2013-08-12, 18:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jaja, men det är byråkratsverige vi snackar om här. Först måste du bilda en förening med styrelse, stadgar osv. Annars finns det ju ingen gud, det säger väl sig själv. "Det bara är så"

Jag kan inte bestämma mig för om jag ska känna mig kränkt eller förföljd på grund av min religiösa övertygelse.

Var får man tag på en piffig offerkofta (med påsydda nudelformiga bihang)?
Citera
2013-08-12, 20:55
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Transportstyrelsen har avslagit minst en ansökan i Sverige med motiveringen att pastafarianismen inte var en etablerad religion. Bara att starta en kyrka och ansök

Då får de små maktmissbrukarna också definiera vad som räknas som en etablerad religion. Tror de att de kan sitta och bestämma vilka religioner folk är fria att ha? Anmäl de små råttorna bara...
Citera
2013-08-12, 22:07
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag kan inte bestämma mig för om jag ska känna mig kränkt eller förföljd på grund av min religiösa övertygelse.

Var får man tag på en piffig offerkofta (med påsydda nudelformiga bihang)?

Offerkofta
Citera
2013-08-13, 00:10
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Måste erkänna att jag tror lika mycket på flygande Spagetti monstret som på Gud/Jehova/Allah/ Buddha/Krishna och allt vad ni vill.
Citera
2013-08-13, 02:49
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Man kan verkligen undra hur det står till egentligen med den såkallade religionsfriheten, på ena sidan har man muslimer som får speciallagar, och trycka på andra med sin religion med motivering att alla har rätt till sin egen tro och att förbjuda någon för denna är ett direkt brott mot den rådande lagstiftningen, bara för att i nästa sekund förbjuda en annan tro bara för att inte lika många är med i den.

Inget annat änn korruption och ruttet hyckleri.

Kunde inte hålla med mer. Skulle man uttrycka sig på detta sätt i verkliga livet skulle folk sucka och tycka man var intolerant och löjlig. De förstår inte/blundar för/är för hjärntvättade för att kunna se vilken tung innebörd detta faktiskt har. När makten värderar individen olika beroende av grupptillhörighet.

Får man ha slöja inom uniformsyrken som ex polis, i tullen och på pass så ska man givetvis få ha ett durkslag. Och sålänge en muslimsk kvinna inte behöver motivera sin sjal ska ingen annan med huvudbonad som livsstil behöva göra det heller. Vi på flashback borde starta en egen kyrka eller etablera pastafarian som religion som en protest mot denna "positiva särbehandling". Där vi spelar mot dem med deras egna kort. Men med risk för att bli kallad rasist och islamofob (seriöst, vem kom ens på ett sådant ord? Som ett preventiv mot kritik). Men för att hålla med om att något som detta är sjukt diskriminerande och ojämlikt behöver man bara vara en helhjärtad demokrat. Och man kan ju undra var våra politiker står på den fronten..
Senast redigerad av Loveaffair 2013-08-13 kl. 03:12.
Citera
2013-08-13, 16:36
Medlem
Jag ska förnya mitt leg snart och hade då tänkt att ta med mig ett durkslag till polisstationen.

Om vi bortser ifrån snacket om muslimerna. Hur ser det ut med lagen? Har jag (vi) verkligen rätten på vår sida? Det gäller nya religioner också alltså, jag kan hitta på en ny religion om jag vill? Religionsfriheten gäller inte de största och erkända religionerna? Det känns ju som att någonstans måste det ju finnas en gräns.
Sedan så undrar jag hur det är med själva fotograferandet, jag har ju aldrig fått ha på mig en keps eller hatt då man ska se hela ansiktet och huvudet.
Jag undrar också hur stor risken är att polisen tar och kör mig till psyket/urinprov efter att ha dragit fram mitt durkslag?

Skulle jag bli nekad durkslaget så ber jag polisen som nekade att skriva under på det för att sedan gå till en advokat och förvänta mig skadestånd, right?
Citera
2013-08-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Jag ska förnya mitt leg snart och hade då tänkt att ta med mig ett durkslag till polisstationen.

Om vi bortser ifrån snacket om muslimerna. Hur ser det ut med lagen? Har jag (vi) verkligen rätten på vår sida? Det gäller nya religioner också alltså, jag kan hitta på en ny religion om jag vill? Religionsfriheten gäller inte de största och erkända religionerna? Det känns ju som att någonstans måste det ju finnas en gräns.
Sedan så undrar jag hur det är med själva fotograferandet, jag har ju aldrig fått ha på mig en keps eller hatt då man ska se hela ansiktet och huvudet.
Jag undrar också hur stor risken är att polisen tar och kör mig till psyket/urinprov efter att ha dragit fram mitt durkslag?

Skulle jag bli nekad durkslaget så ber jag polisen som nekade att skriva under på det för att sedan gå till en advokat och förvänta mig skadestånd, right?

Riktlinjerna för passfoton säger att religösa huvudbonader är tillåtna.
Står nog även på polisens hemsida.
Citera
2013-08-13, 17:58
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombur

Värt att nämna är att kepsismen finns som redan uppfunnen religion för den som nu vill bära keps. Själv funderar jag på att manifestera min tro med luciakrona på huvudet i vilken det ryms en enorm badboll, kombinerat med en toalettsits runt halsen.
Citera
2013-08-13, 18:06
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Värt att nämna är att kepsismen finns som redan uppfunnen religion för den som nu vill bära keps. Själv funderar jag på att manifestera min tro med luciakrona på huvudet i vilken det ryms en enorm badboll, kombinerat med en toalettsits runt halsen.

Är det måhända jönsismen, tokismen eller den allmänt förekomande idiotismen?
Citera
2013-08-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombur

Jo det förstår jag.

Men jag kommer med en annan juridisk fråga, om någon vet.

När jag ska gå och ta mitt leg så vill jag spela in ljud, så att jag sedan har det svart på vitt om de nekar mig, så att det inte blir ord mot ord sedan. Är det tillåtet att spela in ljud på min mobil i väntrummet vid kassan där man tar passfotot utan att jag säger det? Eller är det tillåtet bara jag får lov?
Låter iofs lite konstigt om jag får det, annars lär jag bli åtalad för spionage eller liknande.

Blir ju hur taggat som helst nu!
Citera
2013-08-13, 20:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Jo det förstår jag.

Men jag kommer med en annan juridisk fråga, om någon vet.

När jag ska gå och ta mitt leg så vill jag spela in ljud, så att jag sedan har det svart på vitt om de nekar mig, så att det inte blir ord mot ord sedan. Är det tillåtet att spela in ljud på min mobil i väntrummet vid kassan där man tar passfotot utan att jag säger det? Eller är det tillåtet bara jag får lov?
Låter iofs lite konstigt om jag får det, annars lär jag bli åtalad för spionage eller liknande.

Blir ju hur taggat som helst nu!

Brottsbalken 4 kap. 9 §
Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.

Med andra ord. Du får spela in ett samtal du själv deltar i och behöver inte informera motparten om det.

Men vill du vara säker kanske du ska ställa frågan i juridikforumet.
Citera
2013-08-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Brottsbalken 4 kap. 9 §
Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.

Med andra ord. Du får spela in ett samtal du själv deltar i och behöver inte informera motparten om det.

Men vill du vara säker kanske du ska ställa frågan i juridikforumet.

Tack så mkt, detta blir bara bättre och bättre. Har ställt min fråga där. Snart bär det av till polisstationen/passkontoret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in