Citat:
Gör en budget och planera din nästkommande månad ekonomiskt. Hur ser inkomst samt fasta och rörliga utgifter ut? Någon som fyller år och skall ha present? Ska ni ut med jobbet på en aw? Se till att sätta undan pengar för kvartal- och årsavgifter (radiotjänst, tandläkarförsäkring o.s.v.), och lägg även undan en summa för kläder varje månad. Jag själv gör detta på ett separat sparkonto. På så vis slipper mitt vanliga sparkonto elr. t.o.m. lönekonto drabbas av dessa utgifter när de väl kommer. Plus att man får en hygglig överblick.
Försök planera så mycket som möjligt och avsätt pengar för diverse.
Stoppa undan det som blir över på ett dedikerat sparkonto. Dessa pengar ska du inte röra. Och rör du dem så sätt tillbaka omgående.
Var själv i liknande sits, och från att ha sparat noll och ingenting - sparar jag nu cirka 10k varje månad.
Lycka till!
Försök planera så mycket som möjligt och avsätt pengar för diverse.
Stoppa undan det som blir över på ett dedikerat sparkonto. Dessa pengar ska du inte röra. Och rör du dem så sätt tillbaka omgående.
Var själv i liknande sits, och från att ha sparat noll och ingenting - sparar jag nu cirka 10k varje månad.
Lycka till!
Tack!
Jag får absolut göra så att jag får gå igenom min ekonomi grundligt och se över mina kostnader som du säger.
Jag skall absolut öppna ett sparkonto där jag kan ha min buffert samt öka den allt eftersom jag lär mig handskas med min ekonomi.
Citat:
Det där var inte dumt, för det är lite det jag är rädd för att jag helt plötsligt är i ett sådant behov av extra pengar att jag inte kan hålla mig borta. Att det tar tid att föra över skulle nog hjälpa till en del, tack =)
Citat:
Precis efter att du fått din lön så sätter du över 10% till ett sparkonto. Ännu bättre är det om du sätter in det på en fond(finns lågriskfonder). Genom att sätta över pengar i början av varje månad så kommer du anpassa ditt slösande efter de pengar du har kvar och leva ett "mindre graciöst/mer sparsamt" liv!
Anledningen till att det är bättre med fonder är för att du dels kommer känna att du faktiskt på riktigt startar upp ett sparande. Tänk dig själv in en situation där du tar ut pengar från en fond för att kunna gå på krogen eller övrigt onödigt slöseri. Det kommer att kännas fel helt enkelt.
Jag vill även lägga till tipset: Skaffa dig ett mål, till exempel: Om 1 år tar jag ut hälften av pengarna på min fond/mitt sparkonto och gör något roligt för dessa(reser, köper ett xbox one eller vad du nu vill ha). Fortsätt sedan spara undan pengar precis som vanligt(dvs 10% av din nettolön).
Genom att göra detta kommer du hela tiden att öka ditt sparkonto samtidigt som du har kul för en del av pengarna(vi lever ju bara en gång).
Vet inte om jag förklarar tillräckligt bra så här kommer ett exempel:
Din nettoinkomst= 10.000:-
10% av 10.000= 1.000:-
Spara 1000 varje månad i ett år= 1000*12=12000:-
Efter ett år tar du ut hälften av pengarna ----> 6000 i din ficka att spendera på precis vad du vill samt 6000 kvar på kontot.
Fortsätt spara ett år till och år 2 har du istället 6000(från år 1) + 12.000= 18.000
Ta ut hälften spara hälften ----> 9.000 att köpa curry för samt 9.000 kvar på sparkontot.
Alternativ 2
Ta inte ut några pengar alls(utan sätt bara in dina 10%) och se hur ditt sparande växer för var månad som går. Problemet är här att det är svårare att köra på detta alternativ då det inte känns som att man "aktivt belönas", mer än att du blir rikare och rikare.
Hoppas något låter intressant
//wotoo
Anledningen till att det är bättre med fonder är för att du dels kommer känna att du faktiskt på riktigt startar upp ett sparande. Tänk dig själv in en situation där du tar ut pengar från en fond för att kunna gå på krogen eller övrigt onödigt slöseri. Det kommer att kännas fel helt enkelt.
Jag vill även lägga till tipset: Skaffa dig ett mål, till exempel: Om 1 år tar jag ut hälften av pengarna på min fond/mitt sparkonto och gör något roligt för dessa(reser, köper ett xbox one eller vad du nu vill ha). Fortsätt sedan spara undan pengar precis som vanligt(dvs 10% av din nettolön).
Genom att göra detta kommer du hela tiden att öka ditt sparkonto samtidigt som du har kul för en del av pengarna(vi lever ju bara en gång).
Vet inte om jag förklarar tillräckligt bra så här kommer ett exempel:
Din nettoinkomst= 10.000:-
10% av 10.000= 1.000:-
Spara 1000 varje månad i ett år= 1000*12=12000:-
Efter ett år tar du ut hälften av pengarna ----> 6000 i din ficka att spendera på precis vad du vill samt 6000 kvar på kontot.
Fortsätt spara ett år till och år 2 har du istället 6000(från år 1) + 12.000= 18.000
Ta ut hälften spara hälften ----> 9.000 att köpa curry för samt 9.000 kvar på sparkontot.
Alternativ 2
Ta inte ut några pengar alls(utan sätt bara in dina 10%) och se hur ditt sparande växer för var månad som går. Problemet är här att det är svårare att köra på detta alternativ då det inte känns som att man "aktivt belönas", mer än att du blir rikare och rikare.
Hoppas något låter intressant
//wotoo
Tack för ditt svar!
Ja, det låter intressant. Jag får ta mig tid och kolla upp det där med fonder lite bättre då jag inte är insatt hur det riktigt fungerar ännu men det låter inte helt fel.
Som du skriver så tror jag att det är bra att välja en fast procent som man för över varje månad så kommer även sparandet in i min ekonomin vilket jag strävar efter.
Jag får nog göra så att jag varje månad räknar ut vad jag har kvar, exklusive dom tex. 10% så att jag har en klar siffra vad jag kan spendera veckovis från lönedag till nästkommande lönedag.
Jag tycker även det du skrev med att sätta upp mål var en bra idé och jag antar att det kommer bli så mycket lättare och framförallt motiverande att se sina besparingar växa och kunna unna sig något utan att det svider allt för mycket.
Senast redigerad av illustratus 2013-08-12 kl. 00:07.
Senast redigerad av illustratus 2013-08-12 kl. 00:07.