar sig mot DDosing? Är den enda lösningen att byta IP, och i så fall hur gör man det?
Citera
2013-08-11, 22:14
Medlem
Koppla ur din router en kvart så får du troligtvis en ny IP, om inte det så testa ett par timmar.
Har du fortfarande samma så kontakta din ISP så ger de dig en ny.
Citera
2013-08-11, 22:18
Medlem
svampdamps avatar
Det är viktigt att polisanmäla det då personer som skickar botnät mot privatpersoner ofta inte är de skarpaste individerna.
Citera
2013-08-11, 22:22
Medlem
Sykoraxs avatar
Du kan alltid be någon kompis att prova ping'a din externa IP. Får han/hon svar, bör du avaktivera det i routern.
Citera
2013-08-12, 01:48
Medlem
merlin2s avatar
som privatperson så är det enklaste sättet att stänga av all hårdvara som håller i gång internet, routern/datorn och liknande i ca 1 timme, denna tid kan variera beroende på hur lång leasetid du har från din isp (isp = internet levernatör)

är det inte 1 timme så är det 1 dag. sedan är det bara att koppla in datorn/routern osv in till internet och du borde då ha fått ett nytt IP-nummer.

som företag brukar man leda om ddosing till sk blackholes, (tänker inte förklara det, kräver mycket förklarande )
Citera
2013-08-12, 10:33
Medlem
Alfreduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
som privatperson så är det enklaste sättet att stänga av all hårdvara som håller i gång internet, routern/datorn och liknande i ca 1 timme, denna tid kan variera beroende på hur lång leasetid du har från din isp (isp = internet levernatör)

är det inte 1 timme så är det 1 dag. sedan är det bara att koppla in datorn/routern osv in till internet och du borde då ha fått ett nytt IP-nummer.

som företag brukar man leda om ddosing till sk blackholes, (tänker inte förklara det, kräver mycket förklarande )

Jag har tyvärr ingen dynamisk IP! Funkar det med en statisk IP? :P
Citera
2013-08-12, 10:38
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfredus

Dessvärre inte. Eftersom du har statisk kommer den bibehållas till dig tills din ISP manuellt ändrar den. Kvittar hur länge du kopplar ur din internetutrustning.
Citera
2013-08-12, 14:32
Medlem
merlin2s avatar
Citat:

NOPE.

ring din isp och be om en ny ip, förklara dock varför så de kan blackhola ip:et om de har möjligheten.
Citera
2013-08-12, 18:29
Medlem
Lånar tråden lite och jag undrar hur jag kan kolla om jag har en dynamisk eller statisk IP adress utan att hålla på med routern?
Citera
2013-08-12, 19:06
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelover
Lånar tråden lite och jag undrar hur jag kan kolla om jag har en dynamisk eller statisk IP adress utan att hålla på med routern?
Det är lite svårt om routern är inställd som DHCP, då går det inte att se utan att logga in på routern.

Däremot, har man en statisk IP vet man det, då den informationen får man utav sin ISP och där står vad man ska skriva in, och var. Annars har man dynamisk.
Citera
2013-08-12, 19:11
Medlem
Jag kan då meddela att t.ex Telia hjälper inte folk byta IP-adress pga ddosing. Det är ju generellt bara CS- och Tibiapojkar som råkar ut för dessa "attentat" när de blivit osams med någon.

Sen var det mycket tramsig info i denna tråd också - men det får var och en stå för. Men att ringa ISPn och få "en ny IP" är absolut ingen självklar lösning.
Citera
2013-08-12, 19:48
Medlem
k0das avatar
Citat:
Jag vill gärna veta hur man skyddar sig mot DDosing? Är den enda lösningen att byta IP, och i så fall hur gör man det?
anmäl, vi fick bort ett jobbigt danskt fanskap från DC efter att han både floodat och ddosat folk och hubbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in